Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Karlstads universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms inte vara tillfredsställande.

Bedömargruppen anser inte att uppföljningsarbetet vad gäller aspekten personal är systematisk. En bidragande orsak till det är oklarheterna i delegation och ansvarsfördelning mellan centrumbildningarna och institutionens interna administrativa organisation.

Av självvärderingen framgår att uppföljning och kvalitetssäkring av forskarutbildningen regleras genom lärosätets och ämnets egen kvalitetssäkringspolicy. Fakultetsnämnden har det övergripande ansvaret för forskarutbildningen, men har delegerat vissa uppgifter till Forskarutbildningsutskottet. Dessa inkluderar översyn av den allmänna studieplanen, doktorandernas individuella studieplaner, samt kursplanerna för forskarutbildningen. Uppföljning sker även genom handledarkollegierna vid centrumbildningarna, dock är ansvarsfördelningen mellan dessa tre organ oklar för bedömargruppen. Av självvärderingen och efterföljande intervjuer kvarstår oklarheter i frågan om förhållandet mellan historieämnet och de båda flervetenskapliga centrumbildningarna Centrum för samhällsvetenskapernas didaktik och Centrum för regionalt samhällsbyggande vad gäller forskarutbildningsmiljön. Bedömargruppen ser även brister i ansvarsfördelning, samordning och koordination avseende forskarutbildningens genomförande.

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms inte vara tillfredställande vad gäller hur resultaten omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling. I uppföljningen av färdigheter och förmågor är handledarnas och externa kommentatorers roller av stor vikt. Uppföljningen är hög grad som intern och det framkommer inte av självvärderingen eller vid intervjuerna hur resultaten av uppföljningen omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling. Bedömargruppen ser även svagheter i uppföljning och kontroll av att avhandlingsarbetet fortskrider enligt plan.

Uppföljning av de tre perspektiven sker genom alumnundersökningar, institutionens och ämnets strategiska planering samt den individuella studieplanen. En viktig komponent i lärosätets jämställdhetsarbete omfattar rekryteringsfrågor, vilka också bevakas av ämnesföreträdare, handledar- och ämneskollegium.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)