Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Göteborgs universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv.

Lärosätet har beskrivit ett antal aktiviteter för att träna doktoranderna inför ett yrkesliv efter disputation. Dock framkommer det av självvärderingen att den akademiska karriären framstår som ett förstahandsval för de flesta även om andra karriärvägar också är väl beskrivna. Doktoranderna informeras om de möjligheter som finns att söka anställningar i andra länder efter doktorsexamen, men också om vikten av att ansöka om externa medel. Institutionen anordnar seminarier om att skriva projektansökningar och det finns centrala kurser om detta på universitetet. Fakultetens forskningsrådgivare anlitas också. I handledningen genomförs karriärsamtal. Vistelser vid utländska universitet uppmuntras också. Här kan nämnas de skrivbordsbyten som arrangeras via forskarskolan.

Lärosätet ämnar förstärka diskussionerna om hur utbildningens generiska färdigheter är relevant också för en karriär utanför akademin. En del doktorander är involverade i skapandet av kurser och program som anknyter till arkivväsendet, kulturarvssektorn och turismsektorn. Detta förbereder dessa för en eventuell yrkeskarriär utanför universitetet. Under våren 2017 bjöds muséer, fackföreningar och rekryteringsbyråer till institutionen för att föra en dialog om doktoranders karriärvägar utanför akademin. Även alumnverksamheten kan nämnas i detta sammanhang. Alumnidagar med representanter från olika arbetslivsområden är inplanerade.

Institutionen planerar att etablera en tydligare alumnverksamhet som kan fungera som en aktivitet för att förbereda doktoranderna för arbetslivet. Lärosätet menar att utbildningens arbetsförberedande verksamheter kan utvecklas ytterligare och få en fastare struktur, bland annat genom att tydliggöra ansvar. Att institutionen vidtar aktiva åtgärder för att förbättra detta arbete ser bedömargruppen positivt på. Även färdigheter i att undervisa kan vara av betydelse för en karriär utanför akademin. Bedömargruppen välkomnar ett förtydligande och en djupare diskussion av dessa färdigheters bredare roll i yrkeslivet. Doktorandgruppen kan i denna diskussion säkert bidra med synpunkter på kurser som kan stärka färdighet och förmågor som även är användbara utanför akademin.

Detta och en rad andra aktiviteter visar på en medvetenhet hos institutionen om att doktorandernas karriärvägar kan ta olika uttryck, där somliga fortsätter som lärare eller forskare inom akademin och andra kan finna kvalificerade yrkesuppgifter i andra sammanhang.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Det finns flera organ som kontinuerligt följer upp utbildningens utformning och genomförande för att säkerställa att den förbereder doktorander för arbetslivet. Det rör sig exempelvis om ämneskollegiet eller det institutionsgemensamma organet FOFU. Doktoranderna har inflytande i dessa och viceprefekten för forskarutbildningen har ett centralt ansvar för att återkoppling sker till relevanta intressenter och att kvalitetsutveckling sker. Lärosätet ser emellertid möjligheter att ytterligare stärka samordningen, vilket bedömargruppen ser positivt på.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)