Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och på lång sikt.

Av lärartabellen framgår att lärarna består av en kärna om tre medarbetare, varav en är biträdande professor/docent, en universitetslektor och en doktorand som även har anställning som universitetsadjunkt. Den sistnämnda har institutionstjänstgöring om 20 procent, varav 13 procent är undervisning i psykiatrisk vård under forskarutbildningen. Sammanlagt arbetar 81 procent av en heltidstjänst i programmet. I självvärderingen beskrivs alla lärare som forskningsaktiva och lärosätet redogör för en del publicerade vetenskapliga artiklar inom områden med relevans för utbildningen (t.ex. omvårdnad i psykiatrisk heldygnsvård). Även om det totala antalet engagerade lärare i utbildningen är lågt, borgar det för relativt god vetenskaplig kompetens som bidrar till bra förutsättningar för utbildningens genomförande, enligt bedömargruppen.

Enligt lärartabellen och självvärderingen är samtliga lärare specialistsjuksköterskor i psykiatrisk vård, vilket ger en god professionsrelaterad kompetens. De är aktiva i det nationella nätverket för specialistsköterskeprogrammet, vilket även upprätthåller och leder till kontinuerlig uppdatering av den professionsrelaterade kompetensen. Det faktum att alla involverade lärare är förankrade i professionen bidrar till relevansen i utbildningens innehåll, vilket har stor betydelse och är en styrka enligt bedömargruppen.

I självvärderingen framgår att lärarna har lång yrkesverksam lärarerfarenhet och god formell högskolepedagogisk kompetens i form av 7,5 högskolepoäng i högskolepedagogik. Samma underlag visar att en lärare har uppnått status som meriterad lärare och medverkar i pedagogiska utvecklingsarbeten. Det ser bedömargruppen som en omständighet som ytterligare förstärker den goda pedagogiska kompetensen. Av intervjun framgick att ytterligare en av medarbetarna skulle vara kvalificerad att ansöka om pedagogisk meritering, men att ansökningsprocessen ännu inte har prioriterats. Generellt uppmanar lärosätet medarbetarna att kontinuerligt stärka den egna pedagogiska kompetensen och använda lärosätets eget högskolepedagogiska centrum som erbjuder kurser i lärplattformen Canvas. Kompetensutvecklingen diskuteras även med enskilda i medarbetarsamtal.

Bedömargruppen uppskattar lärosätets utvecklade infrastruktur för fortsatt pedagogisk förkovran, men uppmanar samtidigt till att avsätta tid så att medarbetarna kan färdigställa ansökan till meriterade lärare, eftersom den statusen är betydelsefull för utbildningens kontinuerliga pedagogiska utveckling.

Lärosätet antar mellan 20 och 30 studenter varje år. Utbildningen pågår i nästan två år, förutom sista terminen, där två på varandra följande kurser i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) om 7,5 högskolepoäng genomförs på heltid. Det övriga programmet om 60 högskolepoäng ges på halvfart i nätbaserad form. Inom programmet tillämpas en så kallad relationsbaserad pedagogik, som bland annat innebär att lärarna har personliga samtal med studenter innan programstart samt mycket interaktion och lärarengagemang under programmets gång. Det är en pedagogik som väcker bedömargruppens beundran. Under intervjun framkom att upplägget med vissa arbetsmässiga toppar inte ger upphov till upplevd hög arbetsbelastning. Det motiverades med att arbetstiden är resurssatt på adekvat sätt och att den omfattande studentkontakten i sig är givande. Bedömargruppen anser även att det är positivt att lärosätet har ett icke-formaliserad ömsesidig utbyte av forskningsaktiva lärare med Uppsala universitet. Utbytet ökar studenternas tillgång till större utbildningsmiljöer och fler lärare.

I självvärderingen lyfter lärosätet fram hur kompetensförsörjning på längre sikt är en utmaning och ett utvecklingsområde. Lärosätet redogjorde under intervjun för att ytterligare medarbetare nyligen rekryterats, vilket minskar sårbarheten i en lärargrupp på tre lärare. Under intervjun kom det också fram att lärosätet, ständigt arbetar med kompetensförsörjning och nyrekrytering samt långsiktigt med antagning av fler doktorander. Bedömargruppen menar att det är positivt att lärosätet har stor medvetenhet om utmaningen i kompetensförsörjningen och att lärosätet arbetar aktivt med åtgärder för större bemanning. Bedömargruppen menar att detta ska ha högsta prioritet.

Lärosätet har nyligen lyckats nyrekrytera en disputerad medarbetare och alla medarbetare har nu specialistsjuksköterskeutbildning inom psykiatrisk vård och minst grundläggande högskolepedagogisk kompetens. Med anledning av det menar bedömargruppen sammantaget att antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Av självvärderingen och intervjun framgår att lärare bedriver forskning inom ämnet omvårdnad med fokus på psykiatrisk vård. Lärarna är alla specialistsjuksköterskor inom psykiatrisk vård. Lärosätet bedriver forskning kopplat till olika kliniska vårdverksamheter och även relaterat till egenerfarna och brukarorganisationer. Lärarnas egna vetenskapliga publikationer används i undervisningen. Studenterna erbjuds att skriva examensarbeten inom ramen för befintliga forskningsprojekt.

