Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Uppsala universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort men inte på lång sikt.

Av självvärderingen och lärartabellen framgår att det för utbildningen finns två lärare med specialistsjuksköterskeutbildning i psykiatrisk vård: en docent (med planerad pensionsavgång i juli 2023) och en disputerad adjunkt (för närvarande tjänstledig). Av självvärderingen och lärartabellen framgår även att det fram till nyligen funnits ytterligare en vikarierande adjunkt men att denne nyligen har avslutat sin anställning. En universitetslektor med specialistsjuksköterskeutbildning med inriktning distriktssköterska har en stor del av undervisningen i programmet. Övriga lärare som undervisar i utbildningen har läkar-, psykolog- och socionomkompentens.

Av självvärderingen och intervjun med lärosätet framgår att undervisningen är campusbaserad och att studenter kan läsa utbildningen på antingen hel- eller halvfart. Studentantalet är relativt lågt (från höstterminen 2022 har utbildningen totalt 25 aktiva studenter). Initialt i bedömningsarbetet identifierade bedömargruppen en möjlig risk för lärosätets lärarkompetens och lärarkapacitet; inför höstterminen 2022 har två disputerade lärare som är viktiga för utbildningen lämnat eller valt att vara tjänstlediga från sina anställningar. Även den vikarierande grundutbildade adjunkten med huvuddelen av undervisningen i sjuksköterskeprogrammets kurser avslutade sin anställning våren 2022. Den lärarkompetens som då föreföll vara tillgänglig för utbildningen var en docent med specialistsjuksköterskeutbildning inom psykiatrisk vård (lärosätet hade även påbörjat en rekryteringsprocess).

Lärosätet har i självvärderingen redogjort för en plan för hur bemanningen inför kommande läsår ska säkras. Planen inkluderar bland annat en omfördelning av arbetsuppgifter för den docentkompetente läraren (från 25 procents aktivitet i programmet till 60 procent) och en deltidsanställning av en disputerad specialistutbildad sjuksköterska inom psykiatrisk vård. Vid intervjun framkom att lärosätet har följt den beskrivna planen. Utöver det framkom vid intervjun att lärosätet även har deltidsanställt en universitetsadjunkt som är specialistutbildad sjuksköterska inom psykiatrisk vård. Lärosätet avser att rekrytera en adjunkt som ersätter den tjänstlediga lektorn, men lärosätet menar vid intervjun att det inte kan genomföras under tjänstledigheten. På denna anställning vikarierar en adjunkt med specialistutbildning. Enligt lärosätet finns det väl meriterade intressenter till anställningen. Lärosätet har en pågående rekrytering, under hösten 2022, av en universitetslektor i vårdvetenskap med inriktning mot psykiatrisk vård och förenad med befattning som specialistsjuksköterska vid Akademiska sjukhuset som ersätter lektor som går i pension. Bedömargruppen noterar att vid en jämförelse av tidigare och nuvarande bemanning så framkommer att den sammanlagda aktiva undervisningstiden i utbildningen ökar med motsvarande 20 procent lärartjänstgöringstid jämfört med tidigare. Bedömargruppen ser positivt på de åtgärder som lärosätet har genomfört för att på kort sikt säkerställa lärarkompetensen för utbildningen. På lång sikt anser bedömargruppen att lärarkompetensen inte är säkerställd.

Lärosätet framför i självvärderingen och under intervjun att lärare vid utbildningen ska ha en grundläggande pedagogisk kompetens i form av minst fem veckors högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande. En av lärarna har utnämnts till excellent lärare i universitetets pedagogiska meriteringssystem, vilket är en styrka. Samverkan inom och mellan institutioner för att erbjuda studenter hög kompetens bland lärare är god, liksom att lärare har klinisk koppling i sina tjänster samt att lärosätet har en utvecklad samverkan med kliniskt verksamma från flera professioner i "vårdverkligheten".

Bedömargruppen anser att lärarkompetensen och lärarkapaciteten för närvarande och på kort sikt står i proportion till utbildningens omfattning, men att det på något längre sikt ser mer ansträngt ut. Lärosätet har valt att pausa antagningen till programmet från hösten 2023 fram till dess att nödvändiga rekryteringar har gjorts. Bedömargruppens uppfattning är att lärarsituationen för utbildningen på lång sikt inte är tillräckligt säkerställd, även om lärosätet planerar att genomföra långsiktiga åtgärder. Lärosätet uttrycker under intervjun att det inte finns anledning att tro att det nödvändiga rekryteringsarbetet inte ska lyckas. Detta förändrar inte bedömargruppens uppfattning.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns inte en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs inte så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Av självvärderingen framgår att lärosätets tolv specialistsjuksköterskeutbildningar är förlagda till fyra institutioner vid lärosätet. Specialistinriktningen mot psykiatrisk vård ges vid institutionen för medicinska vetenskaper. Specialistsjuksköterskeprogrammens lärare ingår i ett större lärarkollegium som innefattar alla lärare vid sjuksköterskeprogrammen på grundnivå och avancerad nivå. Vid respektive institution sker även samverkan med lärare som är verksamma inom andra utbildningar.

