Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Umeå universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

I självvärderingen redogör lärosätet för samt ger exempel på adekvata och konstruktiva samverkansformer, som ger programmets studenter en relevant förståelse för sitt kommande arbetsliv, enligt bedömargruppen. Genom undervisning och examination säkerställs studenternas förståelse av hälso- och sjukvårdssystemet. Genom mer reflekterande uppgifter övas studenternas förmåga att kunna hantera framtida situationer inom yrket. Både i teoretiska kurser och i verksamhetsförlagd utbildning ingår undervisning om organisation och genomförande av förbättringsarbete, vilket också examineras under den verksamhetsförlagda utbildningen. Studenterna tränas i att knyta kontakter med nyckelpersoner inom arbetslivet och att identifiera utvecklingsområden.

Genom varierande metoder för undervisning och examinationer får studenterna möjlighet att utveckla samarbetsförmåga, kommunikation och kritiskt tänkande, vilket lärosätet menar har betydelse för samverkan med patienter, närstående och andra professioner. I självvärderingen ges exempel från kursmoment där studenterna arbetar med det. Bedömargruppen anser att lärosätet genom allt detta säkerställer att studenterna får beredskap för att hantera förändringar i arbetslivet.

Självvärderingen beskriver samarbetet mellan lärosätet och regionen som syftar till att stärka samverkan inom gemensamma frågor. Inom samarbetet finns arbetsgrupper och personer med förenade anställningar. Exempel på samarbete mellan regionen och lärosätet är den samverkan som sker när det gäller den verksamhetsförlagda utbildningen. Ett annat exempel på samverkan mellan lärosätet och regionen gäller introduktionen för nyanställda sjuksköterskor. När det gäller samverkan om den verksamhetsförlagda utbildningen anger lärosätet i självvärderingen att huvudhandledarna har lyft fram utmaningen med att vissa handledare inte låter studenterna träffa patienter. Bedömargruppen ser positivt på att lärare och huvudhandledare diskuterar frågan och har förslag till verksamheten hur de kan lösa problemet. Under intervjun redogjorde lärosätet för hur utbildningens ansvariga kräver och säkerställer att alla studenter träffar patienter under den verksamhetsförlagda utbildningen. Bedömargruppen ser positivt på den åtgärden och att lärosätet arbetar för att det råder konsensus med verksamhetensansvariga.

Bedömargruppen ser positivt på att flera lärare inom programmet samverkar med det omgivande samhället genom att arbeta tillsammans med personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa. Lärare bedriver forskning där patienter medverkar i forskargruppen, och det finns lärare som kontinuerligt medverkar i en patientskola som arrangeras av brukare. Samarbetena har relevans för specialistsjuksköterskan i psykiatrisk vård både i arbetslivet och i samhället. vilket också förmedlas till studenterna i programmet. I självvärderingen lyfter lärosätet fram att samverkan med brukarorganisationer och med personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa ytterligare skulle kunna stärkas något. Bedömargruppen uppmuntrar och ser positivt på en sådan utveckling, eftersom det tillför värdefulla perspektiv för blivande specialistsjuksköterskor.

Bedömargruppen anser att utbildningen har en relevant samverkan med det omgivande samhället och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet, exempelvis genom att knyta kontakter med nyckelpersoner inom arbetsliv och identifiera utvecklingsområden inom verksamheter.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Utbildningens utformning och genomförande när det gäller arbetsliv och samverkan är tillfredsställande. Både i teoretiska kurser och under den verksamhetsförlagda utbildningen ingår lärandeaktiviteter om organisation och förbättringsarbete, vilket också examineras. Genom reflekterande uppgifter tränar studenterna sin förmåga att kunna hantera det framtida arbetslivet. Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet genom varierande metoder för undervisning samt examinationer ger studenterna möjlighet att utveckla samarbetsförmåga, kommunikation och kritiskt tänkande, vilket lärosätet menar har betydelse för samverkan med patienter, närstående och andra professioner.

Bedömargruppen ser särskilt positivt på den samverkan lärosätet har tillsammans med personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa. Samarbetena har relevans för specialistsjuksköterskan i psykiatrisk vård både i arbetslivet och i samhället, vilket också förmedlas till studenterna i programmet. Fördjupad samverkan med brukarorganisationer och med personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa skulle enligt bedömargruppen ytterligare stärka utbildningen.

Bedömargruppen anser att utbildningen har en relevant samverkan med det omgivande samhället, och studenterna tränas i att knyta kontakter med nyckelpersoner och identifiera utvecklingsområden inom arbetslivet. Utbildningen är utformad och planerad, så att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)