Tillbaka till granskningar Spara som favorit

religionsvetenskap och teologi - kandidat Bedömningsområde: Studentperspektiv

Publicerad: 2022-06-13
Typ av examen: Kandidatexamen
Ämne: Stiftelsen Sankt Ignatios - religionsvetenskap och teologi
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Studentperspektiv

Utbildningen verkar för att studenterna tar en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Ansökan och intervjuerna visar återkommande på tydlig medvetenhet i arbetet med utbildningens studentperspektiv. Stiftelsen Sankt Ignatios (SI) ledning är engagerad i det studentfackliga arbetet och studenterna är representerade i beredande och beslutande organ. En egen permanent studentkår finns ännu inte, arbetet med att utse studeranderepresentanter till beredande och verkställande organ sköts nu av studentkåren på Enskilda högskolan Stockholm (EHS). Det finns dock ett aktivt engagemang även på SI som gör det troligt att det inte blir problem att organisera en fungerande studentkår på plats i Södertälje. En uttalad önskan finns bland studenterna om att skapa en självständig organisation.

Ledningen för SI avser att fortsättningsvis arbeta målmedvetet med att ta till vara studentperspektiv inom utbildningen. Former för studerandeinflytande och -representation är enligt vår bedömning genomtänkta och klart redovisade i ansökan. Några utmaningar kan dock här noteras.

För det första kommer många studerande ibland från länder där relationen lärare och student är mer hierarkisk och de kan därför vara ovana vid att uttrycka sina synpunkter i en akademisk miljö. Därför riskerar kommunikationen mellan lärare och student att bli enkelriktad. Denna problematik nämner även företrädare för lärosätet vid intervjuerna. Likaså är förkunskaperna och studievanan bland de studerande ofta skiftande. Därför avser lärosätet att i samarbete med folkhögskolan förbereda studenterna för akademiska studier, exempelvis genom kurser inom de relevanta språken. Men då cirka två tredjedelar av studenterna studerar på distans kan det bli problematiskt att inkludera samtliga studenter i detta samarbete.

För det andra kommer sannolikt en stor andel studerande vid SI att vara distansstudenter. Hur dessa studenter organiserar sig och ska göra sin röst hörd blir angelägna frågor. Hur flytten till campus Södertälje och avskiljandet från EHS kommer att påverka biblioteksresurserna och annan infrastruktur för såväl distans- som campusstudenterna är för närvarande inte klart i alla avseenden.

Sammantaget verkar utbildningen för att studenterna tar en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande och omdömet är tillfredsställande. Men vi vill betona att utbildningens upplägg och studenternas bakgrund innebär utmaningar för ett väl fungerande studentinflytande i praktiken.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)