Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Högskolan i Halmstad
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Utbildningen bedrivs på halvfart och antagning görs vartannat år för 20 studenter. Av självvärderingen och personaltabellen framträder fyra personer som tydligt har direkt koppling till specialistprogrammet med inriktning mot psykiatri. Den sammanlagda tjänstgöringsgraden för dessa fyra personer är 30 procent, något som bedömargruppen i sig anser är i underkant men tillfredsställande i förhållande till utbildningens genomförande. Med stöd i självvärderingen och intervjun kan bedömargruppen dock konstatera att kompetensen inom psykiatrisk vård är bredare än så vid avdelningen och att externa personer regelbundet anlitas för föreläsningar och workshoppar vid utbildningen. De fyra ansvariga lärarna i programmet är samtliga specialistsjuksköterskor med inriktning mot psykiatrisk vård och disputerade, varav en är professor tillika excellent lärare, två är lektorer och en är adjunkt.

När det gäller personalförsörjningen på kort och lång sikt framkom under intervjun att personalgruppen har varit stabil under en längre period. Det finns ingen planerad pensionsavgång de närmaste tio åren. Lärosätet uppgav på intervjun att utbildningen är liten utifrån antalet studenter som antas och att personalbemanningen har varit på samma nivå under en längre period och uppges fungera bra. Det finns en verksam doktorand inom psykiatrisk vård som ska disputera inom närtid. Det framkom under intervjun att lärosätet gör en strategisk satsning, där det psykiatriska området kan komma i fokus och att det då finns möjlighet att rekrytera flera doktorander.

Lärosätet har enligt bedömargruppen tillfredsställande förutsättningar för att upprätthålla och kontinuerligt vidareutveckla den vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetensen. I lärartabellen framgår att lärarna har mellan 7 procent och 33 procent forskning och kompetensutvecklingstid i sin tjänst. Vid intervjun klargjordes att samtliga lärare inom en två-årsperiod från anställningens början måste läsa 15 högskolepoäng högskolepedagogik. De lärare som examinerar måste även genomgå en examinatorsutbildning. Lärosätet erbjuder också andra kurser och ger exempel på möjligheten att utveckla sin kompetens i pedagogiska verktyg, som lärplattformen Blackboard och blandade lärmiljöer. Lärosätet uppger sig även erbjuda föreläsningsserier som berör olika pedagogiska infallsvinklar. Vid intervjun berättade lärosätet att lärarna inom specialistutbildningen mot psykiatrisk vård tar del av kursutbudet och att en av lärarna i lärarlaget har utnämnts till excellent lärare.

Den totala tjänstgöringstiden i programmet framstår som relativt låg, men står i proportion till utbildningens omfattning, undervisning och färdighet på kort och lång sikt. Bedömargruppen konstaterar att personalgruppen består av en ett litet lärarlag och att utbildningen därmed är sårbar för oförutsedda händelser i personalbemanningen och inte möjliggör en utökning av antalet studenter. För att skapa en tryggare personalsituation med möjlighet att utöka antalet studenter, rekommenderar bedömargruppen att lärosätet överväger att utöka lärarlaget eller undervisningstiden för lärarna.

Bedömargruppen bedömer att den vetenskapliga, professionsinriktade och pedagogiska kompetensen inom programmet som adekvat utifrån volym, innehåll och genomförande.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Bedömargruppen anser att lärosätet erbjuder studenterna en god vetenskaplig miljö. Lärosätet redovisar i självvärderingen att det finns ett särskilt kollegium för lärare på avancerad nivå. Kollegiet undervisar även på grundläggande nivå, vilket förs fram som bidragande till sambandet mellan utbildningen på grundnivå och utbildningarna på avancerad nivå. Självvärderingen beskriver även samfinansierade forskningssatsningar mellan regionen, ett antal kommuner och lärosätet, varav åtminstone två projekt är relevanta för psykiatrisk vård. Det beskrivs även hur det fram till 2021 fanns en mångvetenskaplig forskningsmiljö, Akademin för hälsa och välfärd, som numera ersatts av ett högskolegemensamt forskningsprogram och ett program för akademinära forskning. Programmen ska tydligt bidra till ett eller båda av högskolans två fokusområden – Hälsoinnovation och Smarta städer och samhällen – samt vara långsiktiga, samhällsrelevanta och mångdisciplinära.

Lärosätet har forskarutbildning och examensrätt inom området hälsa och livsstil. Sambandet mellan forskning och utbildning beskrivs i självvärderingen utifrån att forskande lärares avhandlingar och artiklar används i utbildningen samt att magisterarbeten kan knytas till forskningsprojekt. Under intervjun lyfte lärosätet även fram att studenterna hela tiden tränas i att ta del av forskning genom att kontinuerligt arbeta med vetenskapliga artiklar, utveckla sitt kritiska tänkande och genom biblioteksundervisning om hur de söker fram relevanta vetenskapliga referenser. Exemplen visar enligt bedömargruppen att lärosätets vetenskapliga miljö bedrivs i ett nära samarbete mellan forskning och utbildning.

Vid intervjun beskrevs att den professionella miljön främst beaktas när studenterna genomför sin verksamhetsförlagda utbildning. Lärosätet uppmuntrar studenterna att välja VFU-plats utifrån sammanhang de inte är vana vid tidigare i yrkeslivet. På så sätt menar lärosätet att studenterna vidgar sina perspektiv och får en större förståelse och kunskap om den professionella miljön. För att säkerställa kvaliteten på den verksamhetsförlagda utbildningen, kräver lärosätet att handledare inom regionen är sjuksköterskor med specialistsjuksköterskeutbildning inriktning psykiatrisk vård och har handledarutbildning. Det finns en handledningsmodell framtagen som kan fungera som stöd även utanför länet. Vid intervjun nämndes också simuleringsövningar, där studenterna övar på samtal om våld i nära relationer genom rollspel. Bedömargruppen ser att den verksamhetsförlagda utbildningen är en viktig faktor för att stimulera den professionella miljön. I bilagorna och i självbedömningen under andra bedömningsområden kan bedömargruppen se att den professionella miljön även finns med i andra moment under utbildningen. Inte minst finns kunskapsmål och lärandeaktiviteter som berör den professionella miljön, vilket bedömargruppen ser positivt på.

Bedömargruppen anser att utbildningens totala vetenskapliga och professionsinriktade miljö är adekvat och har ett nära samband till forskning.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Utifrån självvärderingen, lärartabellen och intervjun kan bedömargruppen konstatera att den vetenskapliga, pedagogiska och professionsrelaterade kompetensen är tillfredsställande i förhållande till utbildningens omfattning. Bedömargruppen uppmuntrar dock lärosätet att överväga att utöka lärarlaget eller undervisningstiden för lärarna, för att skapa en tryggare personalsituation och möjlighet att utöka antalet studenter.

Bedömargruppen anser att utbildningen säkerställer en vetenskaplig miljö och att verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. När det gäller den professionsinriktade miljön beaktas den främst under den verksamhetsförlagda utbildningen, men den professionella miljön framträder även i andra moment under utbildningen.

Därmed bedöms utbildningens förutsättningar som tillfredsställande i förhållande till dess omfattning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)