Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Mälardalens universitet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

I självvärderingen anger lärosätet att utbildningen är utformad och genomförs genom att studenterna utvecklar och stärks i sin självständighet samt därigenom förbereds inför yrkeslivet. Målet är att studenterna ska fortsätta reflektera över sitt behov av kunskap samt sporras till att göra sin röst hörd som specialister både inom professionen och i samhällsdebatten. I självvärderingen och vid intervjun redogjorde lärosätet för hur studenternas färdigheter under utbildningens gång fördjupas genom att de initierar utvecklingsarbete, driver vårdutveckling på evidensbaserad grund och lär sig nätverkande. Dessa förmågor har stor betydelse i ett arbetsliv som är i ständig förändring och utveckling, och bedömargruppen ser positivt på utbildningens upplägg.

I självvärderingen beskriver lärosätet att utbildningen har genomgått revideringar för att följa den utveckling av fältet som lärosätet identifierat på senare tid. Det förändringsarbetet har beaktat hur förståelsen för psykisk ohälsa och patientens roll har förändrats. Bedömargruppen ser positivt på den öppenheten och att utbildningen inkluderar perspektiv på psykisk hälsa och återhämtning, snarare än mer ensidigt fokus på psykisk ohälsa och psykiatriska tillstånd.

Av självvärderingen framgår att samverkan mellan utbildningen och den kliniska verksamheten sker genom samverkansmöten med berörda psykiatriska verksamheter. För dessa möten är de programansvariga för utbildningen sammankallande. Samverkansmöten syftar till att stärka kontakten med verksamheten, ge värdefulla möjligheter till informationsutbyte samt diskutera frågor som rör den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Det finns också särskilda VFU-forum där representanter från regioner och kommuner deltar. Kopplingen mellan lärosätet och verksamheten värnas och stärks även genom särskilda handledarträffar. Lärosätet ser en utvecklingsmöjlighet i att ytterligare främja samverkan, eftersom personal och enhetschefer i dag är mer rörliga, något som ökar behovet av tätare träffar för samverkan, vilket bedömargruppen ser positivt på.

I självvärderingen skriver lärosätet att de strävar efter att studenterna efter genomgången utbildning ska stå starkt rustade inför att möta och leda en modern psykiatrisk omvårdnad samt att vara väl förberedda för ett föränderligt arbetsliv. Bedömargruppen anser att lärosätet når den strävan samt att utbildningen håller hög nivå i förhållande till perspektiv som rör arbetsliv och samverkan.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätet samverkar med det omgivande samhället på ett tillfredsställande sätt. Samverkan värnas och stärks genom kontinuerliga samverkansmöten och regelbundna handledarträffar. Studenterna förbereds inför yrkeslivet genom utbildningen och lärosätet arbetar aktivt för att stärka och utveckla studenternas självständighet. Utbildningen utvecklas i takt med fältet i stort och efter genomgånget program är studenterna rustade för att möta och leda en modern psykiatrisk omvårdnad.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)