Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Högskolan i Borås
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningen hög kvalitet

Bedömningsområdet förutsättningar: tillfredsställande

Sammantaget bedöms lärosätet ha goda förutsättningar att erbjuda tillräckligt med personal både på kort och lång sikt samt en god utbildningsmiljö som är tillfredsställande för att genomföra utbildningen. Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och stämmer överens med utbildningens innehåll, mål och genomförande på kort och lång sikt. Enligt bedömargruppen bedrivs utbildningen på ett sådant sätt att ett nära samband mellan forskning och utbildning finns. Bedömargruppen konstaterar att den relativt höga andelen av kurser som samläses med andra specialistinriktningar gör att den inriktningsspecifika fördjupningen riskerar att inte ske i grad som kan förväntas. Bedömargruppen rekommenderar därför att lärosätet, för att säkerställa att studenterna fördjupar sina kunskaper inom inriktningen psykiatrisk vård även i de kurser som samläses, formulerar lärandemål som är kopplade till specialistinriktningen samt att lärare med specialistinriktning inom psykiatrisk vård handleder och bedömer studenterna.

Självvärderingen ger en tydlig bild av den vetenskapliga miljön och lärosätets förutsättningar bedöms vara goda när det gäller den vetenskapliga kompetensen inom specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård. Programmet har disputerade lärare och även doktorander vars forskningsfokus är relevanta för inriktningen.

Bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat: tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätet för samtliga valda examensmål har tydliggjort kopplingar mellan moment i kurserna, kursmålen och examensmålen. För de valda examensmålen finns olika kursmål som bidrar till måluppfyllelsen. Examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse behandlas till exempel genom uppgifter, där studenterna ska redogöra för vårdvetenskapliga begrepp och teorier relaterat till specialistområdet psykiatrisk vård, men också genom att planera och genomföra vårdande samtal med fokus utifrån patientens berättelse och biografi. Studenterna ska också ge förslag på konkreta vårdhandlingar och uppgiften ska lösas med stöd i kurslitteraturen och relevanta vetenskapliga artiklar. För examensmålet som avser färdighet och förmåga har verksamhetsförlagd utbildning en särskilt viktig roll. Studenterna tränas i att bedöma, planera och genomföra hälsofrämjande och förebyggande vård med utgångspunkt från patientens perspektiv och med fokus på att uppnå en tillfredsställande livssituation för patienten.

Bedömargruppen anser att det ligger helt i linje med examensmålet och det vårdvetenskapliga livsvärldsperspektivet. Lärosätet använder bedömningsformuläret Assessment of Clinical Education som ett hjälpmedel för både studenter och studenthandledare för att säkerställa måluppfyllelse. Flera kursmål i programmet relateras till examensmålet som handlar om värderingsförmåga och förhållningssätt. De examineras både skriftligt och muntligt och kopplas till specialistsjuksköterskans ansvar i den vårdande relationen, vilket bedömargruppen anser talar för att studenterna får goda förutsättningar att nå examensmålet.

Lärosätet betraktar lika villkor som en del i hållbar utveckling där demokrati, mänskliga rättigheter och rättvisa genomsyrar verksamheten. Bedömargruppen anser att lärosätet har visat hur ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Bedömargruppen ser samtidigt risker med ett upplägg där jämställdhet inte kommer till direkta uttryck, och rekommenderar därför lärosätet att se över hur jämställdhetsperspektivet ingår i utbildningens innehåll och att vid behov använda utbildningens styr- och stöddokument för att förtydliga det.

Lärosätet redovisar ett utvecklat kvalitetssystem på både organisations- och utbildningsnivå, och systemet ger stöd för att på kort och lång sikt kvalitetssäkra utbildningens utformning, genomförande och resultat. Lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom den planerade studietiden. I självvärderingen och under lärosätesintervjun beskriver lärosätet att examinatorn inte alltid har tillräckliga förutsättningar för att bedriva kvalitetsarbete i kurserna. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att säkerställa att examinatorerna kan fördjupa sig i och arbeta med kurserna och bidra till kvalitetssäkringen av utbildningen.

Bedömningsområdet studentperspektiv: tillfredsställande

Bedömargruppen konstaterar att studenterna får möjlighet att genom både kurs- och programvärderingar och direkta kontakter med lärare och programledning påverka och medverka till utbildningens utveckling och förbättring. Studenterna har möjlighet att vara representerade och ingå i beredande och beslutande organ. Bedömargruppen anser att lärosätet ger studenterna möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Bedömningsområdet arbetsliv och samverkan: tillfredsställande

Sammantaget anser bedömargruppen att lärosätet ger studenterna goda förutsättningar att möta arbetslivet och dess utmaningar, både på lång sikt genom folkhälsoperspektivet och på kort sikt genom den verksamhetsförlagda utbildningen. Bedömargruppen anser vidare att samarbetet i det psykiatriska utbildningsverksamhetsområdet är en styrka, men konstaterar att samarbetet med den kommunala psykiatriska verksamheten inte är lika omfattande och att den behöver utvecklas, precis som lärosätet själva lyfter fram.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)