Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Göteborgs universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar bred kunskap och förståelse både vad gäller forskarutbildningsämnet och vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet.

Utbildningen baseras enligt självvärderingen på kurser och vetenskapligt arbete. Den allmänna studieplanen har nyligen ändrats så att doktorandprogrammet idag består av 105 högskolepoäng (hp) kurser och 135 hp avhandling (tidigare var fördelningen var 120 hp +120 hp). Måluppfyllelsen säkerställs delvis genom ett brett obligatoriskt kursprogram. Bedömargruppens utgångspunkt har varit den praxis som förekommer vid internationellt erkända forskarutbildningsprogram i nationalekonomi, i vilka ingår 60 högskolepoäng obligatoriska kurser i mikroekonomi, makroekonomi, ekonometri och matematik. Det obligatoriska kursprogrammet i forskarutbildningsprogrammet i nationalekonomi vid Göteborgs universitet uppgår till 75 högskolepoäng och innefattar förutom de ovanstående kurserna även kursen Academic Writing, och motsvarar därmed internationell standard. Enligt den allmänna studieplanen kan i examen ingå tre högskolepoäng högskolepedagogik, minst tre högskolepoäng i etik rekommenderas. Läskurser kan även ingå i kursutbudet.

Samtidigt som upplägget av programmets struktur nyligen enligt den allmänna studieplanen ändrats har lärosätet tydligare övergått till en studiegång där doktoranden först avlägger kurser och därefter jobbar med avhandlingen. Ambitionen gällande sammanläggningsavhandlingen är att uppsatserna (3-4 stycken) ska vara publicerbara i internationella tidskrifter. Nyligen har större fokus lagts på femte årets Job Market papper, vilket enligt vad som framkom under intervjuerna doktoranderna värdesätter. Bredden i utbudet av valbara kurser och säkrandet av kritisk massa i antalet doktorander som avlägger kurserna betraktar bedömargruppen som en utmaning för lärosätet, även om doktorander från andra lärosäten kan delta i kurserna. Bedömargruppen konstaterar att lärosätet borde överväga att utveckla programmets kursutbud genom ett mera systematiskt och strukturerat samarbete med andra lärosäten. Samarbetet mellan lärosätena i Stockholmsregionen vad gäller kursutbudet inom forskarutbildningen i nationalekonomi kan tjäna som exempel på detta. Bedömargruppen identifierar på sikt att det innebär en utmaning för lärosätet att ta sig an frågan hur ett tillräckligt brett utbud av valbara kurser med ett tillräckligt doktorandunderlag kan tryggas så att nettostudietiden för doktoranderna kan förkortas jämfört med nuläget.

Under intervjuerna framkom tydligt en medvetenhet vid lärosätet om betydelsen av att studenterna har tillgång till en bredd i utbudet av valfria kurser. Formellt är forskarutbildningsprogrammet med i SWEGPEC (Swedish Graduate Programme in Economics) även om lärosätet självt anordnar de obligatoriska kurserna. Bedömargruppen noterar att forskarutbildningsprogrammet förefaller förhålla sig något tveksamt till SWEGPEC bland annat på grund att kursdeltagarna från de olika lärosätena ofta utgör relativt heterogena grupper, i vilka även mastersstudenter kan ingå.

Under perioden 2011-2016 har totalt 37 doktorer utexaminerats, vilket i medeltal motsvarar 6,2 examina per år. Den genomsnittliga nettostudietiden under motsvarande period är 5,5 år. Bedömargruppen anser att lärosätet, givet den goda forskningsmiljön har förutsättningar att på lång sikt öka antalet examina, samtidigt som lärosätet genom en fortsatt satsning på ett mera systematiskt internationellt och nationellt samarbete kan se till att målsättningarna i den allmänna studieplanen bättre kan uppfyllas. Redan idag stöder lärosätet doktorandernas aktiva deltagande i internationella konferenser och workshops. Årligen beviljas varje doktorand 15 000 SEK för denna aktivitet. Bedömargruppen uppmuntrar lärosätet att fortsätta att utveckla denna typ av doktorandernas internationalisering och i synnerhet mera systematiskt i forskarutbildningen inkludera en längre vistelse vid internationella toppuniversitet, vilket främjar doktorandernas såväl internationella som nationella rörlighet. Under intervjuerna med doktoranderna framkom behovet av en mera systematisk dokumentation av doktorandernas möjlighet till utlandsstudier och finansiering av forskningsvistelser.

Systematisk uppföljning görs av utbildningens utformning och genomförande i syfte att säkerställa måluppfyllelsen.

Kvaliteten i utbildningen följs upp på flera olika sätt. Kunskapen och förståelsen inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom detsamma följs upp genom de kontroller som sker vid doktorandernas seminariepresentationer, genom kombinationen av samförfattade och egenförfattade arbeten, och genom det slutseminarium med extern granskare som hålls innan avhandlingen släpps fram för disputation, samt inte minst genom att uppmärksamma vilka jobberbjudanden som ges till nydisputerade.

Den allmänna studieplanen stadgar målsättningar gällande antalet högskolepoäng som ska vara avklarade i slutet av det första respektive andra studieåret. En handlingsplan ska göras upp om doktoranden inte uppnår denna målsättning. Av självvärderingen framgår emellertid inte i vilken utsträckning detta sker. Bedömargruppen noterar att i synnerhet de individuella studieplanerna kunde utnyttjas effektivare och mera systematiskt för att följa upp den enskilda doktorandens studiegång och progression så att de i den allmänna studieplanen uppställda målsättningarna bättre uppnås.

