Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Umeå universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Av självvärderingen och intervjun framkommer att studenterna får möjlighet till inflytande över sin utbildning. Utbildningen utvärderas genom program- och kursvärderingar där studenterna får skriftliga och muntliga möjligheter att framföra synpunkter och påverka. Studenterna i utbildningen får också möjlighet att utvärdera sin egen lärprocess samt att ta aktiv del i utvecklingen av programmet. Återkoppling sker både till de studenter som svarat på utvärderingen och till de nya som startar utbildningen, både genom att utvärderingen läggs ut publikt och genom presentationer vid kursstart. Lärosätet ger återkoppling på de förändringar som skett, och på de synpunkter som inte lett till åtgärder. Utvärderingarna presenteras också i programråd, där studentrepresentation finns. Bedömargruppen ser positivt på den stora variation utvärderingar och återkopplingar som genomförs vid lärosätet.

I självvärderingen redogör lärosätet även för att de genomför centrala undersökningar i form av Nybörjarenkäten och Studiebarometern. Genom dem hämtar lärosätet in information om studenternas synpunkter, omdömen och erfarenheter av utbildningen samt om den lärande miljö och forskningsmiljö som studenterna upplever. Åtgärder följs upp i programanalyser och i verksamhetsplaner. Studenter får även möjlighet att delta i olika organ, exempelvis programråd och beslutsmöten. Studentkåren har möten två gånger per år med fakulteten, men kan även kalla till ytterligare möten vid behov.

Sammantaget anser bedömargruppen att lärosätet genom en bredd av olika utvärderingsformer och kontaktytor inom ramen för påverkansorgan ger möjligheter till studenterna att ta en aktiv roll med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att studenterna vid utbildningen får möjlighet att ta en aktiv roll både formellt och informellt när det gäller att utveckla kurser utifrån både muntliga och skriftliga utvärderingar. Den stora variation av utvärderingar och återkopplingar som genomförs vid lärosätet är en styrka. Bedömargruppen gör den sammantagna bedömningen att lärosätet verkar för att studenterna ska ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Studenterna har möjlighet att vara representerade och ingå i beredande och beslutande organ. Lärosätet säkerställer därmed studenternas medverkan och inflytande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)