Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Malmö universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten när examen utfärdas uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen kunskap och förståelse i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot psykiatrisk vård ska studenten visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen.

Bedömargruppen anser att lärosätet för det aktuella examensmålet har visat ett tydligt samband mellan examensmål, kursmål, läraktivitet, examination och bedömningskriterier. Till exempel finns i kursen Omvårdnad: Teorier och begrepp för omvårdnad och profession ett lärandemål riktat mot att studenterna ska kunna förklara och problematisera begrepp som profession, beprövad erfarenhet och vetenskap i relation till den psykiatriska specialistsjuksköterskans funktion. Kopplat till det målet finns en läraktivitet i form av ett seminarium med fokus på argumentation och problematisering samt en examination, där studenterna bland annat ska förklara begrepp i relation till yrket specialistsjuksköterska inom psykiatrisk vård.

Enligt bedömargruppen kan lärosätets avgränsning av huvudområdet för utbildningen, vara en risk för måluppfyllelsen av examensmålet inom kunskapsformen kunskap och förståelse. Av utbildnings- och kursplanerna framgår att utbildningen omfattar 60 högskolepoäng i huvudområdet omvårdnad. I intervjun med lärosätet framkommer delvis motstridiga uppgifter om hur omvårdnad relaterar till medicinsk vetenskap i utbildningens innehåll och examinationer. Det framkommer även att examinationer som angetts fokusera på omvårdnad upplevts vara inriktade mot medicinska diagnoser och läkemedelsbehandling. Under intervjun framför lärosätet att det har gjorts ett arbete med att starkare förankra utbildningens kurser och självständiga arbeten i psykiatrisk omvårdnad. Bedömargruppen ser positivt på det och rekommenderar lärosätet att fortsätta arbeta med att klargöra synen på omvårdnadsämnet och tydliggöra huvudområdet omvårdnad i utbildningens kurser.

Bedömargruppens sammantagna bedömning är att utbildningen både möjliggör och säkerställer att studenterna visar kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen färdighet och förmåga i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot psykiatrisk vård ska studenten visa sådan kunskap och färdighet som krävs för att medverka i behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg.

Lärosätet har i självvärderingen redogjort för hur examinerande lärare medverkar i bedömningen av studenternas måluppfyllelse under den verksamhetsförlagd utbildningen med stöd av bedömningsformuläret Assessment of Clinical Education (AssCE). Bedömargruppen ser positivt på att bedömningen även innefattar ett skriftligt underlag som kopplar an till innehållet i den verksamhetsförlagda utbildningen. Det bidrar till att säkerställa att bedömningar och åtgärder är förankrade i relevant kunskap. Bedömargruppen anser att lärosätet har visat ett tydligt samband mellan examensmålet och utbildningens kursmål, läraktiviteter och examinationer. Bedömargruppen anser dock att lärosätet inte fullt ut har visat hur utbildningen inkluderar behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg som ingår i examensmålet. Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet i till exempel lärandemålen och kursinnehållet förtydligar hur utbildningen tar upp behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg.

Bedömargruppens sammantagna bedömning är att utbildningen både ger möjlighet och säkerställer att studenterna visar sådan kunskap och färdighet som krävs för att medverka i behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten, när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot psykiatrisk vård ska studenten visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Enligt lärosätets självvärdering finns det i utbildningens kurser flera lärandemål som ställer krav på ett reflekterande och kritiskt förhållningssätt, både i relation till professionen och yrkesutövningen och som ett led i att utveckla självkännedom. Till exempel innehåller kursen Omvårdnad: Verksamhetsförlagd utbildning i psykiatrisk vård ett lärandemål som innebär att studenterna ska kunna tillämpa ett reflekterande och kritiskt förhållningssätt till den egna yrkesutövningen och professionen. Till målet länkas en läraktivitet i form av verksamhetsförlagd utbildning och en examination i form av en slutbedömning utifrån bedömningsformuläret AssCE med fokus på studenternas förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens.

