Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Historia - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Göteborgs universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Forskarutbildningen i historia vid Göteborgs universitet har ett väl avgränsat ämne som tidsmässigt täcker perioden från medeltid till modern tid och med breda men distinkta teman. Personalen är synnerligen välmeriterad och kompetent och ger en stabil grund för utbildningsmiljön samt är en god handledarresurs. Därtill anlitas ibland handledare från andra lärosäten för att komplettera existerande handledare. Antalet doktorander är tillfredsställande och miljön förstärks också genom den nationella forskarskolan som är viktig både genom den struktur den erbjuder, de extra resurser som tillgängliggörs och de möjligheter till erfarenhetsutbyte som ges. Därtill finns ämnesöverskridande samarbeten på universitetet. Den mångvetenskapliga miljön har stärkts genom sammanslagningen av historia, arkeologi och antikens kultur och samhällsliv samtidigt som historia har en egen och tydlig identitet.

De kurser som ingår i utbildningen är genomtänkta, definierade och utvärderas kontinuerligt. Måluppfyllelse av kunskapsformen kunskap och förståelse säkerställs i utbildningen genom att doktoranderna dels uppnår progression i det egna avhandlingsämnet, men även ges bred kunskap om teori och metod via de obligatoriska kurserna. Bedömargruppen anser att det är bra att doktoranderna även ges möjlighet att läsa kurser på avancerad nivå.

Doktorandernas förmåga att presentera forskning i dialog med samhället utvecklas genom deltagande i konferenser, genom publicering utanför avhandlingen och liknande. Genom att den individuella studieplanen är ett levande dokument lär sig doktoranden att arbeta med långa och korta deadlines. Krav på självständighet ökas efter hand som avhandlingsarbetet fortskrider.

Måluppfyllelse av kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt uppnås genom organiserandet av konferenser, sessioner, gästföreläsningar och liknande. Sådana planeras tillsammans med handledaren och skrivs in i den individuella studieplanen. Självständigheten tränas också genom fortlöpande planering av avhandlingsarbetet och planering av postdok-projekt som seminariebehandlas.

Doktoranderna förbereds väl för ett arbetsliv i akademin både genom strukturerad kursaktivitet och temadagar med specifikt fokus. Arbetet med att förbereda doktoranderna för ett arbetsliv utanför akademin är ett utvecklingsområde. Doktoranderna har inflytande på sin utbildning och representation i de flesta organ. Lärosätet arbetar aktivt med ett jämställdhetsperspektiv och strävar efter att få en än mer könsbalanserad fakultet.

Lärosätet arbetar aktivt med utbildningens utformning och kvalitetsuppföljning. Det finns ett flertal funktionella organ som hanterar exempelvis arbetsmiljöfrågor, forskarutbildnings- och forskningsfrågor, kurser, ämnesfrågor och handledning vilka sammanträder regelbundet och strukturerat. Därtill finns en vice prefekt för forskarutbildningen som har ett övergripande ansvar för bland annat kvalitets- och utvecklingsfrågor.

Intrycket av en mycket kunnig, engagerad, öppen och reflekterande miljö förstärktes vid intervjuerna.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)