Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Historia - licentiat- och doktorsexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Karlstads universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Aspektområdet miljö, resurser och område bedöms sammantaget vara ifrågasatt. Avgränsningen av forskarutbildningsämnet och dess koppling till den vetenskapliga grunden behöver motiveras tydligare. Det är överhuvudtaget nödvändigt att komma till rätta med historieämnets relation till övriga ämnen och forskningens nationella och internationella ställning. Detta förhållande gör det särskilt svårt att bedöma framtidsutsikterna för utbildningen. I aspekten forskarutbildningsmiljö ser bedömargruppen svagheter vad gäller utbildningens formella samordning, utveckling och uppföljning. Handledarnas frånvaro, att bara två forskarstuderande har doktorandanställning samt det starka inslaget av distansdoktorander och deltidsdoktorander gör att utbildningsmiljön framstår som en mycket sårbar akademisk miljö med potentiella svårigheter att skapa underlag för gemensamma kurser och forskningsprofiler. Bedömargruppen ser dock positivt på att lektorerna åtnjuter 20 procent kompetensutvecklingstid.

Förhållandet mellan historieämnet och de båda flervetenskapliga centrumbildningarna är oklart. I självvärderingen uppges att det historiskt sett har varit svårt att rekrytera personal till lärosätet. Det gäller humaniora och samhällsvetenskaperna i allmänhet, och problemet omfattar rekrytering av såväl lärare som forskarstuderande. Den ansträngda personalsituationen bidrar till att kontinuiteten i utbildningen är svår att upprätthålla. Fördelningen mellan män och kvinnor som handleder är skev, med bara två av elva kvinnor som handledare. Ämnet redovisar sammantaget inte någon bred historievetenskaplig ämneskompetens, vilket menligt kan inverka på färdiga doktorers utsikter på arbetsmarknaden. Forskarstuderande med didaktisk inriktning, det vill säga anknytning till Centrum för samhällsvetenskapernas didaktik, tycks genomgående ha en bakgrund som yrkesverksamma inom skolan. Intrycket är också att utbildningen (normalt med licentiatexamen) meriterar dem för mer kvalificerade anställningar eller uppdrag - inom skolan, Skolverket eller kommunal skolförvaltning.

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms sammantaget inte vara tillfredsställande. I självvärderingen uttrycks en medvetenhet om den kronologiskt snäva avgränsningen av ämnet, vilken motiveras som en anpassning till lärosätets små resurser, vilken i sin tur har lett till ett svårbedömt beroende av de flervetenskapliga centrumbildningarna Centrum för samhällsvetenskapernas didaktik och Centrum för regionalt samhällsbyggande.

Bedömargruppen ser det som en brist att det administrativa och operativa ansvaret för forskarutbildningen inte är formellt reglerat på ett tydligt sätt. Relationerna mellan historieämnet och de båda forskarskolorna är oklart, vilket gör att det saknas tydlig struktur för ledning, genomförande och uppföljning av forskarutbildningen. Bedömargruppen menar att detta skapar en osäkerhet för doktorander och handledare om var det formella ansvaret för utbildningen ligger.

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget inte vara tillfredsställande. Bedömargruppen ser brister i att omsätta den systematiska uppföljningen i åtgärder för kvalitetsutveckling. Det övergripande ansvaret för utbildningens kvalitet, uppföljning och återkoppling till handledare, lärare och doktorander är oklart utformat och kan förbättras genom att ansvarsområdet och arbetsuppgifterna definieras och en tydlig handläggningsordning tas fram.

Arbetslivs-, doktorand- och jämställdhetsperspektiv blir beaktade i tillfredställande utsträckning. Doktorander finns med i de organ som bereder och beslutar relevanta frågor. Vad gäller arbetslivets perspektiv ser bedömargruppen det som en utvecklingsmöjlighet att utveckla arbetslivsanknytningen till andra sektorer än skolan. Ett gott exempel som bedömargruppen vill lyfta fram är lärosätets starka engagemang för att förbättra de disputerades utsikter på arbetsmarknaden. Bedömargruppen vill även lyfta den internationella annonseringen av tjänster som har gjorts för att skapa ett bredare könsmässigt underlag vid rekryteringar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)