Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Mittuniversitetet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Lärosätets förutsättningar inom personal och utbildningsmiljö är tillfredsställande. Sammantaget visar lärosätet att lärarnas sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Bedömargruppen anser att lärosätet har en vetenskaplig och professionsinriktad miljö som är relevant och integrerad med programmet. Forskning beskrivs med bäring för utbildningen och de flesta lärare är forskningsaktiva. Verksamheten bedrivs på ett sådant sätt att sambandet mellan forskning och utbildning är tydligt, och även hur studenterna görs delaktiga framkommer.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Inte tillfredsställande

Kunskap och förståelse:

Utifrån självvärderingen och intervjun konstaterar bedömargruppen att programmet inte möjliggör och säkerställer att studenterna visar kunskap om områdets vetenskapliga grund. Inte heller möjliggör lärosätet insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete eller kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen. Genomgående saknas en tydlig koppling mellan kursmål, lärandeaktiviteter och examinationer, och betygskriterierna är generella och otydliga. Det finns brister när det gäller hur progression mellan kurserna i psykiatrisk omvårdnad kopplat till examensmålet sker. Inriktningen mot psykiatrisk vård kan inte fullt ut säkerställas. Det finns brister inom vetenskaplig teori och metod, och här saknas tydliga lärandemål kopplat till examensmålet.

Färdighet och förmåga:

Utifrån självvärdering och intervju konstaterar bedömargruppen att examensmålet har ett relevant utrymme i programmet och att examinationer är tillfredsställande. Lärosätet behöver i några kurser tydliggöra lärandemål och bedömningskriterier. Trots det är helhetsbedömningen att studenterna genom lärandeaktiviteter och i examinerande uppgifter får möjlighet att utveckla sina förmågor för medverkan i behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

Utifrån självvärderingen och intervjun konstaterar bedömargruppen att programmet inte säkerställer att studenterna visar förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utvecklar sin kompetens med inriktning mot psykiatrisk vård genom programmets utformning och genomförande eller genom examination. Varken självvärderingen eller intervjun tydliggör måluppfyllelse. Det saknas relevant koppling mellan kursmål, lärandeaktiviteter samt examination med tydlig koppling till examensmålet.

Jämställdhet:

Bedömargruppens bedömning är att ett jämställdhetsperspektiv inte beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningen innehåll, utformning och genomförande. Lärosätet behöver se över hur ett jämställdhetsperspektiv bättre kan beaktas och ingå i utbildningens innehåll och förtydliga detta, till exempel i stöd- och styrdokument för utbildningen.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling:

Bedömargruppens bedömning är att utbildningen inte följs upp systematiskt, att resultaten av de uppföljningar som görs inte tillräckligt omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling samt att lärosätet inte kan redogöra för någon analys av genomströmning eller avhopp.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

- Lärosätet bör följa upp arbetet med att säkerställa måluppfyllelsen för examensmålet inom kunskapsformen kunskap och förståelse.

- Lärosätet bör följa upp arbetet med att säkerställa måluppfyllelsen för examensmålet inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt.

- Lärosätet bör följa upp arbetet med att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhetsperspektiv i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

- Lärosätet bör systematiskt följa upp utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination samt, vid behov, omsätta resultaten av uppföljningen i åtgärder för kvalitetsutveckling, och att återkoppla resultatet till relevanta intressenter.

- Lärosätet bör systematiskt följa upp att resultaten av de uppföljningar som görs omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling samt redogöra för hur lärosätet verkar för att studenten genomför utbildningen inom planerad studietid.

Bedömningsområde studentperspektiv: Inte tillfredsställande

Självvärderingen gav en mycket otydlig och oklar bild över hur studentens perspektiv beaktas och hur studenten får möjlighet att ta en aktiv roll för att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Under intervjun klarlades några punkter, men lärosätet har inte lyckats tydliggöra hur studentperspektivet beaktas eller vilka åtgärder lärosätet genomför för att öka studenternas möjlighet att var aktiva. Veckovis återkoppling är positivt men inte tillräckligt. Den sammantagna bedömningen är att studenten inte får möjlighet att ta en aktiv roll i det här arbetet.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

- Lärosätet behöver utveckla arbetet med att möjliggöra för studenterna att ta en aktiv roll och få inflytande i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande, och studenternas roll behöver tydliggöras.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att utbildningen har en relevant samverkan med det omgivande samhället samt att utbildningen är utformad och genomförs så att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap för att möta förändringar i arbetslivet

Avslutningsvis finner bedömargruppen att de brister som framkommit under utvärderingen är allvarliga.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)