Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Mälardalens universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten när examen utfärdas uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen kunskap och förståelse i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot psykiatrisk vård ska studenten visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen.

I självvärderingen anger lärosätet att utbildningen vilar på en vetenskaplig grund genom teoretiska utgångspunkter som sammantaget bidrar till en fördjupad förståelse för huvudområdet vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad. De teoretiska utgångspunkterna är personcentrerad vård och de förverkligas genom ett livsvärldsperspektiv och ett återhämtningsperspektiv. I självvärderingen beskrivs en progression från grundutbildningen genom hela specialistutbildningen. Bedömargruppen ser positivt på den tydlighet med vilken progressionen framkommer både i relation till yrkesexamen och till akademisk examen. I självvärderingen redovisar lärosätet genom konkreta exempel från varje kurs hur olika studieuppgifter och examinationer möjliggör studenternas progression i kunskap och förståelse för bärande teorier, modeller och begrepp.

I självvärderingen tydliggörs hur olika lärandemål riktas mot examensmålet. I en tabell synliggörs hur lärandemål riktas mot samband mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen. Av självvärderingen framgår hur kopplingen examensmål, kursmål, lärandeaktiviteter och examination sker. Det är dock något otydligt beskrivet vilka betygskriterier som används. Under intervjun redogjordes för bedömningskriterier kopplade till lärandemålen som är tydligt formulerade i en matris och finns både i studiehandledningen och på lärplattformen Canvas, vilket bedömargruppen ser positivt på.

Lärosätet visar i självvärderingen genom konkreta exempel och utdrag från studenternas texter hur lärandet under den verksamhetsförlagda utbildningen fokuseras på den vetenskapliga grunden och aktuell forskning i relation till beprövad erfarenhet. I ett annat exempel från den verksamhetsförlagda utbildningen redogör lärosätet i självvärderingen för sambandets betydelse för yrkesutövningen och hur vetenskaplig kunskap kan omsättas och bidra till förbättringsarbete i den kliniska verksamheten, vilket bedömargruppen ser som ett gott exempel på läraktivitet.

Bedömargruppen ser positivt på den tydligt uttalade vetenskapliga grund som löper som en röd tråd genom hela utbildningen. Tydliga teoretiska utgångspunkter genomsyrar programmets alla delar. Positivt är också den reflektion lärosätet gör när de lyfter fram att deras tydliga teoretiska referensram har visat att studenterna visar mindre variation av teoretisk koppling i sina examensarbeten. Här ger lärosätet förslag på åtgärder för att öppna upp de teoretiska perspektiven för studenterna. Bedömargruppen stödjer lärosätets resonemang om att utforma studieuppgifter, där studenterna får reflektera över vilken skillnad olika teoretiska ställningstaganden kan innebära.

Den sammantagna bedömningen är att utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenterna, när examen utfärdas, når det utvalda målet inom kunskapsformen kunskap och förståelse i examensordningen.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen färdighet och förmåga i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot psykiatrisk vård ska studenten visa sådan kunskap och färdighet som krävs för att medverka i behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg.

Utifrån självvärderingen och intervjun anser bedömargruppen att utbildningen skapar goda förutsättningar för att studenterna efter genomgången utbildning har utvecklat både teoretiska och praktiska kunskaper och färdigheter för att kunna medverka i behandling, habilitering och rehabilitering. Genom sin grund i ett återhämtningsperspektiv främjas studentens färdigheter i att självständigt ansvara för och bedriva psykiatrisk omvårdnad. I självvärderingen visas hur flera olika kurser säkerställer det utvalda målet genom kursmål och lärandeaktiviteter samt examinationer. Självvärderingen ger utdrag från studenternas texter i flera olika examinationer. Det är dock något otydligt beskrivet vilka betygskriterier som används. Under intervjun tydliggjordes hur arbetet med bedömning sker: Bedömningskriterier skrivs fram i en matris, där läraren också ger återkoppling på progression och egen utveckling. Bedömargruppen ser positivt på den möjlighet som studenterna får att öva och träna på att genomföra komplexa bedömningar och prioritera vårdaktiviteter, genom fallsituationer och rollspel. Samtalsträning är ett centralt moment viket också examineras, momentet gestaltas genom en konkret berättelse från en student.

