Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Umeå universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Den vetenskapliga kompetensen vid lärosätet bedöms som god. De flesta lärare inom programmet är disputerade och flera har lång erfarenhet. Den professionsrelaterade kompetensen bedöms vara god med flera specialistutbildade lärare inom psykiatrisk vård. Särskilt positivt är att den programansvariga har en förenad anställning och är professionsverksam inom psykiatrisk slutenvård. Även den pedagogiska kompetensen bedöms vara god, med tydliga krav på och incitament för att lärare tillägnar sig högskolepedagogisk utbildning. Bedömargruppen noterar att lärarna inom programmet har många års erfarenhet och att lärarlaget präglas av kontinuitet och stabilitet samt att det finns en ändamålsenlig analys framåt.

Bedömargruppen anser att lärosätet har en vetenskaplig och professionsinriktad miljö som är relevant och väl integrerad i programmet. Forskning bedrivs med bäring på utbildningen, och bedömargruppen ser positivt på att de flesta lärare inom programmet är forskningsaktiva och bedriver egen forskning av relevans för utbildningen. Verksamheten bedrivs på ett sätt där sambandet mellan forskning och utbildning är tydligt och studenterna är delaktiga. Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet uppmuntrar adjunkterna till att fördjupa deltagandet vid forskningsseminarier och även avser att kalla handledare vid den verksamhetsförlagda utbildningen till en gemensam träff. Bedömargruppen föreslår att lärosätet utvärderar resultatet av den planerade handledarträffen och överväger att införa en regelbunden sammankomst som ett sätt att ytterligare stärka kvaliteten på den verksamhetsförlagda utbildningen.

Därmed anser bedömargruppen att lärosätets förutsättningar inom personal och utbildningsmiljö är tillfredsställande.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att utbildningen stödjer det utvalda examensmålet inom kunskapsformen kunskap och förståelse och att länkningen mellan kursmål, lärandeaktiviteter och examination är tydlig. Genom kursernas utformning och genomförande framgår att examensmålet får ett betydande utrymme i undervisning och examination. Bedömargruppen ser positivt på hur progression sker genom utbildningen, vilket sammantaget ger studenterna goda förutsättningar att utveckla nödvändig förtrogenhet med yrkesutövningen. Lärosätet lyfter också fram identifierade förbättringsområden exempelvis om hur lärosätet kan stärka studenternas förståelse av vetenskaplig teori och metod i relation till samtal. Den prioriteringen välkomnar bedömargruppen.

Bedömargruppen anser att utbildningen skapar förutsättningar för studenterna att efter genomgången utbildning ha utvecklat både teoretiska och praktiska kunskaper och färdigheter som uppfyller det utvalda examensmålet inom kunskapsformen färdighet och förmåga. Bedömargruppen ser positivt på den variation av möjligheter som genomsyrar programmet när det gäller att få pröva och praktiskt träna sina färdigheter och sin förmåga. Under den verksamhetsförlagda utbildningen fördjupas färdigheterna och förmågorna på ett fördelaktigt sätt genom att studenterna i samråd med patienter och närstående fördjupar sitt kunnande. Bedömargruppen noterar de reflektioner lärosätet gjort om en otydlig progression mellan kurser och bejakar att lärosätet genomfört åtgärder för att tydliggöra det.

Programmet stödjer det utvalda examensmålet inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt genom att tydligt koppla samman lärandemål, lärandeaktiviteter och examinationer både inom de teoretiska kurserna och under verksamhetsförlagd utbildning. Bedömargruppen ser positivt på hur lärosätet möjliggör för studenterna att utveckla sin förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens exempelvis genom de rapporter studenterna skriver och examineras på.

Även om bedömargruppen kan konstatera att det inte finns några kursmål som specifikt relaterar till jämställdhet, så är bedömningen ändå att lärosätet beaktar, kommunicerar och förankrar jämställdhetsperspektivet på ett tillfredsställande vis. Bedömargruppen ser positivt på den medvetenhet lärosätet visar på det området och på de utvecklingsprocesser som har inletts för att lyfta fram jämställdhet inom begreppet intersektionalitet.

Rutiner för systematisk kvalitetsuppföljning finns och är väl etablerade. Bedömargruppen anser att lärosätet systematiskt följer upp utbildningen och att resultaten av utvärderingar omsätts i åtgärder samt att återkoppling sker till relevanta intressenter. Lärosätet genomför analyser och olika åtgärder för att möjliggöra för studenter att fullfölja sin utbildning inom planerad tid.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att studenterna vid utbildningen får möjlighet att ta en aktiv roll både formellt och informellt när det gäller att utveckla kurser utifrån både muntliga och skriftliga utvärderingar. Den stora variation av utvärderingar och återkopplingar som genomförs vid lärosätet är en styrka. Bedömargruppen gör den sammantagna bedömningen att lärosätet verkar för att studenterna ska ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Studenterna har möjlighet att vara representerade och ingå i beredande och beslutande organ. Lärosätet säkerställer därmed studenternas medverkan och inflytande.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Utbildningens utformning och genomförande när det gäller arbetsliv och samverkan är tillfredsställande. Både i teoretiska kurser och under den verksamhetsförlagda utbildningen ingår lärandeaktiviteter om organisation och förbättringsarbete, vilket också examineras. Genom reflekterande uppgifter tränar studenterna sin förmåga att kunna hantera det framtida arbetslivet. Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet genom varierande metoder för undervisning samt examinationer ger studenterna möjlighet att utveckla samarbetsförmåga, kommunikation och kritiskt tänkande, vilket lärosätet menar har betydelse för samverkan med patienter, närstående och andra professioner.

Bedömargruppen ser särskilt positivt på den samverkan lärosätet har tillsammans med personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa. Samarbetena har relevans för specialistsjuksköterskan i psykiatrisk vård både i arbetslivet och i samhället, vilket också förmedlas till studenterna i programmet. Fördjupad samverkan med brukarorganisationer och med personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa skulle enligt bedömargruppen ytterligare stärka utbildningen.

Bedömargruppen anser att utbildningen har en relevant samverkan med det omgivande samhället, och studenterna tränas i att knyta kontakter med nyckelpersoner och identifiera utvecklingsområden inom arbetslivet. Utbildningen är utformad och planerad, så att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)