Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Högskolan i Borås
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

I självvärderingen och under intervjun med lärosätet framkommer att lärosätet regelbundet och på olika sätt informerar studenterna om möjligheter att vara med och utveckla utbildningen, till exempel genom mötesforum, som programråd. Lärosätet uppmanar också studenterna att engagera sig i olika formella råd och nämnder för att utöva inflytande. Bedömargruppen anser att studenterna därmed får möjlighet att delta aktivt. Lärosätet beskriver att det jämfört med andra utbildningar är betydligt svårare att engagera studenter som läser specialistsjuksköterskeutbildningarna. Lärosätet framför att detta kan bero på att utbildningen är relativt kort och att studenterna ofta både arbetar och har familj, vilket medför att studenterna kan ha svårt att få tiden att räcka till.

I självvärderingen och under intervjun framkommer att studenterna kontinuerligt genomför kursvärderingar och programutvärderingar samt att lärosätet återkopplar dessa till berörda studenter. Studenterna kan påverka kursernas upplägg direkt om det är praktiskt möjligt, annars tar lärosätet hänsyn till studenternas förslag till förändringar i samband med nästa kurstillfälle. Förutom direkt återkoppling av moment och kursinnehåll får studenterna flera möjligheter vid olika tillfällen att påverka och utforma de olika kursmomentens innehåll dels genom självreflektion över vad de själva behöver för kunskap för att tillgodogöra sig utbildningens innehåll, dels genom interaktion med program- och kursansvariga.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Bedömargruppen konstaterar att studenterna får möjlighet att genom både kurs- och programvärderingar och direkta kontakter med lärare och programledning påverka och medverka till utbildningens utveckling och förbättring. Studenterna har möjlighet att vara representerade och ingå i beredande och beslutande organ. Bedömargruppen anser att lärosätet ger studenterna möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)