Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Karolinska institutet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningen hög kvalitet

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Bedömargruppen konstaterar att den tillgängliga lärarresursen i programmet som har både vetenskaplig och professionsinriktad kompetens är begränsad till tre personer. Ytterligare tre lärare har professionskompetens och undervisar i verksamhetsförlagd utbildning i begränsad omfattning. Övriga sju lärare som medverkar i programmet är vetenskapligt meriterade och bidrar med interprofessionell kunskap. Bedömargruppen ser positivt på de åtgärder som lärosätet genomfört för att underlätta kompetensväxling, och att det är positivt med doktorander som är aktiva inom inriktningen. Sammantaget konstaterar bedömargruppen att den pedagogiska, professionsinriktade och vetenskapliga kompetensen i lärarlaget är tillräcklig på kort och lång sikt, men att kompetensväxlingen längre fram är en utmaning både när det gäller vetenskaplig och professionsinriktad kompetens.

Bedömargruppen konstaterar att programmets upplägg och genomförande ger förutsättningar för att studenterna får en utbildning av hög kvalitet och att den vetenskapliga miljön bidrar till att tydliggöra sambanden mellan forskning och utbildning. Examensarbetet ger en generell magisterexamen och en yrkesexamen med inriktning psykiatrisk vård. Därför menar bedömargruppen att det är bekymmersamt att lärosätet inte kräver att studenterna också handleds av lärare med professionskompetens när de skriver sitt examensarbete. Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet, genom att tillsätta (eller komplettera med) handledare med professionskompetens, också säkerställer yrkesexamen med aktuell inriktning. Lärosätet bör säkerställa kompetensväxling på lång sikt både när det gäller vetenskaplig och professionsinriktad kompetens. Lärosätet bör även säkerställa professionskompetensen hos lärarna som handleder studenternas självständiga arbeten.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätet för samtliga valda examensmål har tydliggjort kopplingar mellan moment i kurserna, kursmål och examensmålen. Examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse behandlas till exempel genom uppgifter där studenterna ska kunna redogöra för och integrera vetenskaps- och kunskapsbegrepp relaterade till huvudområdet omvårdnad med inriktning mot psykiatrisk vård. Examensmålet i kunskapsformen färdighet och förmåga berörs primärt i programmets inriktningsspecifika kurser och verksamhetsförlagd utbildning. Studenterna tränas till exempel i att analysera och planera insatser för personer med beroende, psykisk ohälsa och komplexa vårdbehov samt bedöma behov av samverkan inom hälso- och sjukvård och socialtjänst. De lär sig också ett reflekterande etiskt förhållningssätt i omvårdnad av självmordsnära personer. Examensmålet som handlar om värderingsförmåga och förhållningssätt berörs i de flesta kursmål i programmets kurser. Ett exempel är att studenterna ska reflektera över och tillämpa ett förhållningssätt som bevarar integritet och självbestämmande hos personer med psykisk ohälsa. Bedömargruppen anser att lärandemålen och läraktiviteterna svarar väl mot examensmålet och att lärosätet därmed ger studenterna goda möjligheter att nå målet.

Bedömargruppen anser att jämställdhetsperspektivet till stor del beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande, och att det är positivt att samtliga nyanställda lärare genomgår en introduktionsutbildning om lika villkor. Bedömargruppen noterar dock att jämställdhet inte finns explicit utskrivet i något lärandemål i någon kursplan. Bedömargruppen stödjer lärosätet egen bedömning av att arbetet med att synliggöra jämställdhetsperspektivet i programmet behöver intensifieras och menar att ett gott steg på den vägen skulle vara att explicit skriva ut jämställdhet i lärandemålen.

Lärosätet redovisar ett utvecklat kvalitetssystem på både organisations- och utbildningsnivå, och systemet ger stöd för att på både kort och lång sikt kvalitetssäkra utbildningens utformning, genomförande och resultat. Lärosätet beskriver ett antal återkommande undersökningar och ger exempel på förändringar som gjorts i programmet med anledning av studenternas kursvärderingar. Bedömargruppen anser att lärosätets kvalitetsarbete är tillfredsställande, eftersom det säkerställer att utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination systematiskt följs upp.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Bedömargruppen gör den sammantagna bedömningen att studenterna får möjlighet att genom både kursvärderingar och direkt kontakt med lärare påverka och medverka till utbildningens utveckling och förbättring. De har möjlighet att vara representerade och ingå i beredande och beslutande organ. Lärosätet säkerställer därmed studenternas medverkan och inflytande.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Lärosätet ger studenterna goda förutsättningar att möta ett föränderligt arbetsliv. Bedömargruppen konstaterar att lärosätet har väl utvecklade kanaler för samverkan med arbetsliv och samhälle, och ser särskilt positivt på att specialistutbildningsprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård även har ett samarbete med brukarrörelsen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)