Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Mittuniversitetet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Av självvärderingen och lärartabellen framgår att lärosätet har sex disputerade lärare med specialistutbildning inom psykiatrisk vård. Och under intervjun framkom att en nydisputerad lärare nyligen har rekryterats med specialistutbildning inom psykiatrisk vård. I lärartabellen redovisas lärarnas tid i utbildningen som sammanlagt uppgår till 67 procent av en heltid, varav den inriktningsansvariga har 27 procent. Intag sker vartannat år med 40 studenter på halvfart. Under intervjun framkom att inom kort anställs ytterligare två disputerade lärare inom närliggande områden, arbetsterapi och fysioterapi, där en av dem har erfarenhet av psykiatrisk vård. Två doktorander vid lärosätet kommer att disputera under 2024 och under intervjun framkom att lärosätet har goda förhoppningar om att de stannar vid lärosätet. Bedömargruppen anser att den vetenskapliga kompetensen är tillfredsställande.

Lärosätet redovisar i sin självvärdering att den programansvariga är lektor och specialistutbildad med inriktning mot äldre. Under intervjun redogörs för att programansvar innebär en överordnad funktion över alla specialistutbildningar och inriktningsansvaret för psykiatrisk vård ligger på lärarna i programmet. De kursansvariga är specialistutbildade inom psykiatrisk vård och specialistutbildade distriktssköterskor. Samtliga examinationer genomförs av disputerade sjuksköterskor med specialistkompetens inom psykiatrisk vård. Två av lärosätets professorer är specialistutbildade inom psykiatrisk vård, bedriver forskning inom området och deltar till viss del inom programmet i undervisning samt i handledning av examensarbeten. Alla examensarbeten examineras av en professor inom inriktningen. Bedömargruppen anser att den professionsrelaterade kompetensen är god.

I självvärderingen står att en av lärarna är pedagogiskt meriterad och stödjer den kursansvariga läraren med pedagogisk kunskap. Samtliga lärare ska ha fullgjort 15 högskolepoäng i en högskolepedagogisk kurs inom två år från anställningstillfället. I självvärderingen framkommer att studenterna får handledning av specialistutbildade sjuksköterskor i psykiatrisk vård under sin verksamhetsförlagda utbildning. Bedömning under den verksamhetsförlagda utbildningen sker utifrån kursens lärandemål med stöd av bedömningsunderlaget AssCe. Bedömargruppen anser att den pedagogiska kompetensen är tillfredsställande samt att lärosätet säkerställer att studenterna under den verksamhetsförlagda utbildningen har tillgång till handledare med adekvat kompetens från professionen.

Sammantaget anser bedömargruppen att den vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetensen är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande både på kort och lång sikt.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

I självvärderingen skriver lärosätet att studenterna får teoretiska kunskaper om pågående forskning. Under intervjun framkom att det finns möjligheter för studenterna att vara delaktiga i forskningsprojekt, exempelvis om stöd för personer med funktionsnedsättning och projekt om livsstilsförändringar. Lärosätet skriver också att utbildningens innehåll baseras på aktuella forskningsresultat och utgår från relevant litteratur. Exempel på pågående forskningsprojekt som anges i självvärderingen och intervjun är: livsstilsinterventioner, bemötande inom rättspsykiatrisk vård, stöd vid långvarig psykisk ohälsa och stöd vid demens. Under intervjun beskrevs att den kursansvariga kontinuerligt bedriver forsknings- och utvecklingsarbete relaterat till personer med psykisk ohälsa och att kunskapen återkopplas till studenterna exempelvis genom en podcast där lärarna berättar om sin forskning, vilket enligt självvärderingen uppskattas av studenterna. Vidare framkommer i självvärderingen att lärarna engagerar studenterna i olika forskningsdiskussioner genom att deras forskning kopplas till undervisningen, vilket bedömargruppen ser positivt på.

Under intervjun beskrivs hur studenterna tar del av pågående forskning genom företrädesvis föreläsningar, men också genom vetenskapliga diskussioner. Lärosätet anger att en styrka är att mycket forskning pågår med inriktning mot psykiatrisk omvårdnad och att lärare gärna och naturligt informerar och uppmuntrar studenterna, som då får insikt och god självkännedom om hur forskning påverkar utbildningen. Det är också i mindre skala möjligt för studenter att skriva sitt examensarbete inom befintliga forskningsprojekt. Bedömargruppen anser att lärosätets arbete med att inkludera studenterna i den vetenskapliga miljön är positivt.

I självvärderingen framgår att utbildningen har en vetenskaplig och professionsinriktad miljö och att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Under den verksamhetsförlagda utbildningen får studenterna handledning av specialistutbildade sjuksköterskor med yrkeskompetens och handledarutbildning. Kursens lärare, som är disputerade och är specialistutbildade inom psykiatrisk vård, examinerar den verksamhetsförlagda utbildningens lärandemål med trepartssamtal och stöd utifrån bedömningsunderlaget AssCe. Både teoretiska och praktiska examinationer ingår genom hela utbildningen.

Den sammantagna bedömningen är att det finns en vetenskaplig och professionsinriktad miljö som är relevant för utbildningen, och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Att lärosätet inkluderar studenterna i den vetenskapliga miljön, genom att engagera dem i olika forskningsdiskussioner och möjliggöra att de kan skriva sitt examensarbete inom befintliga forskningsprojekt, anser bedömargruppen är ett gott exempel.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Lärosätets förutsättningar inom personal och utbildningsmiljö är tillfredställande. Sammantaget visar lärosätet att lärarnas sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Bedömargruppen anser att lärosätet har en vetenskaplig och professionsinriktad miljö som är relevant och integrerad med programmet. Forskning beskrivs med bäring för utbildningen och de flesta lärare är forskningsaktiva. Verksamheten bedrivs på ett sådant sätt att sambandet mellan forskning och utbildning är tydligt, och även hur studenterna görs delaktiga framkommer.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)