Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Lunds universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområde förutsättningar: Inte tillfredställande

Bedömargruppens sammantagna bedömning är att det finns adekvat lärarkompetens vid lärosätet, men att den inte kommer utbildningen till godo. Dessutom saknar lärosätet strategier och åtgärder för att säkerställa kompetensförsörjningen för utbildningen. Bedömargruppen bedömer att det finns en påtaglig risk att lärosätet inte kan säkerställa en vetenskaplig och professionsinriktad kompetens som är adekvat och tillräcklig för utbildningen, och rekommenderar lärosätet att formulera strategier och genomföra åtgärder för att säkerställa en långsiktig kompetensförsörjning. Bedömargruppen anser att det inte är tydligt vilken anknytning utbildningen har till psykiatrisk omvårdnadsforskning och psykiatrisk vård.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

- Lärosätets strategier och genomförda åtgärder för att säkerställa kompetensförsörjning på kort och lång sikt.

- Lärosätets strategier och genomförda åtgärder för att stärka utbildningens forskningsanknytning och den professionsinriktade och vetenskapliga miljön.

Bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat: Inte tillfredsställande

Bedömargruppens sammantagna bedömning är att det finns brister i hur utbildningen möjliggör och säkerställer måluppfyllelse.

Utbildningen möjliggör och säkerställer inte måluppfyllelse inom kunskapsformen kunskap och förståelse. Genom avsaknaden av koppling till exempelvis omvårdnadsbehov, subjektiva upplevelser, etik och vårdrelationer är det för bedömargruppen oklart hur det exempel som ges i självvärderingen är relevant för utbildningens inriktning. Det är också oklart hur och om forskning och teori inom psykiatrisk omvårdnad får utrymme i relation till medicinsk vetenskap.

Utbildningen möjliggör och säkerställer inte måluppfyllelse inom kunskapsformen färdighet och förmåga. Lärosätet har inte visat att studenterna får möjlighet att utveckla färdighet och förmåga för att självständigt utifrån sitt kompetensområde kunna bidra i behandling, habilitering och rehabilitering.

Lärosätet har inte heller visat hur utbildningen möjliggör och säkerställer måluppfyllelse inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt. Det framgår inte om det finns kursmål med länkade läraktiviteter och examinationer som knyter an till det berörda examensmålet.

När det gäller bedömningsgrunden jämställdhetsperspektiv resonerar lärosätet om att jämställdhetsfrågor behandlas i ett brett sammanhang av jämlikhet och hållbar utveckling. Bedömargruppen anser inte att lärosätet på ett tillfredsställande sätt har visat hur detta sker. Bedömargruppen anser att lärosätet behöver analysera hur ett jämställdhetsperspektiv kan beaktas och kommuniceras i utbildningen och göra en handlingsplan för vilka åtgärder som ska vidtas, i syfte att tydliggöra jämställdhetsperspektivet i utbildningen.

Resultaten av uppföljningar av utbildningen omsätts inte vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker inte till relevanta intressenter. System och principer för uppföljning finns vid lärosätet, men det framkommer inte att de tillämpas i utbildningen. Lärosätet arbetar inte aktivt och systematiskt för att studenterna ska genomföra utbildningen inom planerad studietid.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

- Lärosätets syn på utbildningens inriktning i relation till huvudområdet och utbildningens vetenskapliga grund och konsekvenserna för måluppfyllelsen inom samtliga kunskapsformer.

- Lärosätets åtgärder för att ett jämställdhetsperspektiv ska beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningen.

- Hur uppföljningar av utbildningen leder till kvalitetsutveckling och hur uppföljningarna återkopplas till studenterna.

- Hur lärosätet följer upp och genomför åtgärder för att studenterna ska genomföra utbildningen inom planerad studietid.

Bedömningsområdet studentperspektiv: Tillfredsställande

Forum för dialog och påverkan finns på en övergripande nivå, men engagerar inte studenterna. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att genomföra en analys av utvecklingsbehov och utforma en plan för att stärka studenternas engagemang.

Bedömningsområdet arbetsliv och samverkan: Inte tillfredsställande

Bedömargruppen konstaterar att det saknas strukturer för samverkan med olika aktörer utanför lärosätet. Inte heller framkommer att lärarna i programmet har kontakter med vårdverksamheter eller andra intressenter. Det framkommer inte hur studenter får beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

- Lärosätets samverkan med det omgivande samhället, med relevans för utbildningen.

- Hur utbildningen utvecklar studenters beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Avslutningsvis finner bedömargruppen att de brister som framkommit under utvärderingen är allvarliga.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)