Bedömargruppen anser att uppfyllelsen av examensmålet möjliggörs och säkerställs genom ett samband mellan lärandemål, kursmål, läraktivitet, examination och bedömningskriterier. Bedömargruppen kan utöver exemplet ovan se flera liknande kedjor från examensmål till lärandemål och examinationer genom bland annat övningar i samtalsmetodik. Även det självständiga arbetet inbegriper reflektion om kunskapsbehov. Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att utbildningen ger möjlighet och säkerställer att studenterna visar förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Bedömningsgrund: Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Lärosätet redogör i självvärderingen för att utbildningens kursplaner har bearbetats utifrån en ambition som inbegriper att utveckla likabehandlingsaspekter och jämställdhet. Enlig lärosätet ingår nu jämställdhet både i mål och innehåll för kurser inom utbildningen. Flera exempel ges. För kursen Psykiatrisk omvårdnad vid akut och långvarig psykisk ohälsa finns ett mål om att studenterna med beaktande av bland annat beprövad erfarenhet och jämställdhet ska kunna planera och leda omvårdnadsarbete. Lärosätet har i alumnenkäter undersökt före detta studenters åsikter om bland annat i vilken utsträckning utbildningen väckt reflektioner om jämställdhet. Bedömargruppen ser positivt på det och på lärosätets intention att arbeta vidare utifrån svarsresultaten.

Bedömargruppen anser sammanfattnings att lärosätet arbetar aktivt för att integrera ett jämställdhetsperspektiv i utbildningen och att utbildningen har ett tydligt innehåll om jämställdhet.

Bedömningsgrunder: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Av lärosätets självvärdering framgår att kursvärderingarna är ett viktigt verktyg för utbildningens uppföljning. Efter att studenterna har besvarat kursvärderingen, återkopplas resultatet till studenterna. Sedan skrivs en kursrapport som innehåller studenternas omdömen om kursen och berörda lärares reflektioner och förslag. Sedan tillgängliggörs kursrapporten digitalt för studenterna. Studenternas synpunkter och förbättringsförslag är ett underlag för diskussioner om åtgärder både inom lärarkollegiet och med ledningen vid institutionen där utbildningen genomförs. Bedömargruppen ser positivt på kursvärderingarnas roll för utvecklingsarbetet. Bedömargruppen anser att utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs upp systematiskt och att uppföljningarna vid behov omsätts till åtgärder för kvalitetsutveckling.

Lärosätet verkar för att studenten genomför utbildningen inom planerad studietid.

Lärosätet redogör i självvärderingen att man har gjort en analys av tidiga avhopp från utbildningen och då sett att många av anledningarna ligger bortom lärosätets rådighet, till exempel studenternas privatekonomiska förutsättningar att genomföra utbildningen. Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet kartlagt orsakerna till tidiga avhopp. Lärosätet arbetar på olika sätt för att begränsa antalet avhopp från utbildningen. Varannan vecka hålls så kallade kursforum där studenter och kursledning kan reda ut frågor om utbildningens upplägg m.m. Omexaminationer som är inplanerade med lång framförhållning och möjlighet att komplettera skriftliga uppgifter har också, enligt lärosätet, betydelse för studenternas förutsättningar att slutföra utbildningen inom planerad tid. Bedömargruppen anser att lärosätet verkar för att studenterna ska genomföra utbildningen inom planerad studietid.

Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Utbildningen möjliggör och säkerställer måluppfyllelse inom kunskapsformen kunskap och förståelse. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att fortsätta arbeta med att klargöra synen på omvårdnadsämnet och tydliggöra huvudområdet omvårdnad i utbildningens kurser.

Utbildningen möjliggör och säkerställer även måluppfyllelse inom kunskapsformen färdighet och förmåga. Utbildningen ger möjlighet och säkerställer att studenterna visar sådan kunskap och färdighet som krävs för att medverka i behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg. Det finns ett tydligt samband mellan examensmål, kursmål, läraktivitet, examination och bedömningskriterier. Det är dock inte helt tydligt hur utbildningen hanterar de olika sammanhang som målet omfattar. Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet förtydligar det i lärandemål och kursinnehåll.

Utbildningen möjliggör och säkerställer måluppfyllelse inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt. Den ger möjlighet och säkerställer att studenterna visar förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens. Det finns ett samband mellan kursmål, läraktivitet, examination och bedömningskriterier.

Det finns ett tydligt fokus på jämställdhet i utbildningens innehåll och jämställdhet tas upp i lärandemål och bedömningskriterier. Samtidigt noterar bedömargruppen att en förhållandevis låg andel studenter uppger att studierna fått dem att reflektera över genus, och lärosätet ser ett utvecklingsbehov relaterat till det.

Utbildningen kvalitetssäkras och utvecklas på ett systematiskt sätt genom kursvärderingar och kursrapporter, som ligger till grund för åtgärder. Genomströmningen följs upp och lärosätet erbjuder olika former av stöd till studenterna. Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet genomfört en analys av tidiga avhopp.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)