Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Marie Cederschiöld högskola
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningen hög kvalitet.

Bedömningsområdet förutsättningar: Tillfredställande

Bedömargruppen anser att den vetenskapliga kompetensen som finns tillgänglig för utbildningen är god. Lärosätet har som krav att alla lärare i specialistsjuksköterskeprogram ska vara disputerade. Den programansvariga läraren är disputerad och specialistutbildad sjuksköterska i psykiatrisk vård. Lärosätet har haft ett generationsskifte och har nu ett lärarlag där alla är disputerade, och flera har många år kvar till pension. Bedömargruppen konstaterar att den pedagogiska kompetensen är adekvat. Den sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetensen bedöms vara tillfredställande samt stå i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Inom lärosätet finns flera starka forskningsmiljöer, där några har direkt koppling till programmet. Den aktiva forskningsmiljön kommer studenterna till del genom seminarier där lärare och studenter bjuds in, exempelvis finns vårdvetenskapliga seminarier. Bedömargruppen ser positivt på det nära samarbetet mellan den programansvariga, som också är klinisk lektor, samt adjungerade kliniska adjunkter och handledare. Lärosätet anser att samarbetet är viktigt för att stärka kopplingen mellan utbildning, forskning och den professionsinriktade miljön som studenterna möter under sin verksamhetsförlagda utbildning. Samläsning med andra inriktningar sker i tre av programmets sju kurser. Syftet med samläsningen är kunskapsutbyte och samverkan. Bedömargruppen uppmuntrar lärosätet att se över lärandemål och kurslitteratur för två av kurserna, för att tydligare stärka inriktningen mot psykiatrisk vård. Den sammantagna bedömningen är att det finns en vetenskaplig och professionsinriktad miljö och att verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätet för samtliga valda examensmål har tydliggjort kopplingar mellan moment i kurserna, kursmålen och examensmålen. För samtliga valda examensmål finns olika kursmål som bidrar till måluppfyllelsen. När det gäller examensmålet i kunskapsformen kunskap och förståelse har lärosätet flera konkreta exempel på hur utbildningen utvecklar studenternas kritiska förhållningssätt, vetenskapliga grund och förståelse för sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet. Uppfyllelsen av examensmålet gynnas av att flera av lärosätets lärare ingår i regionala och nationella arbeten kopplade psykiatrisk vård. Lärosätet har identifierat att studenterna behöver få bättre förutsättningar att stärka sitt vetenskapliga skrivande och har bland annat sett till att utbildningens studenter kan få stöd vid lärosätets bibliotek.

För att uppfylla examensmålet inom kunskapsformen färdighet och förmåga ser bedömargruppen ett antal kursmål, aktiviteter och examinationer som knyter an till examensmålet. En särskild betydelse har den verksamhetsförlagda utbildningen, som enligt bedömargruppen ger goda möjligheter att omsätta teoretiska kunskaper. Lärosätet ser ett utvecklingsområde i att skapa fler delade tjänster (anställningar där en person är anställd både vid lärosätet och en klinisk verksamhet). Bedömargruppen instämmer i att det är angeläget. Studenternas reflektioner i samband med den verksamhetsförlagda utbildningen, som hanteras genom bedömningsunderlag och samtal mellan studenten, handledaren och lärosätet, har även betydelse för examensmålet inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt. Utbildningen har också andra inslag där studenternas reflektioner och förmåga att identifiera sitt kunskapsbehov bedöms.

Lärosätet arbetar utifrån ett brett normkritiskt perspektiv som bland annat inkluderar att psykisk ohälsa problematiseras i relation till kön. Bedömargruppen anser att lärosätet inom ramen för den här större ansatsen har visat att ett jämställdhetsperspektiv beaktas i utbildningens innehåll, planering och genomförande. Slutligen anser bedömargruppen att lärosätet systematiskt följer upp utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination. Resultaten omsätts vid behov i åtgärder och återkoppling sker till berörda lärare, ämnesgrupper och studenter. Lärosätet verkar också för att studenterna ska slutföra utbildningen inom avsatt tid, till exempel genom förändringar inom kurser som studenterna upplevt svårigheter att slutföra.

Bedömningsområdet studentperspektiv: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätets studenter får goda möjligheter att vara representerade i beslutande och rådgivande organ. Utöver de mer formella, övergripande förutsättningarna sker löpande kontakter mellan studenterna och institutionsledningen för den aktuella utbildningen. Lärosätet har identifierat utmaningar och planerar att genomföra åtgärder för att hantera dem, till exempel nya mötesformer. Kursvärderingar av varierade slag används och resultaten återkopplas till studenterna. Bedömargruppen anser att lärosätet arbetar aktivt för ett väl fungerande studentinflytande.

Bedömningsområdet arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätet bedriver en relevant samverkan med det omgivande samhället om frågor som rör utbildningen och som kommer studenterna till godo. En nära klinisk koppling till psykiatrin i regionen finns genom att flera lärare bedriver forskning i nära samverkan med psykiatriska kliniker och forskningscentrum. Utbildningen är utformad och genomförs så att studenterna utvecklar sin beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Självvärderingen och intervjun visar att lärosätet har en omfattande samverkan med det omgivande samhället om frågor som rör utbildningen. Det finns en nära koppling till den psykiatriska verksamheten i regionen. Flera av lärarna i lärarlaget bedriver kliniknära forskning och deltar i arbetet med kunskapsstyrning på olika nivåer.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)