Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Lunds universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är inte adekvat och står inte i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Av självvärderingen och lärartabellen framgår att utbildningens huvudsakliga lärarresurs är tre disputerade tillsvidareanställda specialistsjuksköterskor i psykiatrisk vård. Personalsituationen har förändrats under utvärderingens gång och lärosätet har i en senare komplettering klargjort att utbildningens huvudsakliga lärarresurs är två disputerade specialistsjuksköterskor i psykiatrisk vård, men att på grund av bland annat en pensionsavgång så är endast en av dessa två tillgänglig för tjänstgöring. Som lärarresurs för utbildningen finns även en disputerad arbetsterapeut med psykiatrisk specialistkompetens samt ett antal föreläsare med tidsbegränsade engagemang, företrädesvis läkare och psykologer. De disputerade specialistsjuksköterskornas tjänstgöringsgrad i programmet motsvarar mindre än en halvtidstjänst. För undervisningsuppdrag ställer lärosätet krav på fem veckors högskolepedagogisk utbildning, men det är svårt att hitta tid för pedagogisk kompetensutveckling. För föreläsningar engageras i huvudsak extern kompetens. Utbildningen bedrivs på distans på halvfart med 2–5 campusförlagda träffar per termin. Ett helt digitalt upplägg har använts under pandemin och övervägs även fortsättningsvis. Inför höstterminen år 2021 antogs 32 studenter.

Lärosätet har enligt självvärderingen beslutat att "pausa" utbildningen, och det är inte bestämt när nästa antagning ska ske. Bedömargruppen noterar att lärosätet i självvärderingen och vid lärosätesintervjun framhåller den egna organisationen som ett problem för att långsiktigt säkerställa kompetensen i utbildningen. Vid intervjun framkommer att lärosätet för närvarande inte prioriterar utbildning av specialistsjuksköterskor med inriktning mot psykiatrisk vård och att lärosätet inte har som ambition att genomföra åtgärder för att säkerställa kompetensförsörjningen på längre sikt. Bedömargruppen ser en risk att den nuvarande situationen kan innebära svårigheter att behålla kompetens som är kritisk för utbildningen vid lärosätet.

Bedömargruppen konstaterar att det på kort sikt finns vetenskaplig kompetens i form av en disputerad arbetsterapeut samt vetenskaplig och professionsrelaterad kompetens i form av två disputerade lärare med inriktningsspecifik kompetens, bägge docenter. Av de senare är den ena inte är tillgänglig för tjänstgöring och den andra har cirka 30 % tjänstgöring inom utbildningen. Den pedagogiska kompetensen bedöms tillfredställande utifrån kravet på formell högskolepedagogisk utbildning, även om det finns en brist i den begränsade möjligheten till pedagogisk kompetensutveckling.

Bedömargruppen instämmer i det som lärosätet framför i självvärderingen om att utbildningen är sårbar genom sitt beroende av ett fåtal personer och att lärarförsörjningen är en utmaning. Det finns även en potentiell sårbarhet i att universitetets ersättningsnivåer begränsar möjligheten att engagera externa föreläsare. Lärosätets interna organisation innebär att ansvaret för programmets bemanning och kompetensförsörjning, samt lärarnas kompetensutveckling, är uppdelat. Av självvärderingen framgår även svårigheter att rekrytera relaterat till mindre attraktiva anställningsvillkor. Av självvärderingen och vid lärosätesintervjun framkommer att lärare vid den aktuella utbildningen för närvarande inte prioriteras när det gäller tilldelning av forskningsmedel och delade tjänster. De organisatoriska och ekonomiska förutsättningarna i kombination med avsaknaden av strategier och åtgärder för att säkerställa kompetensförsörjningen innebär en risk att lärosätet inte långsiktigt kan säkerställa adekvat och tillräcklig kompetens.

Bedömargruppen anser att lärosätets lärarkompetens är skör och att det finns en risk att lärosätet inte kan säkerställa en vetenskaplig och professionsinriktad kompetens som är adekvat och tillräcklig för utbildningen. Bedömargruppen anser att denna risk föreligger både på kort och lång sikt och rekommenderar att lärosätet formulerar strategier och genomför åtgärder för att säkerställa kompetensförsörjningen. På kort sikt bör lärosätet, om lärosätet avser att återigen öppna utbildningen för antagning, se över åtgärder för att stödja tillgången till lärarresurser med inriktningsrelevant kompetens.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns inte en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs inte så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Utifrån självvärderingen och intervjuerna anser bedömargruppen att det förvisso finns en vetenskaplig miljö, men att den professionsinriktade miljön är otillräcklig. Den forskning som bedrivs saknar tydlig koppling till psykiatrisk omvårdnad och får litet genomslag i utbildningen. Det är inte tydligt, utifrån självvärderingen och intervjuerna, vilket utrymme psykiatrisk omvårdnadsforskning och psykiatrisk omvårdnad får i utbildningen. Bedömargruppen konstaterar att den vetenskapliga miljön har försvagats, eftersom lärarkompetens som försvunnit i samband med pensionsavgångar inte har ersatts. Bedömargruppen ser en styrka i att studenterna möter flera forskningsaktiva lärare, samtidigt som det bara i begränsad utsträckning säkerställer en vetenskaplig och professionsinriktad miljö, eftersom föreläsningar i huvudsak hålls av läkare och psykologer med tillfälliga kopplingar till utbildningen. Bedömargruppen ser en möjlighet att utveckla en kurs kopplad till den forskning som pågår i kollegiet, men saknar en grundlig analys och bedömning av utvecklingsbehovet från lärosätet.

Förutsättningar

Inte tillfredställande

Bedömargruppens sammantagna bedömning är att det finns adekvat lärarkompetens vid lärosätet, men att den inte kommer utbildningen till godo. Dessutom saknar lärosätet strategier och åtgärder för att säkerställa kompetensförsörjningen för utbildningen. Bedömargruppen bedömer att det finns en påtaglig risk att lärosätet inte kan säkerställa en vetenskaplig och professionsinriktad kompetens som är adekvat och tillräcklig för utbildningen, och rekommenderar lärosätet att formulera strategier och genomföra åtgärder för att säkerställa en långsiktig kompetensförsörjning. Bedömargruppen anser att det inte är tydligt vilken anknytning utbildningen har till psykiatrisk omvårdnadsforskning och psykiatrisk vård.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

  • Lärosätets strategier och genomförda åtgärder för att säkerställa kompetensförsörjning på kort och lång sikt.
  • Lärosätets strategier och genomförda åtgärder för att stärka utbildningens forskningsanknytning och den professionsinriktade och vetenskapliga miljön.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)