Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Karolinska institutet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten när examen utfärdas uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen kunskap och förståelse i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot psykiatrisk vård ska studenterna visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen.

I självvärderingen och under lärosätesintervjun framkommer att alla specialistutbildningsprogram läser den första kursen Vetenskaplig teori och metod i omvårdnad tillsammans. Syftet är att den vetenskapliga skolningen ska starta tidigt under utbildningen. Av självvärderingen framgår också att lärosätet genom att på ett systematiskt sätt utforma undervisnings- och läraktiviteter samt examinationer säkerställer att studenterna får goda förutsättningar att nå kursmålen. Examensmålet lyfts fram i flera kurser och lärosätet strävar efter att läraktiviteter och examinationsformer är varierande för att säkerställa studenternas måluppfyllelse. Den verksamhetsförlagda utbildningen fokuserar särskilt på den sista delen av målet, dvs. sambandets betydelse för yrkesutövningen. Bedömargruppen anser att programmets utformning av undervisning, varierande läraktiviteter och examinationer talar för att studenterna får möjlighet att nå examensmålets alla delar.

I självvärderingen och kursplanerna beskrivs att studenterna i programmets inledande kurs examineras i den första delen av examensmålet. Efter avslutad kurs ska studenterna kunna redogöra för och integrera vetenskaps- och kunskapsbegrepp relaterade till huvudområdet omvårdnad med inriktning mot specialistområdet. Ett annat lärandemål handlar om att studenterna ska kunna bedöma och analysera styrkor och svagheter med olika forskningsmetoder, utifrån ett eget formulerat syfte och egna frågor.

I kursen Ledarskap och lärande i psykiatrisk verksamhet examineras den andra delen av examensmålet och där ska studenterna efter avslutad kurs kunna identifiera och analysera områden och metoder för kvalitetsutveckling i psykiatrisk omvårdnad ur ett hållbart perspektiv. I den sistnämnda kursen bearbetas det egna ledarskapet och kunskapen om organisationens betydelse för att kunna bedriva evidensbaserad omvårdnad och kvalitetsutveckling. Det framgår också att studenterna genom kurserna får insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete genom att:

  • interagera med forskare och företrädare för de kliniska verksamheterna
  • formulera en forskningsplan för en tänkt studie självständigt
  • genomföra ett examensarbete självständig
  • sätta sig in i och opponera på andra studenters examensarbeten

Examensmålets tredje och fjärde del berörs bland annat i kursen Omvårdnad vid akut och långvarig psykisk ohälsa genom lärandemålet som rör studentens förmåga att identifiera och beskriva komplexa omvårdnadssituationer och tillämpa vårdvetenskapliga, medicinska och beteendevetenskapliga teorier och forskning för att bedriva personcentrerad omvårdnad på avancerad nivå. Bedömargruppen menar att de lärandemål som beskrivs från olika kurser i programmet visar att studenterna når examensmålets alla delar.

I självvärderingen och under lärosätesintervjun framkommer att den första kursen är gemensam för samtliga specialistutbildningsprogram. Bedömargruppen menar att detta kan ses som en styrka för att nå måluppfyllelse genom att det skapas en stark bas inom vetenskapsmetodik genom att lärosätet samlar disputerad lärar- och forskarkompetens. Men bedömargruppen vill också uppmärksamma att det finns en risk med en gemensam kurs om den blir för generell och inte tillräckligt kopplad till specialistinriktningen. Lärarsätet har hanterat detta genom att knyta studenternas gruppdiskussioner under läraktiviteter till psykiatriska vård och genom att diskussionerna leds av en lärare som har docentkompetens och är specialistutbildad sjuksköterska med inriktning mot psykiatrisk vård. På så sätt och säkerställs att studenterna får förutsättningar för att nå kunskap som är specifik för inriktningen. Bedömargruppen vill lyfta fram lärarsätets sätt att hantera den risken som ett gott exempel.

Sammantaget anser bedömargruppen att lärosätet visar god måluppfyllelse för kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination att studenten när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen färdighet och förmåga i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot psykiatrisk vård ska studenterna visa sådan kunskap och färdighet som krävs för att medverka i behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg.

