Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Malmö universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är inte adekvat och står inte i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

I självvärderingen och lärartabellen redogör lärosätet för en lärarkompetens som bland annat omfattar två lektorer med specialistsjuksköterskeutbildning med inriktning psykiatrisk vård, och fyra adjunkter med specialistsjuksköterskeutbildning inom psykiatrisk vård. Vid intervjun framkommer att de två lektorerna har avslutat sina anställningar vid lärosätet och bara kommer att verka som doktorandhandledare framöver. Under intervjun framkommer även att lärosätet har valt att pausa antagningen av nya studenter till utbildningen, på grund av otillräcklig lärarkompetens. Lärosätet brukar annars anta cirka 17–26 studenter till utbildningen, som genomförs på helfart. Lärosätet redovisar, under intervjun och i en efterföljande komplettering, strategier och konkreta åtgärder för att rekrytera lärare med relevant kompetens. Bedömargruppen ser positivt på de redovisade åtgärderna och anser att det finns rimliga utsikter för att lärosätet kommer att kunna åtgärda den nuvarande otillräckliga lärarkapaciteten. Men sett till dagsläget anser bedömargruppen att det saknas lärarkompetens för att bedriva den aktuella utbildningen. Lärarnas högskolepedagogiska kompetens anser bedömargruppen är tillfredsställande, eftersom det vid intervjun framkommer ett krav på 15 högskolepoäng högskolepedagogik.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns inte en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs inte så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Av självvärderingen framgår att lärosätet bedriver forskning som är relevant för utbildningen, att den på olika sätt används i undervisningen och att studenterna vid utbildningen möter forskningsaktiva lärare. Forskningen beskrivs som flervetenskaplig och bedrivs inom flera områden, där psykisk hälsa är ett forskningsområde. Inom området bedrivs forskning inom bland annat psykiatrisk omvårdnad och omvårdnad vid beroendesjukdom. Forskningen genomförs i samverkan med kliniska vårdverksamheter. Det finns möjlighet för studenterna att delta i forskningen. Bedömargruppen ser positivt på att det förekommer att studenter inom ramen för sina självständiga arbeten involveras i forskningsprojekt och att det resulterar i vetenskapliga publikationer.

Specialistsjuksköterskeutbildningen inom psykiatrisk vård samläses i viss utsträckning. Bedömargruppen anser att lärosätet hanterar samläsningen på ett tillfredsställande sätt, till exempel genom att kursplaner och lärandemål genomgående är inriktningsspecifika.

Den överlag positiva bild som bedömargruppen ser framträda i självvärderingen måste enligt bedömargruppen ställas i relation till de uppgifter om personalsituationen som framkom vid intervjun. Bedömargruppen anser att den rådande situationen, där ingen disputerad lärare med inriktningsspecifik kompetens är knuten till utbildningen, innebär att lärosätet inte kan säkerställa en vetenskaplig och professionsinriktad miljö som är relevant för utbildningen, med nära samband mellan utbildning och forskning.

Förutsättningar

Inte tillfredsställande

Bedömargruppens sammanvägda bedömning är att lärosätet inte säkerställer att utbildningen har tillräckliga förutsättningar. Det finns i dagsläget inte tillräckligt med lärare med vetenskaplig och professionsspecifik kompetens. Utbildningen kan därmed inte heller erbjuda en vetenskaplig och professionsinriktad miljö med ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

  • Lärosätet behöver säkerställa tillgången till vetenskaplig och professionsspecifik kompetens i form av disputerade lärare, företrädesvis med specialistsjuksköterskekompetens inom utbildningens inriktning psykiatrisk vård.
  • Lärosätet behöver säkerställa en vetenskaplig och professionsinriktad miljö samt lärarnas forskningsaktivitet med relevans för utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)