Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Mälardalens universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Utifrån självvärderingen och lärartabellen kan bedömargruppen konstatera att den vetenskapliga och professionsrelaterade kompetensen är tillfredsställande. Lärosätet beskriver en kärntrupp på tre medarbetare med spetskompetens som ansvarar för utvecklingen av programmet och dess kurser samt merparten av undervisningen som sker. Samtliga är specialistutbildade sjuksköterskor i psykiatrisk vård. Den programansvariga är disputerad i vårdvetenskap och specialistutbildad sjuksköterska i psykiatrisk vård. Till kärntruppen hör en ämnesansvarig professor och en adjunkt, båda med specialistkompetens inom psykiatrisk vård som sjuksköterskor. Alla har många års erfarenhet. Bedömargruppen ser positivt på den stabilitet kärntruppen av lärare utgör och på lärosätets reflektion över den sårbarhet som det kan innebära med ett mindre lärarlag.

För att minska sårbarheten har lärosätet under de senaste åren knutit åtta disputerade lärare till programmet, varav tre med specialistkompetens inom psykiatrisk vård. Under intervjun stärktes bilden av den sammantagna kompetensen vid lärosätet: Det finns både lektorer och adjunkter med specialistutbildning inom psykiatrisk vård nu som huvudsakligen är verksamma vid grundutbildningen vars roll inom specialistutbildningen kan utökas om behov finns. Kompetensförsörjningsplaner och strategier för att hantera pensionsavgångar finns. Bedömargruppen anser att lärosätet. genom att öka antalet lärare i programmet har tillfört programmet en bredd, eftersom deras kliniska bakgrund och forskningsinriktning kompletterar lärarlaget. Det innebär att de representerar psykiatrisk omvårdnad för alla åldrar, varierande problematik och i skilda sammanhang.

Lärosätet anger i självvärderingen att lärarnas vetenskapliga kompetens utvecklas genom egen forskning samt deltagande i konferenser och seminarier. Adjunkten är aktiv i en av akademins forskargrupper och deltar i en studie om återhämtning. Lärosätet anger att den höga andelen disputerade lärare borgar för att forskningsbasen blir tydlig och att studenterna få en inblick i pågående forskning vid lärosätet. Bedömargruppen noterar dock att tiden för forskning varierar – från 10 procent upp till 75 procent – och lärosätet anger att en svaghet utgörs av den begränsade tid för forskning som de flesta disputerade har.

Lärosätet beskriver i självvärderingen övergripande att den pedagogiska kompetensen utvecklas kontinuerligt genom kurser i högskolepedagogik, pedagogiska temadagar och pedagogiska utvecklingsprojekt. Under intervjun framkom att alla lärare ska ha minst 15 högskolepoäng inom högskolepedagogik för anställning. Om så inte är fallet, görs en plan för den enskilda läraren hur det kan ske. Det finns också ett introduktionsprogram för alla nyanställda lärare vid lärosätet. Bedömargruppen ser positivt på lärosätets arbete för att säkerställa pedagogisk kompetens inom utbildningen.

Bedömargruppen anser att antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Den vetenskapliga och den professionsinriktade miljön bedöms som god. I självvärderingen beskrivs tydligt en utbildningsmiljö som är utformad för att stödja studenterna i deras kommande profession, genom att utbildningen genomsyras av sambandet mellan forskning och professionsutövning. Enligt bedömargruppen är det en styrka att studenterna under hela utbildningen finns i ett sammanhang där den vetenskapliga basen för professionen är tydlig och didaktiken genomsyras av ett reflekterande förhållningssätt. Självvärderingen ger konkreta exempel på hur förutsättningarna för en god utbildningsmiljö kan skapas. Nivån och komplexiteten ökar successivt under hela utbildningen, vilket ställer krav på studenternas förmåga att konkretisera och därmed se och förstå samband mellan forskning och utbildning. Under intervjun redogjordes för aktuella forskningsprojekt som har relevans för området och hur studenterna involveras i dem, exempelvis genom att skriva sitt examensarbete inom ramen för ett pågående forskningsprojekt, och flera arbeten har utmynnat i vetenskapliga artiklar.

Lärosätet anger i självvärderingen vikten av att skapa en vetenskaplig och professionsinriktad miljö mellan akademin och den kliniska verksamheten. Studenterna har under sin verksamhetsförlagda utbildning en handledare med specialistsjuksköterskeexamen, och de flesta av handledarna har magisterexamen i vårdvetenskap och handledarutbildning. Bedömargruppen ser positivt på att arbetet är medvetet riktat mot att inte enbart studenternas kliniska färdigheter utan också deras förmåga att reflektera över och grunda sina färdigheter i evidens bedöms under den verksamhetsförlagda utbildningen.

Lärosätet framhäver i sin självvärdering att utbildningsmiljön stärks genom att handledare bjuds in till tema- och handledarträffar, där de får möjlighet att uppdatera sin vetenskapliga bas. Bedömargruppen ser positivt på hur lärosätet medvetet arbetar för att stärka den akademiska hållningen i verksamheten, dels genom att bjuda in verksamheten till särskilda tema- och handledardagar, dels genom att verksamheten ger möjlighet att föreslå områden till studenternas examensarbeten. Det synliggör sambandet mellan forskning och utbildning ytterligare.

Bedömargruppen anser att det finns en vetenskaplig och professionsinriktad miljö, och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätets förutsättningar inom personal och utbildningsmiljö är tillfredsställande. Genom ett strategiskt utökande av lärarlaget har lärosätet tillfört mångsidig kompetens på ett sätt som säkerställer relevant bredd i undervisningen. Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Bedömargruppen anser även att utbildningsmiljön är utformad för att stödja studenterna i deras kommande profession och att utbildningen genomsyras av sambandet mellan forskning och professionsutövning. Under hela utbildningen finns studenterna i ett sammanhang, där den vetenskapliga basen för professionen är tydlig och didaktiken genomsyras av ett reflekterande förhållningssätt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)