Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Högskolan i Halmstad
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Utifrån självvärderingen, lärartabellen och intervjun kan bedömargruppen konstatera att den vetenskapliga, pedagogiska och professionsrelaterade kompetensen är tillfredsställande i förhållande till utbildningens omfattning. Bedömargruppen uppmuntrar dock lärosätet att överväga att utöka lärarlaget eller undervisningstiden för lärarna, för att skapa en tryggare personalsituation och möjlighet att utöka antalet studenter.

Bedömargruppen anser att utbildningen säkerställer en vetenskaplig miljö och att verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. När det gäller den professionsinriktade miljön beaktas den främst under den verksamhetsförlagda utbildningen, men den professionella miljön framträder även i andra moment under utbildningen.

Därmed bedöms utbildningens förutsättningar som tillfredsställande i förhållande till dess omfattning.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

I de tre bedömningsgrunderna som gäller måluppfyllelse av examensmål anser bedömningsgruppen att lärosätet säkerställer att studenterna får möjlighet att nå målen. Det finns en konstruktiv länkning mellan det nationella målet, kursmålen, examinationerna och bedömningskriterierna. Flera av de bedömningskriterier som redovisas är dock allmänt hållna och bedömargruppen ställer sig frågan om hur studenterna får praktisk hjälp i examinationerna av kriterierna. Bedömargruppen rekommenderar därför att lärosätet ser över sina bedömningskriterier för att ge studenterna ett tydligare praktiskt stöd vid examinationer. Bedömargruppen vill dessutom särskilt framhålla examinationsuppgiften Triple Jump som en föredömlig form av examination och läromoment som tillämpas vid lärosätet.

Utifrån bedömningsgrunden för jämställdhet finns ett antal kursmål där jämställdhet tas upp. Jämställdhet nämns inte explicit i kursmålen, men bedömargruppen anser att lärosätet redogjort övertygande för hur aspekter av jämställdhet bearbetas i examinationer och lärandestöd utifrån kursmålen. Bedömargruppen anser därmed att jämställdhetsperspektivet är närvarande och reflekteras i utbildningens innehåll.

Genom årliga uppföljningsrapporter analyseras studenternas genomströmning i programmet på ett fullgott sätt och utbildningens innehåll, utformning, och genomförande följs systematiskt upp. Lärosätet kan ge exempel på kvalitetsförändringar som genomförts i programmet utifrån kvalitetsrapporten. Processen för kvalitetsarbetet är därmed väl beskriven, och bedömargruppen ser en systematisk kvalitetsprocess som återkopplas till studenter, lärare och kursledning. Slutligen vill bedömargruppen särskilt lyfta fram lärosätets återkommande granskningar av examenarbeten som föredömligt kvalitetsdrivande och en styrka hos verksamheten.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att studentperspektivet finns närvarande i programmet och att lärosätet har ett strukturerat arbetssätt som ger studenterna inflytande i sin utbildning. Bedömargruppen anser därmed att bedömningsområdet är tillfredsställande. Bedömargruppen ser dock utvecklingsområden och rekommenderar lärosätet att införa en mer strukturerad kursdialog på schemat, där olika aspekter av programmet och kursen kan diskuteras. Målet med det är att möjliggöra en tydligare formativ utvärderingsmöjlighet för studenterna.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Bedömargruppen har funnit att utbildningen har relevant samverkan med det omgivande samhället och till viss del utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Bedömargruppen rekommenderar därför lärosätet att i kursmål och lärandeaktiviteter tydliggöra kopplingen till det nationella målets formulering om att utveckla studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)