Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-10
Lärosäte: Marie Cederschiöld högskola
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Distriktssköterska
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Specialistssjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska har utformats i samråd med representanter från primärvården i Region Stockholm. Exempelvis har kursplanerna för de två kurserna i barnhälsovård och elevhälsa arbetats fram i samarbete med centrala barnhälsovårdsenheten, vars uppdrag är att arbeta med barnhälsovårdsfrågor både regionalt och nationellt. Målet har varit att skapa en samsyn mellan lärosätet och den kliniska verksamheten för vad studenterna behöver ha med sig både teoretiskt och praktiskt när de som nyutexaminerade påbörjar sin yrkesverksamhet. Det ser bedömargruppen som en styrka. Även övriga kurser och progressionen i dem är förankrade med verksamheten för att hjälpa studenterna att navigera i ett föränderligt arbetsliv.

Högskolan har en omfattande samverkan med avnämare om både upplägg, innehåll och utformning av specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot distriktssköterska, bland annat genom en aktuell omvärldsanalys och nära klinisk koppling till primärvården. Detta anser bedömargruppen är en styrka som kommer studenterna till godo.

Goda exempel som visas är att lärosätet involverar avnämare till och med i kursplaneutveckling, vilket är ovanligt. Bedömargruppen anser att det är positivt och borgar för att utbildningen är anpassad för att möta framtidens krav, men också för att förbereda de kliniska handledarna på studenternas teoretiska förkunskaper.

En svårighet är att enskilda utbildningsanordnare som lärosätet står utanför ALF-avtalet som reglerar universitetssjukvården och kan därför inte finansiera kliniska lektorer på likvärdiga villkor. Trots detta har lärosätet lyckats bra med rekryteringen i förhållande till studentantalet. En styrka, enligt bedömargruppen, är att flera lärare har ett nära samarbete och förtroendeuppdrag inom primärvården i Region Stockholm och den programansvariga har också varit ordförande i Distriktssköterskeföreningen. Flera lärare har också stark koppling till Akademiskt primärvårdscentrum och de akademiska vårdcentralerna i Region Stockholm, vilket är en fördel.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Bedömargruppen konstaterar att bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan är tillfredställande. Lärosätet samverkar med arbetslivet i olika konstellationer och på olika nivåer. Lärosätet har i Vision 2025 uttalat att målet är att högskolan ska vara ledande i utvecklingen av praktiknära forskning. I andra styrdokument framgår att högskolan ska stimulera samarbeten mellan utbildning och professionsverksamhet samt främja projekt inom verksamhetsförlagd utbildning. Utbildningen är ny och har till stor del utformats i samråd med representanter från primärvården i Region Stockholm. Högskolan har en omfattande samverkan med avnämare om utbildningens upplägg och innehåll. Utveckling av akademiska miljöer för verksamhetsförlagd utbildning pågår och utveckling av en studentmottagning håller på att utredas i samarbete med högskolans ägare.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)