Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Marie Cederschiöld högskola
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätet har goda förutsättningar när det gäller personalen och deras sammanvägda kompetens. Det finns en hög lärartäthet och personalen har relevant erfarenhet med klinisk förankring, pedagogisk erfarenhet och vetenskaplig meritering. Lärosätet har gjort aktiva åtgärder för att rekrytera nya lärare och doktorander inom området och har därmed en långsiktig plan för framtidens kompetensförsörjning, vilket är positivt.

Utbildningsmiljön är tillfredsställande, konstaterar bedömargruppen. Det finns en omfattande seminarieverksamhet med olika initiativ, ämnen och föreläsare, vilket pekar på att målet om vetenskaplighet nås med råge enligt bedömargruppen. Den professionsinriktade miljön är stark, eftersom majoriteten av lärarna bedriver egen forskning inom distriktssköterskans ämnesområde och det finns ett nära samarbete med primärvården och angränsande områden. Det finns ett tydligt samband mellan utbildning och forskning inom utbildningen, men vissa utmaningar kvarstår för den förberedande kliniska träningen och hur kliniska handledare ska kunna integreras mer i utbildningsmiljön. Lärosätet har svårt att få med kliniska handledare i olika aktiviteter och utbildningar, och resursbristen i vården förvärrar problemet. Ett gott exempel är att lärosätet möjliggör för kliniska handledare att som komplement till kliniska möten delta digitalt i seminarier, vilket ökar deras möjligheter att integreras mer i utbildningsmiljön.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Bedömargruppen konstaterar att bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat är tillfredsställande. När det gäller målet att visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen bedöms lärosätet vara starkt. Lärosätet lyckas nå måluppfyllelse genom ett bra upplägg av kurser, innehåll och examinationer. Sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen visas tydligt i programmets kurser och lärandemål samt via progressionen i utbildningen, menar bedömargruppen.

När det gäller det inriktningsspecifika målet att visa förmåga att självständigt bedöma, planera, genomföra och utvärdera de åtgärder som behövs för att främja fysisk, psykisk och social hälsa hos patienter samt förebygga uppkomsten av sjukdom och sjukdomskomplikationer, visar upplägget av utbildningen på en god progression från teori till praktik. De kliniska delarna examineras inom ramen för den verksamhetsförlagda utbildningen. Lärosätet har god kontakt med de kliniska handledarna och den ansvariga läraren samtalar med varje enskild student och bedömer studenten med bedömningsformuläret BeVut som underlag. Progressionen från teoretiska lärandemål till praktiska mål under den verksamhetsförlagda utbildningen är föredömlig. Ett litet frågetecken kvarstod om hur studenternas slutbedömningssamtal gick till, något som förtydligades under intervjuerna och bedöms vara tillfredsställande.

Målet om värderingsförmåga och förhållningssätt samt studenternas förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens integrerar lärosätet med tydlighet i utbildningen på många sätt samt i olika kurser och examinationsformer.

Bedömningsgrunden Jämställdhet bedöms som tillfredställande och väl integrerat i utbildningen. Lärosätets strävan att uppnå jämställdhet visas tydligt i kursmål, kurslitteratur, undervisning och examinationer. Lärosätet visar föredömligt på att målet uppfylls och genomsyrar verksamheten på olika nivåer.

När det gäller bedömningsgrunden Uppföljning, åtgärder och återkoppling visar lärosätet att man strukturerat följer upp utbildningens kvalitet, innehåll, genomförande och resultat på olika sätt och nivåer, från student till pedagogiskt kollegium och ledning. Utbildningen är ny och hade inte avslutats av den första kullen vid intervjutillfället, men genomströmningen verkar ändå tillfredsställande. En kvarvarande fråga för framtiden är därför vad utvärderingen av hela utbildningen kommer att visa, eftersom studenterna fortfarande inte genomfört alla kurser. Bedömargruppen tycker dock att det ser lovande ut.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Studentperspektivet bedöms vara tillfredsställande tillgodosett och studenterna får möjlighet att delta på många nivåer och arvoderas också för delar av det arbetet. Men studenterna är ändå i alltför låg grad representerade i lärosätets olika organ. De skäl som lärosätet anger, till exempel att studenterna har svårt att hinna med på grund av barn och familj, är vanliga skäl bland övriga studenter på specialistsjuksköterskeprogram i hela landet.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Bedömargruppen konstaterar att bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan är tillfredställande. Lärosätet samverkar med arbetslivet i olika konstellationer och på olika nivåer. Lärosätet har i Vision 2025 uttalat att målet är att högskolan ska vara ledande i utvecklingen av praktiknära forskning. I andra styrdokument framgår att högskolan ska stimulera samarbeten mellan utbildning och professionsverksamhet samt främja projekt inom verksamhetsförlagd utbildning. Utbildningen är ny och har till stor del utformats i samråd med representanter från primärvården i Region Stockholm. Högskolan har en omfattande samverkan med avnämare om utbildningens upplägg och innehåll. Utveckling av akademiska miljöer för verksamhetsförlagd utbildning pågår och utveckling av en studentmottagning håller på att utredas i samarbete med högskolans ägare.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)