Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Karolinska institutet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

I självvärderingen och under lärosätesintervjun framgår att samverkan med arbetslivet sker genom studenternas verksamhetsförlagda utbildning. Lärosätet poängterar att det är en styrka att majoriteten av studenterna har möjlighet att genomföra verksamhetsförlagd utbildning inom Region Stockholm, eftersom den utifrån ett "universitetssjukvårdsperspektiv" följer den internationella utvecklingen inom medicinsk forskning när det gäller evidens för psykiatrisk vård, samt att de utformar vården i relation till forsknings- och utvecklingsbehov. Den högspecialiserade psykiatriska vården kräver också interprofessionell kompetens där de samverkar för att förbättra människors hälsa.

I självvärderingen och under lärosätesintervjun lyfter lärosätet också fram den kontakt som studenterna får med föreläsare, lärare och kliniska handledare i de kurser som ingår i programmet i relation till samverkan. Lärosätet framhåller att föreläsningar från verksamheten om användbara omvårdnadsmetoder i psykiatrisk vård bidrar till att förbereda studenterna för arbetslivet. Lärare i programmet medverkar vidare i utvärderingar av omvårdnadsmetoder och de är även medförfattare till och testare av det nationella vård- och insatsprogrammet Depression och ångestsyndrom. I den samverkansaktiviteten har också brukarrörelsen varit en viktig part. I självvärderingen lyfter lärosätet även fram att programmet beaktar aktuella utredningar och politiska beslut, till exempel samsjuklighetsutredningen där patienter och representanter för närstående har deltagit. Bedömargruppen konstaterar att lärosätet har väl utvecklade kanaler för samverkan med arbetsliv och samhälle, och ser särskilt positivt på att specialistutbildningsprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård även har ett samarbete med brukarrörelsen.

I självvärderingen och under lärosätesintervjun lyfter lärosätet fram att det är en svaghet att det saknas en disputerad lärare med kombinationsanställning inom specialiteten, eftersom det påverkar programmets möjlighet att samverka med klinik. Det kompenseras av, enligt lärosätet, att lärarna arbetar i team och att det finns adjungerade kliniska adjunkter anställda. Bedömargruppen är överens med lärosätet om betydelsen av kombinationsanställningar för lärare, och rekommenderar lärosätet att arbeta för att få till stånd sådana anställningar.

Sammantaget anser bedömargruppen att lärosätet ger studenterna goda förutsättningar att möta ett föränderligt arbetsliv. Bedömargruppen konstaterar att lärosätet har väl utvecklade kanaler för samverkan med arbetsliv och samhälle och ser särskilt positivt på att specialistutbildningsprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård även har ett samarbete med brukarrörelsen.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Lärosätet ger studenterna goda förutsättningar att möta ett föränderligt arbetsliv. Bedömargruppen konstaterar att lärosätet har väl utvecklade kanaler för samverkan med arbetsliv och samhälle, och ser särskilt positivt på att specialistutbildningsprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård även har ett samarbete med brukarrörelsen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)