Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande genom såväl formella som informella etablerade påverkansmöjligheter.

Studeranderepresentanter finns med i lärosätets alla beredande och beslutande organ, vilket möjliggör ett formellt studentinflytande vid lärosätet. Studenterna kan påverka innehållet i utbildningen genom att delta i programråd, vilket ger inflytande. Enligt intervjun besvarar studenterna kursvärderingar digitalt. De sammanställs sedan i rapportform, där även eventuellt framförda förslag till förändrat kursupplägg presenteras, vilket bedömargruppen anser är positivt.

Lärosätet använder en relationsinriktad pedagogik som bland annat innebär att studenterna innan programstart erbjuds individuella samtal med lärare för att bekanta sig med varandra som individer och för att tala om programmet, förväntningar och liknande. Syftet är att studenterna ska uppleva att utbildningens lärare är tillgängliga, att studenterna ska känna sig sedda som individer och känna sig trygga att vända sig till lärare med sina frågor. Det menar bedömargruppen kan ses som en möjlighet till att påverka utbildningens innehåll och genomförande.

I självvärderingen framkommer att få studenter, på grund av parallellt arbete jämte studier, har tid att vara aktiva i kårarbete, vilket kan minska studentinflytande enligt lärosätet. Samtidigt möjliggör kursutvärderingarna studentinflytande. Studenterna har även möjlighet att själva önska placering av verksamhetsförlagd utbildning i samråd med lärarna, något som ökar deras självbestämmande och något som bedömargrupper tycker är positivt. Den helt nätbaserade distributionsformen kan dock medföra att vissa studenter kan uppfatta sig som relativt ensamma under utbildningen. Bedömargruppen anser att det vore önskvärd om lärosätet kunde utveckla läraktiviteter som kan kompensera för att campusutbildningens studiesociala styrka uteblir. Det kan exempelvis röra sig om fler gruppmoment i olika former under programmets genomförande.

Bedömargruppen gör den sammantagna bedömningen att studenterna har möjlighet att vara representerade och att ingå i universitetets beredande och beslutande organ. Studenterna har möjlighet att genom både kursvärderingar och direkt kontakt med lärare påverka och medverka till utbildningens utveckling och förbättring. Lärosätet säkerställer därmed studenternas aktiva roll, medverkan och inflytande i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande genom formellt etablerade påverkansmöjligheter.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att studenterna har möjlighet att vara representerade och ingå universitetets i beredande och beslutande organ. Studenterna har möjlighet att genom både kursvärderingar och direktkontakt med lärare påverka och medverka till utbildningens utveckling och förbättring. Lärosätet säkerställer därmed studenternas aktiva roll, medverkan och inflytande i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande genom formellt etablerade påverkansmöjligheter. Bedömargruppen rekommenderar dock att lärosätet utvecklar läraktiviteter som kan kompensera för campusutbildningens studiesociala styrka och undersöker åtgärder för att öka chansen för programmets studenter att påverka sin utbildning med hänvisning till att de flesta av dessa arbetar vid sidan av studierna.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)