Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Umeå universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Utifrån självvärderingen och lärartabellen anser bedömargruppen att den vetenskapliga kompetensen är tillfredsställande. Det finns 15 lärare knutna till programmet, varav 13 är disputerade. Av dem är 1 professor i omvårdnad, 1 är professor i psykiatri och 6 är docenter. Den professionsrelaterade kompetensen bedöms utifrån självvärderingen som god: 7 av lärarna är specialistsjuksköterskor i psykiatrisk vård och 2 är specialistläkare inom psykiatri. Flera av lärarna bedriver forskning inom psykiatrisk omvårdnad och psykiatri. Den programansvariga arbetar 33 procent som specialistsjuksköterska inom psykiatrisk slutenvård via en förenad anställning, vilket bedömargruppen anser är en styrka.

I självvärderingen framgår att lärarlaget är litet och att det kan vara en sårbarhet framöver. Under intervjun framkom att institutionen har flera doktorander inom psykiatrisk omvårdnad och att en av dem disputerar inom ett år. Den största delen av undervisningen, examinatorsuppdragen och kursansvaret vilar på två disputerade lärare och två adjunkter, vilket bedömargruppen bedömer som adekvat och i proportion till utbildningens omfattning, undervisning och examination. Utifrån självvärderingen och intervjun kan bedömargruppen konstatera att lärarna i programmet har många års erfarenhet av undervisning och att lärarlaget präglas av stabilitet och kontinuitet.

Utifrån självvärderingen och intervjun anser bedömargruppen att lärosätet säkerställer att lärarna har den pedagogiska kompetens som krävs. Det finns riktlinjer för anställning av lärare om 15 högskolepoäng inom högskolepedagogik, och för anställda som saknar detta avsätts tid inom ramen för tjänsten att uppnå den nivån. Doktorander uppmuntras att läsa högskolepedagogiska kurser under forskarutbildningstiden.

Utifrån självvärderingen och intervjun konstaterar bedömargruppen att kompetensförsörjningsplaner finns och att lärosätet regelbundet arbetar med en översyn av lärarresurser, planerar för pensionsavgångar och vid behov utlyser lektorat. Förutom doktoranden med planerad disputation under 2023 har ytterligare två doktorander inom psykiatrisk vård rekryterats, vilket bedömargruppen ser positivt på.

Sammantaget anser bedömargruppen att lärarlaget präglas av stabilitet och kontinuitet på ett sätt som säkerställer att den vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetensen är god och proportionsenlig i förhållande till utbildningens volym, innehåll och genomförande på både kort och lång sikt.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

I självvärderingen beskriver lärosätet en omfattande forskningsmiljö med flera olika forskningsprojekt där lärare från programmet leder eller deltar. Här nämns flera projekt med relevans för programmet. Bedömargruppen ser positivt på att merparten av lärarna bedriver egen forskning inom områden som har relevans för utbildningen, att samtliga lärare ingår i en forskningsmiljö vid institutionen och att flera lärare deltar i nationella och internationella forskningsnätverk. Självvärderingen ger exempel på hur forskare medverkar i olika kurser och hur forskande lärare med klinisk tjänstgöring medverkar under den senare delen av utbildningen. Bedömargruppen ser positivt på det stöd lärosätet ger till den programansvariga i utbildningen genom att tilldela medel för hennes forskning inom psykiatrisk heldygnsvård och därmed bidra till hennes docentmeritering.

I självvärderingen lyfter lärosätet fram att de vill utveckla möjligheten för adjunkter att delta i forskningsseminarier och i forskningsprojekt, men det framgår inte några konkreta förslag om hur det skulle kunna ske. Under intervjun framkom att alla lärare uppmuntras och bjuds in till forskningsseminarier och involvering i forskningsprojekt, men att få adjunkter deltar. En konkret åtgärd som lärosätet lyft fram och som bedömargruppen ser positivt på är att under kommande utvecklingssamtal ytterligare uppmuntra adjunkter till att delta i forskningsseminarier inom ramen för sin kompetensutvecklingstid.