Av självvärderingen och intervjun framkommer att lärosätet i närtid har genomfört flera förändringar i utbildningen, bland annat har den verksamhetsförlagda utbildningen kortats ner från sju veckor till fem veckor. Det skulle kunna vara en svaghet, men här menar lärosätet att de byggt in färdighetsträning i flera kurser, och ger exempel som samtalsövningar och övningar i komplexa bedömningar. Det är moment som alla studenter nu får möjlighet att träna på, oavsett var de genomfört sin verksamhetsförlagda utbildning. Bedömargruppen ser positivt på att utbildningen innehåller flera möjligheter för studenterna att genom olika undervisnings- och examinationsformer praktiskt få prövas i sina kunskaper och färdigheter, samt att alla studenter får möjlighet till färdighetsträning oavsett verksamhetsförlagd utbildning.

Bedömargruppen anser att utbildningen skapar goda förutsättningar för studenterna att nå den kunskap och färdighet som krävs för att medverka i behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av examensmål i kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenten, när examen utfärdas, uppnår de utvalda målen inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt i examensordningen.

För specialistsjuksköterskeexamen med inriktning mot psykiatrisk vård ska studenten visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

Utifrån den teoretiska grund som lärosätet utgår från har de utvecklat en idé om personcentrerat lärande, vilket i självvärderingen och vid intervjun anges genomsyrar hela utbildningen. Ett personcentrerat lärande innebär ett lärande där studenterna ses som kapabla personer och där aktörskap och partnerskap prioriteras och värdesätts. Ett sådant lärande möjliggörs när studenterna får stöd i att upptäcka sina egna resurser och aktivt använda dem i möten med andra. Lärandet bygger också på att det är i mötet med andra som studenterna kan utforska nya kunskaper tillsammans. Bedömargruppen ser positivt på hur lärosätet prioriterar reflektion och diskussion, vilket möjliggör för studenterna att dela sina erfarenheter med andra, men också får möjlighet att upptäcka nya kunskaper och vad de ytterligare behöver utveckla.

I självvärderingen ger lärosätet exempel på lärandemål i olika kurser, men det är inte helt tydligt hur de samspelar med det nationella examensmålet. Samtidigt beskriver lärosätet hur lärare stödjer studenter i sin reflektion för att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap, och det finns examinerande moment som stödjer examensmålet. Under intervjun tydliggjordes kopplingen till examensmålet genom konkreta exempel på lärandemål, lärandeaktiviteter, examination och bedömning. Den röda tråden gestaltas av reflektion över det egna lärandet, som hur studenterna i fem av utbildningens sju kurser får arbeta med personlig och professionell utveckling inom ramen för ett särskilt slags uppgift, kallad PPU. Grundtanken med PPU är att studenterna ska utveckla sina egna kompetenser genom att använda sig själva som redskap, vilket kräver en hög grad av självreflektion. PPU-uppgifterna har olika teman och ansvariga lärare följer genom dem studenternas utveckling och kan observera progression på individuell nivå. Eftersom PPU-uppgifterna också är examinerande, uttrycktes under intervjun en svårighet när det gäller kriterierna för bedömning. Lärosätets representanter redogjorde dock för att det viktiga inte är att uttrycka sig i generella termer, utan syftet med uppgifterna är att studenterna ska arbeta på en mer konkret nivå som är unik och individuell. Bedömargruppen uppmuntrar och ser positivt på det upplägget och dess möjligheter.

Sammantaget är bedömningen att utbildningen möjliggör genom sin utformning och sitt genomförande, samt säkerställer genom examination, att studenterna, när examen utfärdas, når det utvalda målet inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt i examensordningen.