I självvärderingen och under lärosätesintervjun framgår att alla specialistinriktningar läser två av de ingående kurserna gemensamt: Vetenskaplig teori och metod, 7,5 högskolepoäng och en kurs för självständigt arbete inom respektive inriktning om 15 högskolepoäng. I kurser som samläses med andra specialistutbildningar säkerställs utbildningens inriktning genom att studentarbeten riktas mot psykiatrisk vård och att arbetena följs upp och bedöms av lärare med specialistkompetens.

Lärosätet redogör i självvärderingen, i den bifogade lärartabellen och under intervjun för att flera av utbildningens lärare är aktiva forskare och delaktiga i ett strukturerat samarbete mellan lärosätet och verksamhetsområdet psykiatri vid Akademiska sjukhuset, genom ett råd för forskning, utveckling och utbildning. Bedömargruppen ser positivt på de olika formerna av samverkan och deras betydelse för utbildningsmiljöns professionsanknytning. Samtidigt noterar bedömargruppen att de lärare som slutat och är tjänstlediga och som också var aktiva i den här samverkan inte längre bidrar till utbildningsmiljön.

I självvärderingen och under lärosätesintervjun framkommer att det finns en för utbildningen vetenskaplig miljö, enligt bedömargruppen. Studenterna får möjlighet att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt genom att samtliga kurser i utbildningen behandlar metodologiska och innehållsliga aspekter av vetenskapliga studier. Nivån höjs successivt för varje kurs, vilket ger en progression under utbildningen. Disputerade lärare anknyter sin undervisning till egen och andras forskning av relevans för utbildningen. I den så kallade metodkursen, som samläses med andra specialistinriktningar, presenterar lärare sin forskning och studenterna kan ibland bjudas in att delta i forskningen för att genomföra sitt examensarbete. I självvärderingen beskrivs även en professionsinriktad miljö, där samverkan mellan specialistutbildningarna sker bland annat när det gäller ambulans- och akutsjukvård. Bedömargruppen anser att lärosätet på ett tillfredsställande vis har beskrivit hur studenter får möjlighet att vara delaktiga i en vetenskaplig och professionsinriktad miljö.

I självvärderingen och under lärosätesintervjun framkommer att studenterna under verksamhetsförlagd utbildning handleds av sjuksköterskor som är specialistutbildade inom psykiatrisk vård. Det framgår även att handledande sjuksköterskor, enligt den överenskommelse som finns mellan lärosätet och Region Uppsala, bör ha handledarutbildning. Det framkommer dock utmaningar med att enkelt kunna följa upp och säkerställa kompetensen hos handledande sjuksköterskor, främst beroende på att kraven som ställs på handledarutbildning är eftersträvansmål och inte krav. Det är också extra utmaningar för uppföljningen när omsättningen på personal i verksamheterna är hög.

Bedömargruppen anser att den aktuella personalsituationen för utbildningen, där två disputerade och forskningsaktiva lärare nyligen har slutat, är till nackdel för utbildningsmiljön. Samtidigt noterar bedömargruppen att lärosätet försöker hantera det genom att bland annat omfördela resurser och deltidsanställa två specialistsjuksköterskor i psykiatrisk vård där den ena också är disputerad. Bedömargruppen menar att det trots genomförda åtgärder på kort sikt inte är säkerställt att det finns en god vetenskaplig och professionsinriktad utbildningsmiljö och att verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning på lång sikt.

Förutsättningar

Inte tillfredsställande

Bedömargruppen noterar att vid en jämförelse av tidigare och nuvarande bemanning, så framkommer att den sammanlagda aktiva undervisningstiden i programmet ökar med motsvarande 20 procents lärartid jämfört med tidigare. Bedömargruppen menar att det, trots den ökade lärartiden med nya deltidsanställda, inte kan ersätta den pedagogiska och vetenskapliga kompetens som de tre lärare som försvunnit har haft. Bedömargruppen anser att lärarkompetensen och lärarkapaciteten för närvarande och på kort sikt står i proportion till utbildningens omfattning. Bedömargruppens uppfattning är däremot att lärarsituationen för utbildningen på lång sikt är otillräcklig, även om lärosätet har kunnat hantera de kortsiktiga behoven och planerar att genomföra långsiktiga åtgärder.

Bedömargruppen anser att den aktuella personalsituationen för utbildningen, där två disputerade och forskningsaktiva lärare nyligen har slutat, är till nackdel för utbildningsmiljön. Bedömargruppen menar att det trots genomförda åtgärder på kort sikt inte finns en god vetenskaplig och professionsinriktad utbildningsmiljö och att verksamheten inte bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning på lång sikt.

Bedömargruppen anser att följande bör följas upp:

  • Lärosätets strategier och genomförda åtgärder för att säkerställa kompetensförsörjning på lång sikt.
  • Lärosätet behöver säkerställa utbildningens forskningsanknytning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)