Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Uppsala universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

I självvärderingen och under lärosätesintervjun framkommer att representanter för bland annat arbetslivet finns med i lärosätets övergripande samarbetsorgan och i en samverkansgrupp som är specifik för specialistsjuksköterskeutbildningarna. Samverkansgruppen har som syfte att säkerställa att inriktningarna harmoniserar med arbetsmarknaden och är användbara för studenterna i deras yrkesliv. Lärosätet beskriver också, i självvärderingen och under intervjun, att lärarnas kombinerade tjänster med klinisk tjänstgöring bidrar till en utbildningsnära arbetslivssamverkan med verksamhetsområdet psykiatri vid Akademiska sjukhuset. Flera av lärarna är även aktiva forskare och delaktiga i ett strukturerat samarbete mellan institutionen och verksamhetsområdet psykiatri vid Akademiska sjukhuset, genom ett råd för forskning, utveckling och utbildning. Där diskuterar man frågor som till exempel berör kvalitet i verksamhetsförlagd utbildning. Samverkan mellan arbetsliv, samhälle och lärosäte sker också om verksamhetsförlagd utbildning genom en särskild arbetsordning för handledning och bedömning av studenter under deras kliniska placering. Bedömargruppen är positiv till de samverkansformer som beskrivs och bedömer att relevant samverkan med det omgivande samhället sker på ett tillfredsställande sätt.

I självvärderingen och under intervjun beskriver lärosätet att det i kurser i utbildningen ingår undervisning och examinationer som utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Ett exempel är kurserna Klinisk bedömning och Omvårdnad vid komplex psykisk ohälsa I och II, som har flera kursmål orienterade mot att specialistsjuksköterskan ska kunna agera självständigt i en komplex miljö. Det talar enligt bedömargruppen för att utbildningen förbereder studenterna inför en föränderlig hälso- och sjukvård.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att utbildningen betonar kärnkompetenser, områden som är relevanta för specialistsjuksköterskor inom psykiatrisk vård och interprofessionell samverkan, och att det förbereder studenterna för ett föränderligt arbetsliv. Utbildningen har kursmål som tar sikte på att studenterna ska kunna agera självständigt i en komplex miljö, vilket också det talar för att utbildningen förbereder studenterna för ett föränderligt arbetsliv. Bedömargruppen är positiv till den samverkan som sker mellan arbetsliv, samhälle och lärosäte, och bedömer att lärosätet samverkar med det omgivande samhället på ett tillfredsställande och relevant sätt.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att utbildningen förbereder studenterna för sitt kommande arbetsliv genom att betona viktiga kärnkompetenser och områden som är relevanta för specialistsjuksköterskor inom psykiatrisk vård. Bedömargruppen anser också att lärosätets nära samverkan med arbetsliv och samhälle säkerställer att utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap för att möta förändringar i arbetslivet. Bedömargruppen anser att ett gott exempel på hur utbildningen förbereder studenterna för ett föränderligt är arbetsliv är kurserna Klinisk bedömning och Omvårdnad vid komplex psykisk ohälsa I och II, som har flera kursmål orienterade mot att specialistsjuksköterskan ska kunna agera självständigt i en komplex miljö. Det talar enligt bedömargruppen för att utbildningen förbereder studenterna inför en föränderlig hälso- och sjukvård.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)