Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Högskolan i Halmstad
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Enligt självvärderingen får studenterna möjlighet att ta en aktiv roll i studentkåren och olika nämnder och råd som finns representerade på institutions- och fakultetsnivå. Exempel ges från programrådet där samtal förts om den verksamhetsförlagda utbildningen under covid-19-pandemin och stress i samband med flyttade examinationsdatum.

Kursutvärderingar genomförs efter varje kurs utifrån ett digitalt kursutvärderingsverktyg som är gemensamt för lärosätet. Efter varje termin tas det fram ett nöjdhetsindex och vid upprepade dåliga nöjdhetsindex ska den kursansvariga skriftligt kommentera och reflektera över det låga indexet. I samband med utbildningens start väljs det bland studenterna ut två kursambassadörer som har strukturerad möjlighet att framföra gruppens åsikter till den kursansvariga samt får medverka i att ta fram kursspecifika frågor som läggs till de befintliga kursutvärderingsfrågorna. Under intervjun framfördes svårigheter att få den här modellen med kursambassadörer att fungera, eftersom få studenter vill ta på sig rollen. Lärosätet uppger att de aktivt försöker att engagera fler studenter och aktivt genomför åtgärder utifrån kursutvärderingarna. Studenterna får återkoppling om utvärderingarna skriftligt via den digitala lärplattformen och genom muntlig redovisning. Bedömargruppen ser att studenterna får möjlighet att påverka programmet genom summativa kursutvärderingar och ta en aktiv roll genom modellen med kursambassadörer.

Vid intervjun framkom att studenterna har möjlighet att ge formativa utvärderingar när de träffar lärarna. Lärosätet uppger att det är relativt få studenter och att de träffar dem kontinuerligt. Enligt uppgifter från intervjun så kommunicerar studenterna, lärarna och kursledningen genom e-post och lärplattformen, där nyheter och information läggs ut. Studenterna är också välkomna att samtala med lärare i samband med föreläsningar och workshoppar. Bedömargruppen ser att det finns en utvecklingspotential när det gäller att tydligare utveckla systematiska formativa kursutvärderingar.

Bedömargruppen rekommenderar programmet att införa en mer strukturerad kursdialog på schemat, där olika aspekter av programmet och kursen kan diskuteras och möjliggöra en tydlig formativ utvärderingsmöjlighet för studenterna. En sådan åtgärd vore speciellt värdefull i relation till de kurser där ingen student tagit på sig att vara kursambassadör.

Bedömargruppens helhetsbedömning är att det finns ett strukturerat arbetssätt som ger studenterna ett inflytande i sin utbildning.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att studentperspektivet finns närvarande i programmet och att lärosätet har ett strukturerat arbetssätt som ger studenterna inflytande i sin utbildning. Bedömargruppen anser därmed att bedömningsområdet är tillfredsställande. Bedömargruppen ser dock utvecklingsområden och rekommenderar lärosätet att införa en mer strukturerad kursdialog på schemat, där olika aspekter av programmet och kursen kan diskuteras. Målet med det är att möjliggöra en tydligare formativ utvärderingsmöjlighet för studenterna.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)