Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Den sammanvägda bedömningen är att den vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetensen är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort sikt. En styrka är den goda vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetensen i lärarkollegiet med mycket forskning som är relevant för utbildningen, där lärarnas egna publikationer används i undervisningen på ett naturligt sätt. Med anledning av kollegiets storlek finns en viss sårbarhet vid exempelvis sjukdom.

Bedömargruppen delar lärosätets syn på utbildningens långsiktiga kompetensförsörjning som ett utvecklingsområde. Dock är den långsiktiga kompetensen i huvudsak tillfredsställande med hänvisning till redan genomförda åtgärder, som nyrekryteringar, att ytterligare en rekryteringsprocess pågår och att en doktorand kommer att vara färdigt forskarutbildad inom överskådlig tid. Bedömargruppen vill särskilt uppmuntra lärosätet att fortsätta med det påbörjade arbetet och att ge högsta prioritet åt att ytterligare säkerställa stabiliteten i lärargruppen.

Bedömargruppen anser även att utbildningen kännetecknas av en vetenskaplig och professionsinriktad miljö. Lärare bedriver forskning inom ämnet omvårdnad med fokus på psykiatrisk vård och särskilt sluten vård. Lärosätet bedriver forskningsprojekt kopplade till olika kliniska vårdverksamheter och även relaterade till egenerfarna och brukarorganisationer. I självvärderingen och under intervjun redovisades att forskningen leder till goda förutsättningarna för utbildningens vetenskapliga och professionsinriktade miljö. Verksamheten bedrivs på ett sådan sätt att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Studenterna erbjuds inom ramen för examensarbetet delta i ett pågående forskningsprojekt, där de exempelvis bjuds in till att ta del av insamlade forskningsdata.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Bedömargruppens sammanvägda bedömning är att utbildningen möjliggör måluppfyllelse av examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse. Självvärderingen ger goda exempel på progression och en vetenskaplig förankring i området förekommer som en integrerad röd tråd i de teoretiska kurserna. Examensmålet återknyts till kontinuerligt och behandlas genom hela utbildningen. Det gör att bedömargruppen sammantaget menar att lärosätet visar god måluppfyllelse för kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet.

Bedömargruppen anser att studenterna får möjlighet att tillägna sig och uppvisa sådan kunskap och färdighet som krävs för att medverka i behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg, eftersom examensmålet är väl reflekterat och examineras i de flesta kurser och i en mängd olika lärandemål. Dessutom äger ett forskningsförankrat lärande rum genom att lärarna och i vissa fall studenterna deltar i olika projekt som kan användas i den specialistutbildade psykiatrisjuksköterskans yrkesutövning. Bedömargruppen uppmuntrar det redan planerade arbetet med förtydligande av betygskriterier och uppmanar lärosätet att utforma studieuppgifter som ytterligare betonar det praktiska utförandet under verksamhetsförlagd utbildning, för att möta studenternas upplevda behov av mer praktisk kunskap efter avslutad utbildning.

När det gäller kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt anser bedömargruppen att utbildningen i flera kurser erbjuder en möjlighet att identifiera det egna behovet av mer kunnande samt förmågan att kontinuerligt utveckla den egna professionella kompetensen. Kurserna innehåller lärandemål som handlar om att studenterna i olika grad identifierar sitt behov av ytterligare kunskap samt värderar och analyserar sin egen professionsutveckling, för att kunna utveckla sitt professionella omdöme och ansvar för den egna praktiken. Det råder ett öppet klimat och uppmuntran till konstruktiv återkoppling i studentgruppen samt en närmiljö som stimulerar till reflektion. Studenterna får föreläsningar i ledarskap, konflikthantering, teamarbete och motivation.

När det gäller jämställdhet anser bedömargruppen att lärosätet beaktar, kommunicerar och förankrar jämställdhetsperspektivet i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Det sker främst genom att perspektivet finns med som ett explicit lärandemål i en av kurserna och att 1,5 högskolepoäng ägnas åt jämställdhet och kulturella aspekter.

Bedömargruppen kan konstatera att lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom utsatt tid. Bedömargruppen anser även att lärosätet har goda rutiner för sitt kvalitetsarbete och att uppföljningen, åtgärderna och återkopplingen enligt treårscykeln är ändamålsenliga i relation till utbildningen. Bedömargruppen ser dock ett behov av att lärosätet arbetar vidare med att öka andelen studenter som besvarar kursvärderingarna. Det kan exempelvis göras genom förstärkt återkoppling med mycket konkretiserad genomgång av vilka åtgärder som lärosätet genomfört med anledning av tidigare studenters kursutlåtande. Bedömargruppen anser att det bör ha hög prioritet.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att studenterna har möjlighet att vara representerade och ingå universitetets i beredande och beslutande organ. Studenterna har möjlighet att genom både kursvärderingar och direktkontakt med lärare påverka och medverka till utbildningens utveckling och förbättring. Lärosätet säkerställer därmed studenternas aktiva roll, medverkan och inflytande i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande genom formellt etablerade påverkansmöjligheter. Bedömargruppen rekommenderar dock att lärosätet utvecklar läraktiviteter som kan kompensera för campusutbildningens studiesociala styrka och undersöker åtgärder för att öka chansen för programmets studenter att påverka sin utbildning med hänvisning till att de flesta av dessa arbetar vid sidan av studierna.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätet har utformat och genomför programmet så att det finns en god förankring mellan forskningen, lärosätet och den kliniska tjänstgöringen samt god kontakt med psykiatriska verksamheter för att utbildningen ska vara användbar och utveckla studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Lärosätet samverkar på ett relevant sätt med det omgivande samhället, men det är ofta knutet till enskilda lärares engagemang. Bedömargruppen anser därför att lärosätet behöver säkerställa långsiktigheten i relevanta samarbeten genom formalisering och avtalsskrivande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)