Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Uppsala universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområdet förutsättningar: Inte tillfredsställande

Bedömargruppen noterar att vid en jämförelse av tidigare och nuvarande bemanning, så framkommer att den sammanlagda aktiva undervisningstiden i programmet ökar med motsvarande 20 procents lärartid jämfört med tidigare. Bedömargruppen menar att det, trots den ökade lärartiden med nya deltidsanställda, inte kan ersätta den pedagogiska och vetenskapliga kompetens som de tre lärare som försvunnit har haft. Bedömargruppen anser att lärarkompetensen och lärarkapaciteten för närvarande och på kort sikt står i proportion till utbildningens omfattning. Bedömargruppens uppfattning är däremot att lärarsituationen för utbildningen på lång sikt är otillräcklig, även om lärosätet har kunnat hantera de kortsiktiga behoven och planerar att genomföra långsiktiga åtgärder.

Bedömargruppen anser att den aktuella personalsituationen för utbildningen, där två disputerade och forskningsaktiva lärare nyligen har slutat, är till nackdel för utbildningsmiljön. Bedömargruppen menar att det trots genomförda åtgärder på kort sikt inte finns en god vetenskaplig och professionsinriktad utbildningsmiljö och att verksamheten inte bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning på lång sikt.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

- Lärosätets strategier och genomförda åtgärder för att säkerställa kompetensförsörjning på lång sikt.

- Lärosätet behöver säkerställa utbildningens forskningsanknytning.

Bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätet för samtliga valda examensmål har tydliggjort kopplingar mellan moment i kurserna, kursmål och examensmål. För samtliga valda examensmål finns olika kursmål som bidrar till måluppfyllelsen. Examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse behandlas till exempel genom uppgifter, där studenterna ska genomföra omvårdnadsbedömningar i psykiatrisk vård och problematisera kliniska resonemang. Bedömargruppen anser att lärosätets arbete med att i samband med verksamhetsförlagd utbildning förena teoretiska kunskaper med praktiska tillämpningar är en särskilt viktig faktor för måluppfyllelsen. Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet genomför och följer upp sin plan för att öka tiden för undervisningsmoment och läraktiviteter som fokuserar sjuksköterskans autonoma ansvarsområden. Med detta avses den omvårdnad som sjuksköterskan självständigt ansvarar för (i förhållande till den omvårdnad som är relaterad till medicinskt ordinerade åtgärder). Utbildningen har en mångfald av examinationsformer, till exempel har lärosätet för examensmålet i kunskapsformen färdighet och förmåga redogjort för hur innehållet om omvårdnadsbedömningar inom psykiatrisk vård och åtgärder för rehabilitering och habilitering examineras genom tentamina och en klinisk examination. Lärosätet framhåller bedömningsformuläret AssCE som ett viktigt verktyg för att säkerställa måluppfyllelse. Användandet av AssCE har underlättat åskådliggörandet av studenternas kunskapsbehov och behovet av träning, vilket är gynnsamt för uppfyllandet av examensmålet i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt.

Lärosätet har genom både övergripande beskrivningar och konkreta exempel visat hur ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet följer upp arbetet med att återinföra det nu pausade utbildningsmoment om jämställdhet i kursen Omvårdnad vid komplex psykisk ohälsa.

När det gäller arbetet med uppföljning, åtgärder och återkoppling har lärosätet redogjort för ett formellt, strukturerat utvärderingsarbete som bland annat inbegriper kursvärderingar. Lärosätet har även visat hur det kompletteras med mer löpande, verksamhetsnära utvärderingar. Lärosätet har identifierat att upplägget med möjlighet att läsa utbildningen på antingen hel- eller halvfart ibland får negativa konsekvenser ur ett progressionsperspektiv. Lärosätet planerar att göra en översyn av hur upplägget fungerar för att minska riskerna, vilket bedömargruppen ser positivt på.

Bedömningsområdet studentperspektiv: Tillfredsställande

Lärosätet ger studenterna möjlighet till formellt inflytande över utbildningen genom representation i beredande och beslutande organ. I den mån det är praktiskt möjligt kan studenterna även genom löpande kontakter med lärosätet påverka utbildningens genomförande och på så sätt medverka till utbildningens utveckling. Kursvärderingar genomförs med relativt höga svarsfrekvenser och ligger till grund både för sammanställningar som återkopplas till studenterna och till kursrapporter som följs upp av en programkommitté. Bedömargruppen anser att lärosätet ger studenterna möjlighet att utveckla utbildningens innehåll.

Bedömningsområdet arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att utbildningen förbereder studenterna för sitt kommande arbetsliv genom att betona viktiga kärnkompetenser och områden som är relevanta för specialistsjuksköterskor inom psykiatrisk vård. Bedömargruppen anser också att lärosätets nära samverkan med arbetsliv och samhälle säkerställer att utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap för att möta förändringar i arbetslivet. Bedömargruppen anser att ett gott exempel på hur utbildningen förbereder studenterna för ett föränderligt är arbetsliv är kurserna Klinisk bedömning och Omvårdnad vid komplex psykisk ohälsa I och II, som har flera kursmål orienterade mot att specialistsjuksköterskan ska kunna agera självständigt i en komplex miljö. Det talar enligt bedömargruppen för att utbildningen förbereder studenterna inför en föränderlig hälso- och sjukvård.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)