I självvärderingen, i kursplaner och under intervjun framkommer att examensmålet företrädesvis berörs i programmets inriktningsspecifika kurser. Studenterna får förutsättningar för att utveckla färdighet och förmåga att medverka vid behandling, habilitering och rehabilitering. I kurserna ingår bland annat psykiatrisk diagnostik, farmakologi och omvårdnad. Studenterna examineras både summativt och formativt och på varierande sätt i både teoretiska kurser och under den verksamhetsförlagda utbildningen.

I kursen Omvårdnad vid akut och långvarig psykisk ohälsa ska studenterna identifiera och bedöma symtom på psykisk ohälsa och beskriva diagnostik och behandling. Dessutom ska studenterna identifiera och analysera läkemedelsrelaterade problem och föreslå åtgärder i samband med det. I samma kurs finns också lärandemålet som handlar om att identifiera och analysera etiska problem i psykiatrisk omvårdnad, där studenterna även tränas i att agera så att patientens och närståendes integritet och autonomi upprätthålls. Under den verksamhetsförlagda utbildningen tränar studenten självständigt under handledning av en specialistsjuksköterska. Studenternas färdighet och förmåga bedöms även genom ett muntligt och skriftligt gruppseminarium samt genom tilldelning av kliniska fall för att planera patientens vård.

Studenterna bedöms enligt ett framtaget bedömningsunderlag för verksamhetsförlagd utbildning (BeVut), som utgår från kursens mål. Under intervjun framkom att studenterna önskar var de vill genomföra sin verksamhetsförlagda utbildning och i den mån det är möjligt försöker lärosätet placera dem utifrån deras önskemål. Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs inte på studenternas egen arbetsplats. Bedömargruppen anser att kursernas upplägg tillsammans med den verksamhetsförlagda utbildningen och de examinationer som genomförs säkerställer att studenterna får möjlighet att nå examensmålen.

I kursen Omvårdnad vid beroende och psykisk ohälsa som samläses med specialistutbildningen med inriktning distriktsköterska finns lärandemål som knyter an till examensmålet. Studenterna ska till exempel kunna analysera och planera insatser för personer med beroende, psykisk ohälsa och komplexa vårdbehov samt bedöma behovet av samverkan inom hälso- och sjukvård och socialtjänst. I självvärderingen redovisas resultatet från en studentutvärdering där det framgår att studenterna var positiva till kursens utformning och innehåll. I kursen Hälsofrämjande omvårdnad vid psykisk ohälsa ingår lärandemål som handlar om att studenterna lär sig ett reflekterande etiskt förhållningssätt i omvårdnad av självmordsnära personer. Kursen examineras med en individuell skriftlig hemtentamen. Bedömargruppen konstaterar att de flesta lärandemål, lärandeaktiviteter och examinationer säkerställer att studenterna får möjlighet att nå examensmålet.

Sammantaget anser bedömargruppen att lärosätet säkerställer att studenterna när examen utfärdas, når det utvalda målet inom kunskapsformen färdighet och förmåga i examensordningen.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot psykiatrisk vård ska studenterna visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens.

I självvärderingen, under lärosätesintervjun och i kursplaner framgår att de läraktiviteter som är kopplade till examensmålet är utformade utifrån den pedagogiska profilen. I kursen Omvårdnad relaterad till psykisk ohälsa finns lärandemålet som handlar om att studenterna ska reflektera över och tillämpa ett förhållningssätt som bevarar integritet och självbestämmande hos personer med psykisk ohälsa. Till det målet finns två obligatoriska läraktiviteter kopplade: Livsvärldsetik och kommunikation samt Omvårdnadsvetenskaplig professionsutveckling. Studenterna ska, enligt självvärderingen, reflektera över sin egen professionsutveckling och sitt behov av kunskap genom att sätta sig in i begrepp inom psykiatrisk omvårdnad och utifrån det aktivt planera för sina studier för att täcka kunskapsbehovet. Lärandemålet examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen. Bedömargruppen anser att lärandemålen och läraktiviteterna svarar väl mot examensmålet och att lärosätet därmed ger studenterna goda möjligheter att nå målet.

