Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Malmö universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt

Bedömningsområdet förutsättningar: Inte tillfredsställande

Bedömargruppens sammanvägda bedömning är att lärosätet inte säkerställer att utbildningen har tillräckliga förutsättningar. Det finns i dagsläget inte tillräckligt med lärare med vetenskaplig och professionsspecifik kompetens. Utbildningen kan därmed inte heller erbjuda en vetenskaplig och professionsinriktad miljö med ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

- Lärosätet behöver säkerställa tillgången till vetenskaplig och professionsspecifik kompetens inom form av disputerade lärare, företrädesvis med specialistsjuksköterskekompetens inom utbildningens inriktning psykiatrisk vård.

- Lärosätet behöver säkerställa en vetenskaplig och professionsinriktad miljö samt lärarnas forskningsaktivitet med relevans för utbildningen.

Bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Utbildningen möjliggör och säkerställer måluppfyllelse inom kunskapsformen kunskap och förståelse. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att fortsätta arbeta med att klargöra synen på omvårdnadsämnet och tydliggöra huvudområdet omvårdnad i utbildningens kurser.

Utbildningen möjliggör och säkerställer även måluppfyllelse inom kunskapsformen färdighet och förmåga. Utbildningen ger möjlighet och säkerställer att studenterna visar sådan kunskap och färdighet som krävs för att medverka i behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg. Det finns ett tydligt samband mellan examensmål, kursmål, läraktivitet, examination och bedömningskriterier. Det är dock inte helt tydligt hur utbildningen hanterar de olika sammanhang som målet omfattar. Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet förtydligar det i lärandemål och kursinnehåll.

Utbildningen möjliggör och säkerställer måluppfyllelse inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt. Den ger möjlighet och säkerställer att studenterna visar förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens. Det finns ett samband mellan kursmål, läraktivitet, examination och bedömningskriterier.

Det finns ett tydligt fokus på jämställdhet i utbildningens innehåll och jämställdhet tas upp i lärandemål och bedömningskriterier. Samtidigt noterar bedömargruppen att en förhållandevis låg andel studenter uppger att studierna fått dem att reflektera över genus, och lärosätet ser ett utvecklingsbehov relaterat till det.

Utbildningen kvalitetssäkras och utvecklas på ett systematiskt sätt genom kursvärderingar och kursrapporter, som ligger till grund för åtgärder. Genomströmningen följs upp och lärosätet erbjuder olika former av stöd till studenterna. Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet genomfört en analys av tidiga avhopp.

Sammanfattande bedömning av bedömningsområdet studentperspektiv: Tillfredsställande

Lärosätet har strukturer och former för studentinflytande och delaktighet. Bedömargruppen noterar att en majoritet av studenter uppger att de vill ha mer inflytande och rekommenderar lärosätet att undersöka omfattningen av studenternas önskemål, och vid behov genomföra åtgärder för att öka studenternas tillit till möjligheten att påverka.

Bedömningsområdet arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Utifrån självvärderingen och intervjuerna konstaterar bedömargruppen att utbildningen är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Lärosätet har strukturer och forum för samverkan med det omgivande samhället. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att även framledes säkerställa lösningar där lärare kombinerar uppdrag inom akademi och klinik.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)