Bedömningsgrund: Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Lärosätet anger i självvärderingen att jämställdhet lyfts fram i utbildningen, exempelvis könsskillnader i samband med diagnos och behandling. Jämställdhetsfrågor lyfts också fram i relation till våld i nära relationer. Lärosätet anger att jämställdhet diskuteras och problematiseras i olika sammanhang och att utbildningen har tillgång till lärare som bedriver forskning från ett genusperspektiv, vilket bedömargruppen ser som en tillgång.

Självvärderingen lyfter fram att lärosätet ser att jämlikhet är det dominerande begreppet i deras arbete, vilket de menar är en svaghet eftersom det innebär att rena jämställdhetsfrågor får mindre utrymme. Lärosätet skriver i självvärderingen att de vidgat perspektivet mot intersektionalitet, något som de menar möjliggör för studenterna att se jämställdhet i ett vidare sammanhang. Lärosätet menar också att utbildningens teoretiska förankring i återhämtning är i linje med hur lärosätet ser på jämställdhet och jämlikhet. Under intervjun tydliggjordes att jämställdhet behandlas i föreläsningar inom samtliga kurser, till exempel hur utbildningen arbetar med våld i nära relationer. Bedömargruppen noterar att lärosätesrepresentanterna under intervjun reflekterade över hur man på lärosätet arbetar med jämställdhet för att minska risken för att jämställdhetsperspektivet missas genom att det underordnas jämlikhet. Bedömargruppen ser positivt på den medvetenhet som visas under intervjun samt att det är en fråga som lärosätet diskuterar och försöker urskilja progressionen från grundnivå till avancerad nivå när det gäller jämställdhet.

Av självvärderingen framkommer att utbildningen för närvarande inte innehåller lärandemål eller examination exklusivt kopplade till jämställdhet. Inom ramen för programmet möter studenterna dock flera fallsituationer som berör både kön samt social tillhörighet och kulturell bakgrund och identitet. Under intervjun framkom även att studenterna får undersöka skillnaden mellan män och kvinnor när det gäller psykisk ohälsa. Det har även framgått att ett pilotprojekt i jämställdhetsintegrering finns vid lärosätet, även om den modellen ännu inte har nått programmet. Bedömargruppen ser positivt på det kommande projektet när det gäller jämställdhetsintegrering vid lärosätet och uppmuntrar det kommande arbetet med att revidera kursplanerna och därmed tydliggöra jämställdhetsperspektivet i programmet. Sammantaget anser bedömargruppen att ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.

Bedömningsgrunder: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs systematiskt upp. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Utifrån det samlade bedömningsunderlaget konstaterar bedömargruppen att lärosätet har ett välutvecklat system för systematisk uppföljning av programmet. Lärosätet beskriver i självvärderingen att inom ramen för det systematiska kvalitetsarbete utvärderas utbildningar på avancerad nivå varje år via lägesrapporter som baseras på statistik över lärarkompetens, genomströmning samt kurs- och programanalyser. Mer omfattande programutvärderingar genomförs på fakultetsnivå vart sjätte år. Inom programmet genomförs kurs- och programspecifika utvärderingar som är betydelsefulla, eftersom de är mer djupgående och har högre svarsfrekvens än de övergripande utvärderingarna vid lärosätet.

I självvärderingen redogör lärosätet för hur resultat från flera olika utvärderingar har fått betydelse för utformningen av programmet. Lärosätet kan ge exempel på hur resultat omsätts och leder till förbättringar inom programmet, vilket bedömargruppen ser positivt på. Självvärderingen redogör för en intern översyn som visade på kraftig variation i undervisning och måluppfyllelse inom olika specialistprogram när det gällde vetenskaplig teori och metod. Översynen ledde till revidering av lärandemål och betygskriterier samt att det nu finns en gemensam kursplan för vetenskaplig teori och metod, vilket bedömargruppen välkomnar.

