Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Karlstads universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen är användbar och förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv.

Det framgår av självvärderingen att det finns en stark medvetenhet vid lärosätet om behovet av att förbättra de disputerades utsikter på arbetsmarknaden. Vad gäller de examinerade inom ämnet är det svårt att dra allmänna slutsatser eftersom de är så få (under åren 2012-2016 endast fyra doktorer och sex licentiater).

Lärosätets starka engagemang för att förbättra de disputerades utsikter på arbetsmarknaden ser bedömargruppen likväl som ett gott exempel. En åtgärd som vidtagits för att stärka doktorandernas möjlighet att göra större nytta för sina huvudmän inom skolan är bildandet av "fellowships" i form av nätverk och återkommande seminarier med tidigare licentiander. På sikt är syftet med satsningen att utveckla kontakterna mellan akademi och skola.

Doktorander med didaktisk inriktning, de med anknytning till Centrum för samhällsvetenskapernas didaktik, tycks genomgående ha en bakgrund som yrkesverksamma inom skolan. Intrycket är också att utbildningen (normalt till licentiatexamen) meriterar dem för mer kvalificerade anställningar eller uppdrag inom skolan, Skolverket eller kommunal skolförvaltning. När det gäller övriga doktorander, de med anknytning till Centrum för regionalt samhällsbyggande, är det främst akademin som är den tänkta arbetsmarknaden. Ett något bredare perspektiv på arbetsmarknaden framstår som önskvärt men det bör hållas i minnet att anknytningen till skolvärlden hela tiden varit stark och att antalet övriga doktorander varit litet, de redan disputerade inräknade.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker inte till relevanta intressenter.

Lärosätet genomför alumnundersökningar endast vart tredje år. Trots det begränsade antalet disputationer i ämnet ger dessa alumnundersökningar ändå en god bild av var doktorerna hamnar.

Bedömargruppen ser arbetslivsanknytningen till andra sektorer än skolan som ett utvecklingsområde.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)