Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Göteborgs universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen förbereder doktoranderna för ett föränderligt arbetsliv.

I självvärderingen betonas den framtida arbetsmarknaden i form av akademisk karriär utanför lärosätet. Stödet till doktoranderna har stärkts gradvis och bland annat finns en hemsida för att presentera doktoranderna. Vikten av övningsintervjuer som förbereder doktoranden för placering på arbetsmarknaden har stärkts. Programmet skapar möjligheter för doktoranderna att undervisa på institutionen och delta i pedagogisk utbildning, vilket är en styrka ur arbetslivsperspektiv liksom för doktorandernas karriärmöjligheter och anställbarhet. Doktoranderna får också kunskaper om hur forskningsansökningar görs. Extern- och stipendiefinansierad forskning kan utgöra en värdefull signal och kontakt med samhället och arbetslivet utanför akademin. Även det faktum att doktoranderna ges möjligheter att delta i internationella konferenser och kurser är en styrka utifrån arbetslivsperspektivet.

Arbetslivsanknytningen och doktorandernas yrkesplanering bedöms kunna utvecklas genom att även karriärplanering inkluderas i de individuella utvecklingssamtal som enligt självvärderingen hålls med doktoranderna. Att lärosätet så tydligt uppmuntrar till en karriär utanför lärosätet är i detta avseende en styrka.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

För att bedöma hur väl lärosätet förbereder sina doktorander för arbetslivet är konkret information om och växelverkan med tidigare doktorander viktig, liksom kontakt och arbetserfarenhetsbyte med alumner. Ett utvecklingsområde för lärosätet är därför att förtydliga och strukturera arbetet med alumner och återkoppling till näringslivsaktörer utanför akademin. Lärosätet får därmed större möjligheter att utvärdera doktorandernas anställbarhet efter disputation.

I självvärderingen anges att forskarstuderande gör så kallat "fältarbete" utomlands som en del av sitt avhandlingsarbete. Detta är ett gott exempel på hur lärosätet möjliggör ytterligare arbetslivsförberedande erfarenhet. En möjlig utveckling kan vara att öppna upp för denna typ av "fältarbete" även i andra, icke-akademiska organisationer såsom till exempel myndigheter.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)