Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Mälardalens universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätets förutsättningar inom personal och utbildningsmiljö är tillfredsställande. Genom ett strategiskt utökande av lärarlaget har lärosätet tillfört mångsidig kompetens på ett sätt som säkerställer relevant bredd i undervisningen. Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Bedömargruppen anser även att utbildningsmiljön är utformad för att stödja studenterna i deras kommande profession och att utbildningen genomsyras av sambandet mellan forskning och professionsutövning. Under hela utbildningen finns studenterna i ett sammanhang, där den vetenskapliga basen för professionen är tydlig och didaktiken genomsyras av ett reflekterande förhållningssätt.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att en styrka inom programmet är en tydligt uttalad vetenskaplig grund som genomsyrar programmet och finns i alla dess delar. De teoretiska utgångspunkterna består av personcentrerad vård, ett livsvärldsperspektiv och ett återhämtningsperspektiv, som sammantaget bidrar till en fördjupad förståelse för huvudområdet. En tydlig progression finns och kopplingen till examensmål genom lärandemål, rik variation av lärandeaktiviteter och examinationer är tydliga. Bedömargruppen anser att lärosätet säkerställer att studenterna får möjlighet att nå god måluppfyllelse av kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen.

Bedömargruppen anser att utbildningen skapar förutsättningar och möjliggör för studenterna att efter genomgången utbildning ha utvecklat både teoretiska och praktiska kunskaper och färdigheter. Bedömargruppen ser positivt på den variation av möjligheter som genomsyrar programmet när det gäller att få pröva och praktiskt träna sina färdigheter och kunskaper i verksamhetsförlagd utbildning, men också i de teoretiska kurserna som samtalsträning och komplexa bedömningar. Bedömargruppen finner att utbildningen genom sin utformning och sitt genomförande möjliggör och säkerställer att studenterna när examen utfärdas, har den kunskap och färdighet som krävs för att medverka i behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg.

Utifrån den teoretiska grund som lärosätet utgår från har lärosätet utvecklat en idé om personcentrerat lärande, vilket innebär ett lärande där studenten ses som en kapabel person och där aktörskap och partnerskap prioriteras och värdesätts. Bedömargruppen ser positivt på hur lärosätet prioriterar reflektion och diskussion, vilket möjliggör för studenterna att dela sina erfarenheter med andra men också får möjlighet att upptäcka nya kunskaper och vad de ytterligare behöver utveckla. Bedömargruppen anser att lärosätet säkerställer att studenterna når examensmålet om att de ska visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens.

Jämställdhetsperspektivet beaktas och kommuniceras i utbildningens innehåll på ett tillfredsställande sätt. Bedömargruppen ser positivt på det kommande projektet om jämställdhetsintegrering vid lärosätet, samt uppmuntrar arbetet med att revidera kursplanerna och därmed tydliggöra jämställdhetsperspektivet i programmet.

Bedömargruppen anser att utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs upp på relevanta sätt. Det finns ett systematiskt kvalitetsarbete både för program- och kursanalyser. Utvärderingars resultat får betydelse för utformningen av programmet. Lärosätet verkar även genom kontinuerliga analyser och åtgärder för att studenterna genomför utbildningen inom den planerade studietiden. Sammantaget anser bedömargruppen att lärosätets kvalitetsarbete är tillfredsställande, vilket säkerställer att utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination systematiskt följs upp.

Bedömningsområde studentperspektiv: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätet ger studenterna möjlighet till aktivt inflytande både formellt och informellt. Utbildningen genomsyras av öppenhet och kontinuerlig dialog där studenterna får möjlighet att ge återkoppling. Utbildningen vilar på en grund av personcentrerat lärande där det ingår att studenterna är aktiva och delaktiga i sitt eget lärande. Bedömargruppen konstaterar att studenterna på så sätt får möjlighet att påverka och utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätet samverkar med det omgivande samhället på ett tillfredsställande sätt. Samverkan värnas och stärks genom kontinuerliga samverkansmöten och regelbundna handledarträffar. Studenterna förbereds inför yrkeslivet genom utbildningen och lärosätet arbetar aktivt för att stärka och utveckla studenternas självständighet. Utbildningen utvecklas i takt med fältet i stort och efter genomgånget program är studenterna rustade för att möta och leda en modern psykiatrisk omvårdnad.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)