I självvärderingen och under lärosätesintervjun beskrivs att examensmålet behandlas i flera av programmets kurser som breddar och fördjupar värderingsförmågan och förhållningssättet. Exempel på lärandemål är att studenterna ska reflektera över specialistsjuksköterskans etiska och professionella ansvar samt identifiera lärandebehov och utvärdera det egna lärandet. Studenterna examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen. Ett annat lärandemål är att studenterna ska analysera det egna ledarskapet och identifiera behov av utveckling med fokus på den egna specialistfunktionen. Målet examineras genom en essä. Under den verksamhetsförlagda utbildningen tillämpas reflektionsaktiviteter, vilket bedömargruppen anser är ett gott exempel på hur lärosätet arbetar för att ge studenterna möjlighet att nå målet.

I självvärderingen och under lärosätesintervjun beskrivs att den pedagogiska profilen är gynnsam för det här examensmålet, eftersom mycket utgår från att studenterna har ett problemorienterat, kollaborativt och undersökande förhållningssätt. Däremot lyfter lärosätet att distansformatet kan vara en svaghet relaterat till måluppfyllelse, eftersom distansstudier kan upplevas som anonymt och ensamt. Bedömargruppen konstaterar att lärosätets arbete med ett problemorienterat och undersökande förhållningssätt framstår som ett bra sätt för att utveckla studenternas förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens.

Sammantaget anser bedömargruppen att lärandemål, läraktiviteter och examinationer i kurserna ger studenterna en god möjlighet att nå examensmålet.

Bedömningsgrund: Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Självvärderingen och lärosätesintervjun visar att lärosätet har en inkluderande arbets- och studiemiljö och att de arbetar aktivt för att främja lika rättigheter, möjligheter och skyldigheter samt för att motverka all form av diskriminering. Lärosätet säkerställer att alla lärare i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård har adekvat kompetens inom området genom att samtliga nyanställda genomgår en introduktionsutbildning i området lika villkor. Dessutom har alla lärare tillgång till en aktivitet i lärplattformen Canvas, där den senaste informationen om bland annat hållbarhetsmålen God hälsa och välbefinnande samt Jämställdhet från Agenda 2030 presenteras och kontinuerligt uppdateras.

I självvärderingen och under lärosätesintervjun beskrivs att lärosätet säkerställer att studenterna får den kunskap om kön, makt och lika villkor som krävs för att ge förutsättningar för en jämlik vård och omsorg genom att medvetandegöra studenterna och kommunicera i möten med dem. Det finns också lärandemål i olika kurser som belyser förutsättningar för jämställdhet och jämlik vård. Bedömargruppen noterar dock att jämställdhet inte finns explicit utskrivet i något lärandemål i någon kursplan.

Lärosätet uppger i självvärderingen att 77 procent av studenterna i den senast besvarade examensenkäten 2020 ansåg att beredskapen för kommande arbetskrav på jämställdhet var mycket hög. Motsvarande siffror för jämlika rättigheter ur ett HBTQIA-perspektiv var 77 procent, funktionsvariationsperspektiv 62 procent och för etnisk bakgrund, religion och social klass 69 procent. Lärosätet lyfter fram att arbetet med att synliggöra jämställdhetsperspektivet i programmet behöver intensifieras. Bedömargruppen menar att ett gott steg på den vägen skulle vara att explicit skriva ut jämställdhet i lärandemålen.

Bedömargruppen anser att jämställdshetsperspektivet till stor del beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande, och att det är positivt att samtliga nyanställda lärare genomgår en introduktionsutbildning om lika villkor. Det är också positivt att det finns resursaktivitet för lärare i Canvas.

Bedömargruppen stödjer lärosätets egen bedömning av att arbetet med att synliggöra jämställdhetsperspektivet i programmet behöver intensifieras. Bedömargruppen menar att ett gott steg på den vägen skulle vara att explicit skriva ut jämställdhet i lärandemålen.

Bedömningsgrunder: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker till relevanta intressenter.

I självvärderingen och under lärosätesintervjun beskrivs att lärosätet har ett systematiskt kvalitetsarbete som löper i årscykler och som används för att säkerställa kvalitet och systematiskt förbättringsarbete. Kvalitetsarbetet sker på flera nivåer inom organisationen. Exempel på återkommande undersökningar är nybörjarenkät, kursvärderingar, verksamhetsförlagd utbildningsenkät, studentbarometer, examensenkät, alumnundersökning, avnämarundersökning och lika villkorsundersökning.

