Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Umeå universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten när examen utfärdas uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen kunskap och förståelse i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot psykiatrisk vård ska studenten visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen.

I självvärderingen beskriver lärosätet hur utbildningen stödjer examensmålet genom att ge exempel från tre av programmets kurser samt examensarbetet. Bedömargruppen kan konstatera att examensmålet genom kursernas utformning och genomförande får ett betydande utrymme i undervisning och examination. I den tredje kursen, Samtal vid psykisk ohälsa, finns också kursmål som innebär att studenterna ska relatera till sambandet mellan samtal i yrkesutövning och områdets vetenskapliga grund, vilket också examineras. I självvärderingen visar lärosätet hur länkningen sker utifrån examensmålet mellan kursmål, innehåll, lärandeaktiviteter och examination samt bedömningskriterier. Bedömargruppen ser den länkningen som tillfredsställande.

I självvärderingen redogör lärosätet för hur de säkerställer studenternas kunskapsutveckling. Kunskapsområden introduceras i tidiga kurser och följs senare upp genom ytterligare bearbetning för att därefter integreras med andra kunskapsområden. Bedömargruppen ser positivt på hur progressionen sker genom utbildningen, vilket sammantaget ger studenterna goda förutsättningar att utveckla nödvändig förtrogenhet med yrkesutövningen.

I lärosätets egen analys framkommer att de i samband med arbetet med självvärderingen upptäckt sådant som kan vara otydligt för studenterna när det gäller examensmålet, särskilt kunskap om områdets vetenskapliga grund och dess samband med yrkesutövningen. Ett exempel på område där tydligheten behöver utvecklas är psykoterapeutiska teorier som studenterna fördjupar sig inom när det gäller samtal i yrkesutövningen. Bedömargruppen ser positivt på hur lärosätet har noterat att områdets vetenskapliga grund behöver stärkas. Framöver planeras att den vetenskapliga grunden för samtal ska utgå från huvudämnet, alltså omvårdnad, vilket även bedömargruppen betraktar som en positiv utveckling.

Utifrån utbildningsplanen och kursplanerna framkommer att lärosätet inte ger en särskild kurs i vetenskaplig teori och metod, men i självvärderingen anges att inslag av vetenskaplig teori och metod är en del av samtliga kurser. Vid intervjutillfället argumenterade lärosätet för att måluppfyllelse nås genom att examinatorerna för studenternas examensarbeten inte framfört att det finns metodologiska brister i arbetena. De redogjorde också för att det finns en önskan om att införa en specifik teori och metodkurs och att diskussioner förts om att genomföra detta. Lärosätet beskriver dock att de för närvarande beslutat att inte genomföra några ändringar, eftersom det har varit svårt att bestämma vad som skulle tas bort från programmet. Lärosätet reflekterar även över att de behöver bli något tydligare i kursplaner och lärandeaktiviteter när det gäller vetenskaplig metod. Bedömargruppen anser att det tydliggörandet av vetenskaplig metod bör vara ett prioriterat arbete för lärosätet, för att ytterligare säkerställa måluppfyllelsen inom utbildningen.

Bedömargruppens sammantagna bedömning är att utbildningen är utformad så att det utvalda examensmålet inom kunskapsformen kunskap och förståelse får betydande utrymme i undervisningen. Det finns en tydlig progression under utbildningens gång och måluppfyllelsen säkerställs genom examination.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen färdighet och förmåga i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot psykiatrisk vård ska studenten visa sådan kunskap och färdighet som krävs för att medverka i behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg.

I självvärderingen redogör lärosätet för hur de behandlar examensmålet inom ramen för flera kurser. I självvärderingen presenterar lärosätet länkningen till examensmålet genom att tydligt beskriva kursmål, innehåll, lärandeaktiviteter, examinationer samt bedömningskriterier. Bedömargruppen konstaterar att under verksamhetsförlagd utbildning fördjupas studenternas färdigheter och förmågor genom samråd med patienter och närstående. Bedömargruppen ser positivt på den här lyhörda progressionen. Aktuella kursmål examineras vid två bedömningssamtal, där kliniska handledare och lärare medverkar. Som grund för bedömningen används bedömningsformuläret AssCe. Under intervjun redogjorde lärosätet för ett pågående arbete med att minska och koncentrera antalet studieuppgifter. Bedömargruppen delar lärarnas uppfattning om att färre studieuppgifter kan förstärka studenternas lärande.

Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet i självvärderingen reflekterar över att studenter i utvärderingar har uttryckt att progressionen mellan kurser är otydlig, och att lärosätet därför har genomfört åtgärder för att tydliggöra de nationella målen och progressionen. Åtgärderna består i att lärare och studenter vid program- och kursstart diskuterar och reflekterar tillsammans över målens betydelse för den kommande yrkesutövningen.

Sammanfattningsvis visar lärosätet i sin självvärdering att målet har ett relevant utrymme i programmet samt att examinationer och progression är tillfredsställande. Studenterna får genom lärandeaktiviteter och i examinerande uppgifter möjlighet att utveckla sina förmågor när det gäller medverkan i behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten, när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot psykiatrisk vård ska studenten visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

I självvärderingen redogör lärosätet för hur examensmålet säkerställs genom både teoretiska kurser och den verksamhetsförlagda utbildningen. Lärosätet tydliggör länkningen till examensmålet genom att beskriva kursmål, innehåll, lärandeaktiviteter samt examinationer och bedömningskriterier. Lärosätet anger i självvärderingen att studenterna stödjs i att analysera och reflektera över sina egna förmågor i att uppnå examensmålet. Bedömargruppen ser positivt på hur lärosätet genom rapporter och examinationer möjliggör för studenterna att utveckla sin förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens. Exempelvis ska studenterna i rapporterna ge förslag på hur specialistsjuksköterskor inom psykiatrisk vård kan behålla och utveckla sin kompetens efter avslutad utbildning. Bedömargruppen anser att progressionen från tidigare kurser främjas särskilt tydligt i examensarbetet där studenterna ska skriva en rapport och reflektera över sitt eget lärande, sina förmågor och sitt behov av ytterligare kunskap.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att utbildningen ger studenterna goda möjligheter att utveckla förmågan att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin yrkeskompetens. Genom reflektion utvecklas kompetenser och förhållningssätt som är nödvändiga förutsättningar för studenternas fortsatta utveckling efter examen.

Bedömningsgrund: Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Av självvärderingen framgår att jämställdhet integreras och problematiseras i flera kurser, men det finns inte kursmål som relaterar specifikt till jämställdhet. Det har lärosätet noterat och de har för avsikt att bevaka kursplanerna framöver, så att jämställdhetsperspektivet formuleras och skrivs fram i kursmål utifrån kursens ämnesinnehåll. Det begrepp som lärosätet i dag huvudsakligen arbetar med är intersektionalitet, och lärosätet framför i självvärderingen och intervjun att de kommer överväga hur just jämställdhet kan framträda tydligare. Under intervjun gav lärosätet exempel på hur perspektivet jämställdhet förankras i lärandeaktiviteter, bland annat i form av att studenterna arbetar med patientfall, samt hur jämställdhet ryms inom begreppet intersektionalitet. Bedömargruppen ser positivt på den medvetenhet lärosätet visat och att de inlett en strategisk genomarbetning av frågan. Bedömargruppen uppmuntrar lärosätet att fortsätta den inledda processen med att beakta jämställdhet och hur det beskrivs i kursplanerna framöver.

I den analys lärosätet genomför i självvärderingen, framkommer att lärosätet har noterat en ojämn könsfördelning i programmet. Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet har observerat detta och genomför åtgärder, exempelvis i hur de marknadsför utbildningen och genom att inkludera ett jämställdhetsperspektiv i kommunikationen om studenternas blivande yrke.

Bedömargruppen anser utifrån detta att ett jämställdhetsperspektiv redan i dag beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningen samt att lärosätet har påbörjat processer för att fördjupa perspektivets roll i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Bedömningsgrunder: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Vid lärosätet finns väl etablerade rutiner för systematisk kvalitetsuppföljning. Lärosätet redogör i självvärderingen för att de genomför studentundersökningar regelbundet, att programutvädringar sker varje år och att kursvärderingar genomförs löpande. En extern granskning av programmet genomförs vart sjätte år. Dessutom har en alumnundersökning och avbrottsanalys genomförts under 2021. Programsamordnaren skriver en årlig programanalys som följs upp med en programdialog där programmets styrkor och svagheter diskuteras. Inom ramen för den processen skrivs en handlingsplan fram. Bedömargruppen ser positivt på att det finns särskilda och tydliga rutiner som inkluderats i årshjulet för att säkerställa att återkoppling sker. Lärosätet redogör för hur relevanta intressenter får återkoppling och ger exempel på förändringar som skett utifrån program- och kursvärderingar. I självvärderingen reflekterar lärosätet även över de utmaningar de har med kvalitetsarbetet, exempelvis låg studentmedverkan. Vid intervjun framkom att kursvärderingar med anledning av den svårigheten ofta kompletteras med muntliga utvärderingar och dialoger i olika former. Medvetenheten om problemet samt försöken till olika åtgärder är enligt bedömargruppen en styrka hos lärosätet.