Självvärderingen visar att utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examinationer regelbundet följs upp i lärarlaget. I och med den processen sker en medveten utveckling av utbildningen genom att kursplaner, examinationer och studiehandledningar utvärderas och vid behov revideras. Det är en process som bedömargruppen stödjer. Diskussion förs också med lärare från grundutbildningen för att säkerställa progression mellan utbildningsnivåerna.

Lärosätet verkar för att studenten genomför utbildningen inom planerad studietid.

Självvärderingen beskriver att genomströmningen är god – de senaste tre åren 86–91 procent. Lärosätet reflekterar också över vad som kan orsaka bortfall, något som särskilt sker under utbildningens första veckor. Bedömargruppen ser positivt på lärosätets resonemang och att den programansvariga har arbetat för att stödja studenters lärande genom att de nu genomför fler små examinationsuppgifter. Bedömargruppen anser att utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs upp systematiskt. Det finns ett systematiskt kvalitetsarbete både för program- och kursanalyser. Utvärderingarnas resultat får betydelse för utformningen av programmet. Lärosätet verkar för att studenterna genomför utbildningen inom den planerade studietiden.

Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att en styrka inom programmet är en tydligt uttalad vetenskaplig grund som genomsyrar programmet och finns i alla dess delar. De teoretiska utgångspunkterna består av personcentrerad vård, ett livsvärldsperspektiv och ett återhämtningsperspektiv, som sammantaget bidrar till en fördjupad förståelse för huvudområdet. En tydlig progression finns och kopplingen till examensmål genom lärandemål, rik variation av lärandeaktiviteter och examinationer är tydliga. Bedömargruppen anser att lärosätet säkerställer att studenterna får möjlighet att nå god måluppfyllelse av kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen.

Bedömargruppen anser att utbildningen skapar förutsättningar för studenterna att efter genomgången utbildning ha utvecklat både teoretiska och praktiska kunskaper och färdigheter. Bedömargruppen ser positivt på den variation av möjligheter som genomsyrar programmet när det gäller att få pröva och praktiskt träna sina färdigheter och kunskaper i verksamhetsförlagd utbildning, men också i de teoretiska kurserna som samtalsträning och komplexa bedömningar. Bedömargruppen finner att utbildningen genom sin utformning och sitt genomförande möjliggör och säkerställer att studenterna när examen utfärdas, har den kunskap och färdighet som krävs för att medverka i behandling, habilitering och rehabilitering inom psykiatrisk vård och omsorg.

Utifrån den teoretiska grund som lärosätet utgår från har lärosätet utvecklat en idé om personcentrerat lärande, vilket innebär ett lärande där studenten ses som en kapabel person och där aktörskap och partnerskap prioriteras och värdesätts. Bedömargruppen ser positivt på hur lärosätet prioriterar reflektion och diskussion, vilket möjliggör för studenterna att dela sina erfarenheter med andra men också får möjlighet att upptäcka nya kunskaper och vad de ytterligare behöver utveckla. Bedömargruppen anser att lärosätet säkerställer att studenterna når examensmålet om att de ska visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens.

Jämställdhetsperspektivet beaktas och kommuniceras i utbildningens innehåll på ett tillfredsställande sätt. Bedömargruppen ser positivt på det kommande projektet om jämställdhetsintegrering vid lärosätet, samt uppmuntrar arbetet med att revidera kursplanerna och därmed tydliggöra jämställdhetsperspektivet i programmet.

Bedömargruppen anser att utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination följs upp på relevanta sätt. Det finns ett systematiskt kvalitetsarbete både för program- och kursanalyser. Utvärderingars resultat får betydelse för utformningen av programmet. Lärosätet verkar även genom kontinuerliga analyser och åtgärder för att studenterna genomför utbildningen inom den planerade studietiden. Sammantaget anser bedömargruppen att lärosätets kvalitetsarbete är tillfredsställande, vilket säkerställer att utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examination systematiskt följs upp.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)