Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Högskolan i Borås
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Av självvärderingen, lärartabellen och intervjun framkommer att totalt 19 lärare undervisar i programmet. Fem av lärarna är specialistsjuksköterskor inom psykiatrisk vård. Av dessa fem är en professor, två lektorer och två adjunkter (en av adjunkterna har nyligen antagits till forskarutbildningsstudier). Lärosätet redogör för att professorns tjänstgöringsgrad kommer att minska framöver, inför kommande pensionsavgång. Enligt bedömargruppen innebär professorns pensionsavgång en viss sårbarhet för utbildningen och bedömargruppen rekommenderar att lärosätet tar fram en plan för hur detta ska hanteras. Även en adjunkt med specialistutbildning i intensivvård som undervisar i programmet närmar sig pensionsavgång och lärosätet har gjort en ersättningsrekrytering. Övriga tillsvidareanställda som undervisar i utbildningen gör det i liten omfattning. Bland dem finns en professor och sex lektorer med specialistsjuksköterskeutbildning i andra inriktningar än psykiatrisk vård. Övriga lärare är adjunkter. Samtliga lärare deltar vid någon av akademins forskargrupper och lärosätet har en egen forskarutbildning inom "Människan i vården" sedan 2017. Bedömargruppen anser, trots sårbarheten med den kommande pensionsavgången, att en adekvat vetenskaplig kompetens är säkerställd på kort och lång sikt

I självvärderingen och under intervjun beskriver lärosätet att en viktig långsiktig satsning är kompetenshöjning i form av docentmeritering. Det förutsätter att det finns doktorander att handleda. Lärosätet har enligt den ambitionen satsat på att öka antalet doktorander. Bedömargruppen ser positivt på lärosätets arbete för tillväxt av nya lärarresurser och långsiktiga meriteringsmöjligheter.

Lärosätet beskriver i självvärderingen med bilagd lärartabell och under intervjun att den professionsspecifika kompetensen säkerställs av de lärare som är utbildade specialistsjuksköterskor med inriktning mot psykiatrisk vård. Vid lärosätet finns även en lektor med klinisk förankring. Lektorn arbetar inte patientnära, utan främst med interna utbildningar och utvecklingsprocesser.

Sammantaget anser bedömargruppen att antalet lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

I självvärderingen och under lärosätesintervjun framkommer att det sker ett kontinuerligt utbyte mellan forskning och utbildning främst genom att programmets lärare och doktorander deltar i forskarseminarier, men också genom att lärare till exempel använder resultat från sin forskning i undervisningen. Lärosätet redogör i självvärderingen och under intervjun för ett nära samband mellan utbildning och forskning. Under intervjun framkommer att lärosätet bedriver forskning om bland annat existentiella frågor i lärande och vårdande sammanhang, existentiell oro bland unga, psykisk hälsa och våldsutsatthet i samband med amning. Lärosätet menar att den forskningen är relevant för den aktuella utbildningen och ger exempel på kopplingar mellan forskningen och utbildningen. Till exempel medverkar flera av utbildningens lärare i forskargruppen om existentiella frågor i lärande och vårdande sammanhang. Det framkommer också att en av utbildningens lärare, som är professor, även är studierektor för forskarutbildningen. Lärosätet menar också att man strävar efter att utveckla en unik vårdvetenskaplig profil. Bedömargruppen anser att ambitionen är lovvärd.

Bedömargruppens sammantagna bedömning är att det vid lärosätet finns forskning med anknytning till utbildningen. Det gäller även om flera av de projekt som lärosätet lyfter fram som exempel på samband mellan utbildning och forskning inte är i direkt närhet till specialistsjuksköterskeutbildningen med inriktning mot psykiatrisk vård.

I självvärderingen, kursplanerna och intervjun beskriver lärosätet att studenterna läser totalt 17,5 högskolepoäng inom utbildningen tillsammans med andra specialistsjuksköterskeutbildningar (inriktningarna hälso- och sjukvård för barn och ungdomar, vård av äldre och distriktssköterska). De kurserna är inriktade mot specialistsjuksköterskans vårdande och folkhälsoarbete, ledarskap och förbättringsarbete samt vetenskaplig metod. Bedömargruppen ser positivt på att samläsningen sker utifrån ett kursinnehåll som är orienterad mot mer generella kunskaper och färdigheter för specialistsjuksköterskor, men ser samtidigt vissa risker med att en så stor del av utbildningen är riktad mot sådana mer generella kunskaper och färdigheter.

Under intervjun resonerar lärosätet om olika sätt att möjliggöra ett inriktningsspecifikt perspektiv inom de samlästa kurserna. Till exempel framförs att studenterna i kursen Ledarskap och förbättringsarbete kan använda sina inriktningsspecifika kunskaper och sammanhang. I kursen Specialistsjuksköterskans vårdande och folkhälsoarbete finns en skriftlig uppgift, där studenterna ska skriva en text kopplad till sin inriktning. Bedömargruppen anser att upplägget med samläsning, där lärosätet inte fullt ut säkerställer ett inriktningsspecifikt perspektiv och innehåll, kan vara en risk för att den inriktningsspecifika fördjupningen inte sker i den grad som kan förväntas. Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet arbetar vidare för att genom hela utbildningen säkerställa det inriktningsspecifika perspektivet och innehållet. För att nå dit kan lärosätet formulera kursmål som tydligt knyter an till inriktningen för de kurser som samläses och se till att lärare med inriktningsrelevant kompetens handleder och bedömer studenterna.

Studenterna vid utbildningen har tillgång till en högteknologisk och verklighetstrogen miljö, kliniskt träningscentrum, med möjligheter till simulering och träning. Där tränar de färdighets- och scenarioträning i kliniska moment och kommunikationsförmåga.

Bedömargruppen anser att lärosätet har en god utbildningsmiljö med tydliga samband mellan både forskning och utbildning samt med professionen.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Sammantaget bedöms lärosätet ha goda förutsättningar att erbjuda tillräckligt med personal både på kort och lång sikt samt en god utbildningsmiljö som är tillfredsställande för att genomföra utbildningen. Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och stämmer överens med utbildningens innehåll, mål och genomförande på kort och lång sikt. Enligt bedömargruppen bedrivs utbildningen på ett sådant sätt att ett nära samband mellan forskning och utbildning finns. Bedömargruppen konstaterar att den relativt höga andelen av kurser som samläses med andra specialistinriktningar gör att den inriktningsspecifika fördjupningen riskerar att inte ske i grad som kan förväntas. Bedömargruppen rekommenderar därför att lärosätet, för att säkerställa att studenterna fördjupar sina kunskaper inom inriktningen psykiatrisk vård även i de kurser som samläses, formulerar lärandemål som är kopplade till specialistinriktningen samt att lärare med specialistinriktning inom psykiatrisk vård handleder och bedömer studenterna.

Självvärderingen ger en tydlig bild av den vetenskapliga miljön och lärosätets förutsättningar bedöms vara goda när det gäller den vetenskapliga kompetensen inom specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård. Programmet har disputerade lärare och även doktorander vars forskningsfokus är relevanta för inriktningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)