Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Högskolan i Halmstad
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Av självvärderingen framkommer olika relevanta samarbeten med det omgivande samhället som utbildningen har etablerat. Bland annat nämner lärosätet ett programråd som består av representanter från lärosätet, arbetslivet och studenterna. Utifrån den verksamhetsförlagda utbildningen har det skapats ett samverkansavtal mellan lärosätet, region Halland och kommunerna i Halland. Den samverkan regleras i en handledningsmodell som lärosätet uppger säkerställer kvaliteten och den pedagogiska miljön inom den verksamhetsförlagda utbildningen. Andra samarbeten är patient- och anhörigföreningar som på olika sätt involveras i utbildningen. Det finns även från lärosätet ett avtal med region Halland om delad finansiering av gemensamma doktorander, vilket specialistutbildningen i psykiatrisk vård berörs av. Det finns också etablerade samarbeten med både det lokala och nationella civilsamhället, som brukarorganisationer. Enligt självvärderingen ger samverkan med brukarorganisationer möjligheter att integrera brukarperspektivet i utbildningen, exempelvis genom gästföreläsningar genomförda av personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa och av att få psykiatrisk vård. Bedömargruppen ser att alla dessa exempel visar på att relevanta samarbeten finns systematiskt upparbetade med det omgivande samhället.

Bedömargruppen kan dock inte tydligt se hur programmet utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Lärosätet beskriver i självvärderingen hur studenterna genomför en fältstudie i kursen Psykisk hälsa och hälsans villkor i samhället, där syftet är att studenten ska få en inblick i olika förutsättningar för hälsa och få en beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Vid platsintervjun utvecklades det argumentet utifrån att fältstudien sätter psykisk ohälsa i ett sammanhang i samhället. Lärosätet lyfter fram det hälsobefrämjande arbetet: att inte fastna i psykisk ohälsa, utan att kunna komma tillbaka till ett liv som fungerar i vardagen. De uppger också att studenterna har den verksamhetsförlagda utbildningen i öppenvården, där de har i uppgift att upprätta en samordnad vårdplanering med berörda parter. Bedömargruppen kan inte tydligt se hur den fältstudien möter upp det nationella målets formulering om att utbildningen ska utveckla studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Däremot framkom under intervjun andra läromoment, som praktiska moment, rollspel och samtalsövningar, kan relateras till en utveckling av studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att tydliggöra i kursmål och lärandeaktiviteter kopplingen till det nationella målets formulering om att utveckla studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Bedömargruppen noterar även att lärosätet aktivt engagerar och samlar in information från alumner, vilket är positivt.

Sammanfattningsvis ser bedömargruppen att utbildningen har relevant samverkan med det omgivande samhället och till viss del utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet tydliggör hur programmet arbetar med att utveckla studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Bedömargruppen har funnit att utbildningen har relevant samverkan med det omgivande samhället och till viss del utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Bedömargruppen rekommenderar därför lärosätet att i kursmål och lärandeaktiviteter tydliggöra kopplingen till det nationella målets formulering om att utveckla studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)