Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Lunds universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är inte utformad och genomförs inte på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker inte med det omgivande samhället.

Bedömargruppens uppfattning är att utbildningen saknar strukturer för samverkan med olika aktörer utanför lärosätet, som externa representanter i programrådet. Bedömargruppen ser positivt på att det finns en kommunikation mellan lärosätet och verksamheterna om ämnen för examensarbeten. Det har inte framkommit att de lärare som är knutna till utbildningen har kontakter med vårdverksamheter eller andra intressenter genom exempelvis delade tjänster eller forskningssamverkan. Bedömargruppens bedömning är därför att det saknas relevant samverkan i tillfredställande grad.

Av lärosätets självvärdering och under intervjun framkommer en ambition att ge studenterna beredskap att möta förändringar i arbetslivet, men det är inte helt klart för bedömargruppen hur lärosätet åstadkommer det. Studenterna får en bred kännedom om olika vårdinsatser, aktörer och intressenter, och lärosätet framhåller i självvärderingen bland annat att man arbetar med kärnkompetenser och samverkan. Värdet i dessa ansatser beror enligt bedömargruppen på hur kärnkompetenserna förankras i utbildningens inriktning, samt i vilken utsträckning samverkan innebär att studenterna utvecklar förmågan att självständigt bidra i samverkan, något som inte framkommer i självvärderingen. Bedömargruppens bedömning är alltså att utbildningen brister i att vara användbar och utveckla studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Arbetsliv och samverkan

Inte tillfredsställande

Bedömargruppen konstaterar att det saknas strukturer för samverkan med olika aktörer utanför lärosätet. Inte heller framkommer att lärarna i programmet har kontakter med vårdverksamheter eller andra intressenter. Det framkommer inte hur studenter får beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

  • Lärosätets samverkan med det omgivande samhället, med relevans för utbildningen.
  • Hur utbildningen utvecklar studenters beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)