Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Mittuniversitetet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges inte möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Utifrån självvärderingen framgår inte hur lärosätet verkar för att ge studenterna möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla programmet. Lärosätet skriver i självvärderingen att det är den kursansvariga som arbetar aktivt med att utveckla utbildningen – vilket för bedömargruppen ger en oklar bild över hur studentens roll i utbildningen ser ut. Det framkommer att studenternas åsikter används när examinationsuppgifter ska utformas, men det framgår inte i självvärderingen hur och på vilket sätt det sker. Lärosätet skriver i självvärderingen att de uppmanar studenterna att besvara utvärderingar och att framföra förbättringsförslag, men det framgår inte för bedömargruppen hur uppmuntran går till. Lärosätet anger vidare att mer aktiva arbetssätt måste genomföras, för att öka studentaktiviteten. Vad lärosätet aktivt gör för att främja, stödja studenterna till att ta en aktiv roll framgår inte. Det framgår till exempel inte av självvärderingen om det finns en dialog mellan studenterna och ledningen och i så fall hur ofta de träffas. Det framgår inte heller av självvärderingen om det finns andra forum än utvärderingen för studenterna att göra sin röst hörd. Självvärderingen redogör inte för studenternas formella inflytande i olika beslutande organ eller vilka informationskanaler som finns för att ta tillvara studenternas synpunkter.

Under intervjun framkommer att undervisande lärare har återkoppling varje vecka på Zoom där studenter kan ta en mer aktiv roll. Som exempel ger lärosätet att synpunkter på mindre företeelser kan ibland åtgärdas direkt och ibland tas frågan upp i hela lärarlaget och ämneskollegiet, och kan innebära förändringar på längre sikt. Det framkommer under intervjun att studenter bjuds in till olika råd, men att lärosätet har svårt att rekrytera studenter. En policy inom lärosätet är att alltid besvara studenters frågor inom tre arbetsdagar, viket lärosätet menar att de uppfyller. Det finns dock inga regelbundna systematiska träffar mellan ledningen och studentrepresentanterna.

Självvärderingen ger en oklar bild över hur studenternas perspektiv beaktas och hur studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll för att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Under intervjun klarlades några punkter, men lärosätet har inte tydliggjort hur studentperspektivet beaktas för bedömargruppen eller vilka åtgärder lärosätet genomför för att öka studenternas möjlighet att vara aktiva. Bedömargruppen anser också att veckovis återkoppling är positivt men inte tillräckligt. Den sammantagna bedömningen är att studenten inte får möjlighet att ta en aktiv roll i det här arbetet.

Studentperspektiv

Inte tillfredsställande

Självvärderingen gav en mycket otydlig och oklar bild över hur studentens perspektiv beaktas och hur studenten får möjlighet att ta en aktiv roll för att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Under intervjun klarlades några punkter, men lärosätet har inte lyckats tydliggöra hur studentperspektivet beaktas eller vilka åtgärder lärosätet genomför för att öka studenternas möjlighet att var aktiva. Veckovis återkoppling är positivt men inte tillräckligt. Den sammantagna bedömningen är att studenten inte får möjlighet att ta en aktiv roll i det här arbetet.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

  • Lärosätet behöver utveckla arbetet med att möjliggöra för studenterna att ta en aktiv roll och få inflytande i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande, och studenternas roll behöver tydliggöras.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)