Enligt självvärderingen producerar och redovisar institutionen mycket forskning. Forskningen har enligt bedömargruppen hög relevans för programmet. En del forskning är inriktad mot återhämtning efter psykisk ohälsa. Studenterna får ta del av och arbeta med redan insamlade data om återhämtning för personer med psykisk ohälsa. Lärosätet finansierar en doktorandtjänst inom området omvårdnad och psykiatrisk vård, vilket är positivt enligt bedömargruppen. Lärarna arbetar med att söka externa medel, något som i dagsläget nästan saknas helt. Möjligheten till vetenskaplig kompetensutveckling med stöd från lärosätet finns bara i någon grad (15 procent för de två huvudverksamma lärarna i utbildningen). Därför menar bedömargruppen att det är imponerande att en del forskning med stor relevans för utbildning presenteras. Det är mycket positivt att de forskningsaktiva lärarna deltar i föreläsningar och finns med i litteraturlistan, anser bedömargruppen. Bedömargruppen menar att en särskild styrka för utbildningen är tillgången på lärare med relevant professionstillhörighet samt aktiv forskning och samverkan som är relevant för utbildningen.

I självvärderingen beskrivs hur magisterarbeten i vissa fall har lett fram till vetenskapliga artiklar. Det är ett förfarande som inte alltid rekommenderas eftersom studenterna inte anses ha tillräcklig vetenskaplig kunskap för att kunna bedriva egen forskning, men som ändå är ett tecken på en god vetenskaplig utbildningsmiljö, enligt bedömargruppen.

Studenterna uppmuntras enligt självvärderingen till att ta del av resurser från professionsföreningen Psykiatriska riksföreningen för sjuksköterskor (PRF), där lärare också ingår. Det framhäver ännu mer den goda professionsinriktade miljön, enligt bedömargruppen. Av självvärderingen framgår hur lärosätet bedriver forskning med koppling till olika kliniska vårdverksamheter, och att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Förutom de avtalade 15 platserna i region Norrbotten, skrivs det enligt självvärderingen och i intervjun, avtal med externa vårdaktörer utanför den nära regionen om den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). I intervjun framkom att en särskild VFU-strateg tar fram de individualiserade avtalen och att personen har fått i uppgift att skapa nya avtal framöver. Att en person har ett tydligt ansvar för VFU har stort värde menar bedömargruppen, eftersom det är en avgörande del av utbildningen. Majoriteten av studenterna yrkesarbetar som sjuksköterskor samtidigt med studierna, och i samband med intervjun framkom att lärosätet har en strävan att studenterna själva får välja plats för verksamhetsförlagd utbildning. Det får dock inte äga rum på den egna arbetsplatsen. Ett sådant förhållningssätt ses som adekvat av bedömargruppen, eftersom studenterna inte på samma sätt riskerar att användas som en del av arbetsstyrkan, utan får möjlighet för fördjupade studier.

Som huvudregel handleds studenterna av specialistkompetenta sjuksköterskor som är handledarutbildade. Om klinikerna inte kan erbjuda det, kompenserar och säkerställer lärosätet utbildningsmiljön genom att lärarna läser studenternas loggböcker skrivna på lärplattformen under den verksamhetsförlagda utbildningen, ger handledning och genomför seminarier. Arbetet med kommenterandet i loggböcker, som bedömargruppen ser som berömvärt, är resurssatt med fem timmar per student, vilket bedömargruppen anser är fullt tillräckligt för uppgiften. I samband med slutbedömningarna av den verksamhetsförlagda utbildningen deltar en lärare digitalt, vilket enligt bedömargruppen är fullt gångbart.

Intervjun gav en samstämmig bild av att lärosätet prioriterar att studenterna ska ha tillgång till lärarna, vilket bedömargruppen finner glädjande.

Bedömargruppen menar att utbildningen kännetecknas av en vetenskaplig och professionsinriktad miljö, där lärarna bedriver forskning inom ämnet omvårdnad med fokus på psykiatrisk vård och särskilt sluten vård samt har forskningsprojekt som är kopplade till olika kliniska vårdverksamheter och även relaterade till egenerfarna och brukarorganisationer. Baserat på självvärderingen och intervjun anser bedömargruppen sammanfattningsvis att utbildningen har en god vetenskaplig och professionsinriktad miljö samt bedriver verksamheten så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Den sammanvägda bedömningen är att den vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetensen är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort sikt. En styrka är den goda vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetensen i lärarkollegiet med mycket forskning som är relevant för utbildningen, där lärarnas egna publikationer används i undervisningen på ett naturligt sätt. Med anledning av kollegiets storlek finns en viss sårbarhet vid exempelvis sjukdom.

Bedömargruppen delar lärosätets syn på utbildningens långsiktiga kompetensförsörjning som ett utvecklingsområde. Dock är den långsiktiga kompetensen i huvudsak tillfredsställande med hänvisning till redan genomförda åtgärder, som nyrekryteringar, att ytterligare en rekryteringsprocess pågår och att en doktorand kommer att vara färdigt forskarutbildad inom överskådlig tid. Bedömargruppen vill särskilt uppmuntra lärosätet att fortsätta med det påbörjade arbetet och att ge högsta prioritet åt att ytterligare säkerställa stabiliteten i lärargruppen.

Bedömargruppen anser även att utbildningen kännetecknas av en vetenskaplig och professionsinriktad miljö. Lärare bedriver forskning inom ämnet omvårdnad med fokus på psykiatrisk vård och särskilt sluten vård. Lärosätet bedriver forskningsprojekt kopplade till olika kliniska vårdverksamheter och även relaterade till egenerfarna och brukarorganisationer. I självvärderingen och under intervjun redovisades att forskningen leder till goda förutsättningarna för utbildningens vetenskapliga och professionsinriktade miljö. Verksamheten bedrivs på ett sådan sätt att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Studenterna erbjuds inom ramen för examensarbetet delta i ett pågående forskningsprojekt, där de exempelvis bjuds in till att ta del av insamlade forskningsdata.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)