Bedömargruppen anser att utbildningen följs upp systematiskt utifrån en väl etablerad kvalitetsuppföljning och att resultat omsätts i åtgärder samt att återkoppling sker inom ramen för relevanta rutiner.

Lärosätet verkar för att studenten genomför utbildningen inom planerad studietid.

Analys av genomströmning sker löpande under året och lärosätet anser att genomströmningen är god enligt självvärderingen. Där redogör lärosätet för hur man ökar genomströmningen exempelvis genom att införa fler tillfällen för inlämning av uppgifter. Studievägledningssamtal genomförs med studenter som har svårigheter och det finns flera centrala funktioner vid lärosätet som stödjer studenter. Bedömargruppen anser att lärosätet genomför åtgärder för att studenterna ska kunna fullfölja sin utbildning inom planerad tid.

Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att utbildningen stödjer det utvalda examensmålet inom kunskapsformen kunskap och förståelse och att länkningen mellan kursmål, lärandeaktiviteter och examination är tydlig. Genom kursernas utformning och genomförande framgår att examensmålet får ett betydande utrymme i undervisning och examination. Bedömargruppen ser positivt på hur progression sker genom utbildningen, vilket sammantaget ger studenterna goda förutsättningar att utveckla nödvändig förtrogenhet med yrkesutövningen. Lärosätet lyfter också fram identifierade förbättringsområden exempelvis om hur lärosätet kan stärka studenternas förståelse av vetenskaplig teori och metod i relation till samtal. Den prioriteringen välkomnar bedömargruppen.

Bedömargruppen anser att utbildningen skapar förutsättningar för studenterna att efter genomgången utbildning ha utvecklat både teoretiska och praktiska kunskaper och färdigheter som uppfyller det utvalda examensmålet inom kunskapsformen färdighet och förmåga. Bedömargruppen ser positivt på den variation av möjligheter som genomsyrar programmet när det gäller att få pröva och praktiskt träna sina färdigheter och sin förmåga. Under den verksamhetsförlagda utbildningen fördjupas färdigheterna och förmågorna på ett fördelaktigt sätt genom att studenterna i samråd med patienter och närstående fördjupar sitt kunnande. Bedömargruppen noterar de reflektioner lärosätet gjort om en otydlig progression mellan kurser och bejakar att lärosätet genomfört åtgärder för att tydliggöra det.

Programmet stödjer det utvalda examensmålet inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt genom att tydligt koppla samman lärandemål, lärandeaktiviteter och examinationer både inom de teoretiska kurserna och under verksamhetsförlagd utbildning. Bedömargruppen ser positivt på hur lärosätet möjliggör för studenterna att utveckla sin förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens exempelvis genom de rapporter studenterna skriver och examineras på.

Även om bedömargruppen kan konstatera att det inte finns några kursmål som specifikt relaterar till jämställdhet, så är bedömningen ändå att lärosätet beaktar, kommunicerar och förankrar jämställdhetsperspektivet på ett tillfredsställande vis. Bedömargruppen ser positivt på den medvetenhet lärosätet visar på det området och på de utvecklingsprocesser som har inletts för att lyfta fram jämställdhet inom begreppet intersektionalitet.

Rutiner för systematisk kvalitetsuppföljning finns och är väl etablerade. Bedömargruppen anser att lärosätet systematiskt följer upp utbildningen och att resultaten av utvärderingar omsätts i åtgärder samt att återkoppling sker till relevanta intressenter. Lärosätet genomför analyser och olika åtgärder för att möjliggöra för studenter att fullfölja sin utbildning inom planerad tid.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)