Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Röda Korsets högskola
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Den sammantagna bedömningen är att utbildningen har tillfredsställande förutsättningar, eftersom lärargruppens sammansättning och storlek är adekvat och proportionerlig. Detta förutsatt att lärosätet genomför de utvecklingsområden de identifierat, som att rekrytera fler lektorer med kompetens inom psykiatrisk omvårdnad och utöka möjligheterna till kompetensutveckling i form av forskarutbildning. Utbildningen bedöms säkerställa en professionsinriktad miljö med ett nära samband mellan utbildning och forskning. Bedömargruppen konstaterar att lärosätet behöver genomföra åtgärder för att stärka den professionsspecifika miljön och ser positivt på att ett arbete påbörjats med att stärka respektive specialistområde. Att det bara finns en lärare som kombinerar vetenskaplig kompetens och professionskompetens innebär en risk, samtidigt som det är en styrka att lärosätet är medveten om den risken och planerar att genomföra relevanta åtgärder.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Inte tillfredsställande

Den sammanvägda bedömningen är att utbildningen brister i utformning och genomförande. Bristerna rör främst måluppfyllelsen inom kunskapsformen kunskap och förståelse, där bedömargruppen inte ser att utbildningen möjliggör och säkerställer att studenterna visar kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete. Bedömargruppen uppfattar att det finns svårigheter med den omfattande samläsningen i utbildningen och finner det särskilt anmärkningsvärt att det självständiga arbetet kan samskrivas med studenter från en annan specialistinriktning. Det framgår inte hur ett sådant upplägg är förenligt med att möjliggöra och säkerställa en sådan fördjupning i psykiatrisk omvårdnad som ett examensarbete innebär. Den ringa förekomsten av aktuell litteratur inom psykiatrisk omvårdnad i litteraturlistorna bidrar till att bedömargruppen ifrågasätter om studenterna får insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete. Bedömargruppen ser positivt på att det vid lärosätet finns en medvetenhet hos lärosätet om bristerna, och ett arbete pågår med att komma till rätta med dem.

När det gäller måluppfyllelsen inom kunskapsformen färdighet och förmåga bedöms den inte vara tillfredsställande. En brist är att lärandemålen i utbildningen saknar explicit koppling till psykiatrisk omvårdnad, psykiatrisk vård eller psykiatriska sjukdomstillstånd. Av kursplanerna och självvärderingen framkommer att inte heller begreppen habilitering och rehabilitering uttrycks i lärandemålen. Inte heller görs någon distinktion mellan vård och omsorg. Lärarens roll och ansvar vid bedömningar av måluppfyllelsen vid VFU är inte tillfredsställande. Det saknas krav på att lärare medverkar vid examinationen. Utbildningen möjliggör och säkerställer därmed inte att studenterna visar sådan kunskap och färdighet som krävs för att medverka i behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg.

Måluppfyllelsen inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt bedöms som tillfredsställande. Utbildningen möjliggör och säkerställer att studenterna visar förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens. Bedömargruppen ser en styrka i att utbildningen tillämpar ett problembaserat arbetssätt, vilket ställer krav på studenterna att tillägna sig relevant information för att bedöma nya och komplexa företeelser i relation till sitt eget kunskapsbehov.

Lärosätet har strukturer och rutiner som säkerställer ett jämställdhetsperspektiv i utbildningen. Lärandemål, aktiviteter och examination som specifikt inkluderar jämställdhet finns.

Det finns en policy för kvalitetssäkringsarbete som beskriver hur lärosätets sammanhållna kvalitetssystem är uppbyggt, hur ansvarsfördelningen ser ut och hur det cykliska kvalitetsarbetet är utformat. Det genomförs som en integrerad del av verksamheten och är ett gemensamt åtagande för högskolans ledning, medarbetare, studenter och doktorander, som deltar aktivt genom samverkan, dialog och representation i nämnder och råd. En styrka är att extern kollegial granskning genomförs regelbundet. Svarsfrekvensen på kursvärderingarna är låg och är ett utvecklingsområde.

Bedömargruppen konstaterar, utifrån självvärderingen, att lärosätet erbjuder olika former av stöd för studenter.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

- Lärosätet bör införa inriktningsspecifika kursmål, innehåll och litteratur när det gäller studenternas kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen.

- Lärosätet bör säkerställa inriktningsspecifik fördjupning vid samskrivning av självständigt arbete.

- Lärosätet bör införa inriktningsspecifika kursmål, innehåll och litteratur när det gäller den kunskap och färdighet som krävs för att medverka i behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg. Vidare bör lärosätet tydliggöra lärandemålen i relation till habilitering och rehabilitering. samt tydliggöra distinktionen mellan vård och omsorg.

- Lärosätet bör tydliggöra koppling mellan lärandemål och bedömningsformulär för VFU samt lärarens roll och ansvar vid examination i VFU.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Bedömargruppen konstaterar att strukturer och rutiner för studentdelaktighet finns och att studenterna är representerade i centrala organ.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Utbildningen är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet, samt att relevant samverkan sker med det omgivande samhället. Bedömargruppen konstaterar att det finns omfattande kontakter mellan lärarna i utbildningen och vårdverksamheterna. Lärosätet samarbetar med Region Stockholm och de privata vårdaktörer som har avtal med Region Stockholm.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)