Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Röda Korsets högskola
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Av självvärderingen och lärartabellen framgår lärarnas tid i utbildningen motsvarar nästan tre heltidstjänster, fördelat på 15 personer. Av dem har 12 vetenskaplig kompetens, och 3 professionskompetens som specialistsjuksköterskor i psykiatrisk vård (ytterligare en går i pension 2022). Lärosätet skriver att de har krav på att lärare ska ha formell högskolepedagogisk utbildning som motsvarar 15 högskolepoäng. Lektorer har 20 procent forsknings- och kompetensutvecklingstid och adjunkter 10 procent komptensutvecklingstid i tjänsten. Programmet ges på halvfart och tar in 35 studenter per år.

Bedömargruppen bedömer att den pedagogiska kompetensen är tillfredställande sett till kraven på högskolepedagogisk utbildning och möjligheten till kompetensutveckling. Även den professionsrelaterade kompetensen sett till antalet lärare med kompetens som specialistsjuksköterskor i psykiatrisk vård är god. Däremot anser bedömargruppen att den inriktningsspecifika vetenskapliga kompetensen på medellång sikt riskerar att bli bristfällig. Även om det totalt sett finns en god vetenskaplig kompetens kopplad till utbildningen, noterar bedömargruppen att bara en av lärarna har både professionskompetens och vetenskaplig kompetens, och att hen kan förväntas gå i pension inom en femårsperiod. Det saknas även docenter och professorer med inriktningsspecifik kompetens. Det gör att kompetensförsörjningen på lång sikt är en utmaning.

Lärosätet identifierar rekryteringen av fler lektorer med kompetens inom psykiatrisk omvårdnad som ett utvecklingsområde. Bedömargruppen ser positivt på de planer som lärosätet redogjorde för vid intervjun om att rekrytera fler lektorer med kompetens inom psykiatrisk omvårdnad, att utöka möjligheterna till kompetensutveckling i form av forskarutbildning och att knyta till sig senior vetenskaplig kompetens inom psykiatrisk omvårdnad genom exempelvis adjungeringar. Bedömargruppen ser dessa åtgärder som en förutsättning för att säkerställa adekvat kompetens på lång sikt.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att lärargruppens kompetens är adekvat och proportionerlig på kort och lång sikt. Att det bara finns en lärare som kombinerar vetenskaplig kompetens och professionskompetens innebär en risk, samtidigt som det är en styrka att lärosätet är medveten om den risken och planerar att genomföra relevanta åtgärder.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Av självvärderingen, kursplanerna och studieguiderna framgår att utbildningen till övervägande del består av generiska kurser. Av programmets 60 högskolepoäng är 37,5 högskolepoäng inte inriktningsspecifika kurser, varav 30 högskolepoäng samläses med övriga specialistinriktningar. Bedömargruppen anser att den relativt låga andelen kurser med inriktningsspecifika mål, läraktiviteter och kurslitteratur försvagar kopplingen till en vetenskaplig och professionsspecifik miljö som är relevant för den egna inriktningen. Vid intervjun framkom att lärosätet har påbörjat ett arbete med att stärka respektive specialistområde och se över kursplanerna. Bedömargruppen ser positivt på de åtgärderna. Lärosätet framhåller även att det finns potentiella vinster med den utpräglade samläsningen, där studenterna bättre får syn på den egna specialitetens gränser, vilket bedömargruppen håller med om.

Bedömargruppen ser även positivt på att lärosätet använder sig av en pedagogisk modell, Scholarship of Medical Education (SoME), som ska stödja utvecklingen av ett vetenskapligt förhållningssätt genom att studenterna arbetar problembaserat. Det är en styrka att lärarna har forsknings- och kompetensutvecklingstid i tjänsten och att disputerade lärare bedriver forskning inom psykiatrisk vård. Bedömargruppen anser att den egna forskningen i större utsträckning kan integreras i undervisningen och på så vis ytterligare stärka sambandet mellan undervisning och forskning.

Utifrån självvärderingen, kursplanerna och studieguiderna konstaterar bedömargruppen att lärosätet erbjuder en vetenskaplig och professionsinriktad miljö som är relevant för utbildningen och att det finns ett nära samband mellan utbildning och forskning. Bedömargruppen anser att ett prioriterat utvecklingsområde är att stärka inriktningen mot psykiatrisk vård och omvårdnad i utbildningen.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Den sammantagna bedömningen är att utbildningen har tillfredsställande förutsättningar, eftersom lärargruppens sammansättning och storlek är adekvat och proportionerlig. Detta förutsatt att lärosätet genomför de utvecklingsområden de identifierat, som att rekrytera fler lektorer med kompetens inom psykiatrisk omvårdnad och utöka möjligheterna till kompetensutveckling i form av forskarutbildning. Utbildningen bedöms säkerställa en professionsinriktad miljö med ett nära samband mellan utbildning och forskning. Bedömargruppen konstaterar att lärosätet behöver genomföra åtgärder för att stärka den professionsspecifika miljön och ser positivt på att ett arbete påbörjats med att stärka respektive specialistområde. Att det bara finns en lärare som kombinerar vetenskaplig kompetens och professionskompetens innebär en risk, samtidigt som det är en styrka att lärosätet är medveten om den risken och planerar att genomföra relevanta åtgärder.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)