Kursvärderingar och eventuella förändringar i kursen som är föranledda av studenternas utvärderingar återkopplas till studenterna i nästkommande kurs, men också till studenterna som utvärderat kursen. I programmet med inriktning mot psykiatrisk vård har det medfört förändringar, när man beslutade att en tidigare valbar kurs skulle avvecklas och ersättas med två kortare inriktningsspecifika kurser. Varje år skrivs en kvalitetsplan för programmet som innehåller en prioritering av områden som man behöver utveckla och planen kommuniceras med programrådet. Bedömargruppen konstaterar att lärosätet genomfört förändringar i kurser utifrån studenternas synpunkter och att kursvärderingar återkopplas till studenterna på ett tillfredsställande sätt.

Lärosätet verkar för att studenten genomför utbildningen inom planerad studietid.

I självvärderingen och under lärosätesintervjun framgår att stödinsatser av olika slag finns tillgängliga för studenter inom lärosätet, till exempel en språkverkstad, resurser från universitetsbiblioteket och pedagogiskt stöd till studenter med funktionsvariation. Lärare inom programmet arbetar också aktivt med till exempel deadlines för olika uppgifter, så att studenterna ska kunna genomföra sina studier inom ramen för planerad studietid.

Sammantaget anser bedömargruppen att lärosätets kvalitetsarbete är tillfredsställande, eftersom det säkerställer att utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination systematiskt följs upp. Bedömargruppen anser att ett gott exempel på kvalitetsarbetet i programmet är att lärosätet varje år skriver en kvalitetsplan för programmet som innehåller en prioritering av områden som behöver utvecklas och att planen kommuniceras med programrådet.

Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätet för samtliga valda examensmål har tydliggjort kopplingar mellan moment i kurserna, kursmål och examensmålen. Examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse behandlas till exempel genom uppgifter där studenterna ska kunna redogöra för och integrera vetenskaps- och kunskapsbegrepp relaterade till huvudområdet omvårdnad med inriktning mot psykiatrisk vård. Examensmålet i kunskapsformen färdighet och förmåga berörs primärt i programmets inriktningsspecifika kurser och verksamhetsförlagd utbildning. Studenterna tränas till exempel i att analysera och planera insatser för personer med beroende, psykisk ohälsa och komplexa vårdbehov samt bedöma behov av samverkan inom hälso- och sjukvård och socialtjänst. De lär sig också ett reflekterande etiskt förhållningssätt i omvårdnad av självmordsnära personer. Examensmålet som handlar om värderingsförmåga och förhållningssätt berörs i de flesta kursmål i programmets kurser. Ett exempel är att studenterna ska reflektera över och tillämpa ett förhållningssätt som bevarar integritet och självbestämmande hos personer med psykisk ohälsa. Bedömargruppen anser att lärandemålen och läraktiviteterna svarar väl mot examensmålet och att lärosätet därmed ger studenterna goda möjligheter att nå målet.

Bedömargruppen anser att jämställdhetsperspektivet till stor del beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande, och att det är positivt att samtliga nyanställda lärare genomgår en introduktionsutbildning om lika villkor. Bedömargruppen noterar dock att jämställdhet inte finns explicit utskrivet i något lärandemål i någon kursplan. Bedömargruppen stödjer lärosätet egen bedömning av att arbetet med att synliggöra jämställdhetsperspektivet i programmet behöver intensifieras och menar att ett gott steg på den vägen skulle vara att explicit skriva ut jämställdhet i lärandemålen.

Lärosätet redovisar ett utvecklat kvalitetssystem på både organisations- och utbildningsnivå, och systemet ger stöd för att på både kort och lång sikt kvalitetssäkra utbildningens utformning, genomförande och resultat. Lärosätet beskriver ett antal återkommande undersökningar och ger exempel på förändringar som gjorts i programmet med anledning av studenternas kursvärderingar. Bedömargruppen anser att lärosätets kvalitetsarbete är tillfredsställande, eftersom det säkerställer att utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination systematiskt följs upp.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)