I självvärderingen framgår att utbildningen grundar sitt innehåll på aktuell forskning, tillgänglig evidens och beprövad erfarenhet. Det menar lärosätet återspeglas i föreläsningarnas innehåll, olika material och i kurslitteratur. Studenterna involveras i aktuell forskning genom en tydlig förankring i forskningsbaserad litteratur, som bearbetas genom flera olika lärandeaktiviteter. Av självvärderingen och under intervjun framkom att forskande lärare redogör för sin forskning i kurserna och publikationer ingår som kurslitteratur samt att studenter bjuds in till pågående projekt, där de kan ta del av forskningsdata inför sitt examensarbete. Forskare kan också presentera idéer på examensarbeten för studenter, även om de inte är delar av ett pågående projekt. Bedömargruppen anser att den bredden av kontaktytor säkerställer ett starkt samband mellan forskning och utbildning.

Under intervjun tydliggjorde lärosätet att kvaliteten på den verksamhetsförlagda utbildningen säkerställs genom att handledaren ska vara specialistutbildad inom psykiatrisk vård. Vid något enstaka tillfälle har handledaren trots mångårig erfarenhet av psykiatriskt vårdarbete inte varit specialistutbildad inom psykiatrisk vård. I förekommande fall har lärosätet säkerställt kvaliteten genom att huvudhandledaren, som alltid är specialistutbildad inom psykiatrisk vård, tagit extra ansvar. Bedömargruppen anser att den primära handledaren ska vara specialistutbildad inom psykiatrisk vård, men bedömer att lärosätets åtgärder är tillfredsställande. Om placeringen för verksamhetsförlagd utbildning är utanför regionen erbjuder lärosätet även studiehandledning, bedömningsformulär och kompetenskrav. Bedömargruppen ser särskilt positivt på att lärosätet planerar att kalla alla handledare till en träff för att diskutera och ytterligare kvalitetssäkra utbildningsmiljön vid den verksamhetsförlagda utbildningen. Bedömargruppen uppmuntrar lärosätet att genomföra den här typen av sammankomst regelbundet, som ett sätt att ytterligare stärka kvaliteten på den verksamhetsförlagda utbildningen.

Sammantaget anser bedömargruppen att lärosätet upprätthåller en omfattande vetenskaplig och professionsinriktad miljö samt genomför relevanta åtgärder för att säkerställa och utveckla ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Den vetenskapliga kompetensen vid lärosätet bedöms som god. De flesta lärare inom programmet är disputerade och flera har lång erfarenhet. Den professionsrelaterade kompetensen bedöms vara god med flera specialistutbildade lärare inom psykiatrisk vård. Särskilt positivt är att den programansvariga har en förenad anställning och är professionsverksam inom psykiatrisk slutenvård. Även den pedagogiska kompetensen bedöms vara god, med tydliga krav på och incitament för att lärare tillägnar sig högskolepedagogisk utbildning. Bedömargruppen noterar att lärarna inom programmet har många års erfarenhet och att lärarlaget präglas av kontinuitet och stabilitet samt att det finns en ändamålsenlig analys framåt.

Bedömargruppen anser att lärosätet har en vetenskaplig och professionsinriktad miljö som är relevant och väl integrerad i programmet. Forskning bedrivs med bäring på utbildningen, och bedömargruppen ser positivt på att de flesta lärare inom programmet är forskningsaktiva och bedriver egen forskning av relevans för utbildningen. Verksamheten bedrivs på ett sätt där sambandet mellan forskning och utbildning är tydligt och studenterna är delaktiga. Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet uppmuntrar adjunkterna till att fördjupa deltagandet vid forskningsseminarier och även avser att kalla handledare vid den verksamhetsförlagda utbildningen till en gemensam träff. Bedömargruppen föreslår att lärosätet utvärderar resultatet av den planerade handledarträffen och överväger att införa en regelbunden sammankomst som ett sätt att ytterligare stärka kvaliteten på den verksamhetsförlagda utbildningen.

Därmed anser bedömargruppen att lärosätets förutsättningar inom personal och utbildningsmiljö är tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)