Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Mälardalens universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

I självvärderingen anger lärosätet att studenternas faktiska, informella inflytande i utbildningen är gott. Lärosätet menar att utbildningen genomsyras av dialog och öppenhet genom att studenterna på olika sätt får möjlighet att aktivt dela med sig av sina erfarenheter, tankar och ge återkoppling på utbildningens innehåll. Återkopplingen är något som lärosätet säger sig ta tillvara i utvecklingsarbetet. Lärosätet redogör även för att det personcentrerade lärandet är en viktig del i utbildningen och det ingår i att som student vara aktiv och delaktig i sitt eget lärande. Bedömargruppen ser positivt på att utbildningen genomsyras av ett förhållningssätt där öppenhet, kommunikation och partnerskap är hörnstenar. Med grund i det kan ett konstruktivt diskussionsklimat växa fram. Den programansvariga och den kursansvariga läraren strävar efter att vara i dialog med studenterna.

En styrka hos lärosätet är enligt bedömargruppen att det genomförs mer riktade utvärderingar utöver de generella utvärderingarna. Vid kursens slut genomförs även en muntlig utvärdering med utgångspunkt i kursens lärandemål, undervisnings- och examinationsformer samt litteraturens användbarhet. De här slags muntliga uppföljningar sker även för programmet som helhet. Vid de muntliga utvärderingarna lyfter man fram vad tidigare utvärderingar har lett till, vilket lärosätet också hävdar har betydelse för att studenterna ska vara medvetna om att deras synpunkter har betydelse. Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet på ett systematiskt sätt använder muntliga utvärderingar av både kurser och hela programmet som ett komplement till det skriftliga.

Bedömargruppen noterar att lärosätet reflekterat över anledningen till den låga svarsfrekvensen på de centrala utvärderingarna och har genomfört förändringar, även om det inte ökat svarsfrekvensen. Lärosätet beskriver även svårigheterna med att rekrytera studentrepresentanter till olika organ och framhäver vikten av att fortsätta verka för att förbättra läget. En åtgärd har varit att skapa en programsida i Canvas för att få fram mer information till studenterna. Det är en öppen sida, vilket möjliggör för presumtiva studenter på samma sätt som för olika intressenter inom verksamheter att kunna ta del av innehållet, vilket bedömargruppen ser positivt på.

Bedömargruppen konstaterar att studenternas inflytande i utbildningen är gott. Utbildningen genomsyras av dialog och öppenhet, där studenterna får möjlighet och utrymme att aktivt dela sina erfarenheter samt påverka utbildningens innehåll och genomförande.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätet ger studenterna möjlighet till aktivt inflytande både formellt och informellt. Utbildningen genomsyras av öppenhet och kontinuerlig dialog där studenterna får möjlighet att ge återkoppling. Utbildningen vilar på en grund av personcentrerat lärande där det ingår att studenterna är aktiva och delaktiga i sitt eget lärande. Bedömargruppen konstaterar att studenterna på så sätt får möjlighet att påverka och utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)