Även kvalitetssäkringen av kurserna uppvisar utvecklingsbehov i bedömargruppens granskning. Bland annat mot denna bakgrund rekommenderar bedömargruppen att forskarutbildningsprogrammet fastställer en klar strategi för hur denna utmaning löses på lång sikt via avtalsbaserat samarbete mellan de involverade lärosätena, där kvalitetssäkringen garanteras.

Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet ser över systematiken i uppföljning av inte enbart de enskilda doktorandernas progression utan speciellt hur kvalitetssäkringen av forskarutbildningsprogrammet som helhet bättre kan uppnås genom en tydligare koppling mellan uppföljning och återkoppling. På basen av självutvärderingen är det inte uppenbart vilka förändringar som den uppföljning som görs idag gett upphov till.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella och internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranderna visar också förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Enligt självvärderingen ingår i forskarutbildningsprogrammet ett brett spektrum av olika element där doktoranderna tränas och examineras i sådan färdighet och förmåga som arbetsmarknaden efterfrågar. I huvudsak sker detta genom avhandlingsarbetet där doktorandernas förmåga att jobba självständigt som forskare utvecklas. Den obligatoriska kursen Academic Writing säkrar att alla doktoranderna har vissa grundförutsättningar för att utveckla färdigheter och förmåga. Via samförfattande av artiklar med även seniora forskare tränas olika färdigheter samtidigt som doktoranderna erhåller förebilder och goda erfarenheter av hur framgångsrik forskning bedrivs och kommuniceras.

Enligt den allmänna studieplanen ska minst en avhandlingsartikel vara egenförfattad. Bedömargruppen noterar att det inte förefaller finnas en uttalad policy gällande samförfattandet av artiklar och rekommenderar därför att lärosätet överväger att fastslå en sådan policy, i vilken ingår även stadganden gällande upphovsrättsliga frågeställningar som forskarstuderanden kan konfronteras med under sin forskarkarriär.

Fokus i forskarutbildningens slutskede är att förbereda doktoranden för den akademiska arbetsmarknaden genom utarbetande av ett så kallat job market papper och träning i att presentera detta (så kallat job market talk) enligt internationellt mönster. Lärosätet rekommenderar att doktorandens job market papper är egenförfattat. Enligt bedömargruppen kunde lärosätet överväga en ändring av den allmänna studieplanen så att programmet enligt internationellt mönster förutsätter att doktorandens job market paper ska vara egenförfattat.

Genom en seminarieverksamhet och deltagande i workshops och konferenser, där doktoranderna presenterar sin forskning, liksom genom deltagande i institutionens undervisning tränar doktoranderna sin presentationsförmåga.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Av självvärderingen framgår inte tydligt hur en systematisk uppföljning av måluppfyllelsen sker. Uppföljningen av doktorandernas placering på arbetsmarknaden och de utexaminerades publikationsaktivitet förefaller emellertid garantera att lärosätet erhåller tillräcklig information och underlag för fortsatt utveckling av kvaliteteten på programmet.

Sammanfattningsvis anser dock bedömargruppen att lärosätet på ett medvetet och mångsidigt sätt skapar möjligheter för och ställer krav på doktoranderna så att uppställda målsättningar gällande färdighet och förmåga uppfylls.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranderna har också nått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Av självvärderingen framgår att det finns en tydlig medvetenhet i miljön om vikten av att det i forskarutbildningen ingår element som utvecklar doktorandernas värderingsförmåga och förhållningssätt. Lärosätet förefaller enligt bedömargruppens uppfattning även vara medveten om att lärosätet i detta avseende befinner sig i ett relativt tidigt utvecklingsskede. Under det andra studieåret läser doktoranderna normalt en kurs som ger introduktion till vetenskapsteori samt diskuterar praktiska frågeställningar som uppstår under avhandlingsarbetet och forskningsprocessens olika skeden. Lärosätet rekommenderar att minst tre högskolepoäng i etik ingår i examen utöver den obligatoriska kursen Academic Writing, som också täcker frågor gällande etik och god forskningssed.

Systematisk uppföljning görs av utbildningens utformning och genomförande i syfte att säkerställa måluppfyllelsen.

Exempel på åtgärder som nyligen har vidtagits visar att lärosätet arbetar vidare för att doktoranderna bättre ska nå måluppfyllelse. Fakultetsledningen har tagit initiativ till utvecklandet av en gemensam forskarutbildningskurs i forskningsetik, som ska göras obligatorisk. Likaså har en arbetsgrupp tillsatts, vars uppgift är att ge råd åt doktoranderna och andra medarbetare i forskningsetiska frågor.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Det finns ett brett obligatoriskt kursprogram, och ett tydligt fokus på det femte studieårets job market paper samt förberedelser för övergång till arbetsmarknaden enligt ett internationellt upplägg som säkerställer hög kvalitet på programmet. Bredden i utbudet av valbara kurser och säkrande av kritisk massa i antalet doktorander som avlägger kurserna identifieras av bedömargruppen som en utmaning för forskarutbildningsprogrammet. Bedömarna rekommenderar lärosätet att fastställa en strategi för hur denna utmaning kan lösas på lång sikt bland annat via avtalsbaserat samarbete mellan de involverade lärosätena där kvalitetssäkringen garanteras.

Enligt bedömargruppen kan lärosätet överväga en ändring av den allmänna studieplanen så att programmet enligt internationellt mönster förutsätter att doktorandens job market papper ska vara egenförfattat.

Bedömargruppen noterar att de individuella studieplanerna kunde utnyttjas effektivare och mera systematiskt inte endast för att följa den enskilda doktorandens progression utan även för att utvärdera huruvida de i den allmänna studieplanen fastställda målsättningarna de facto uppnås och kan utvecklas.

Forskarutbildningsprogrammet har anställt en kommunikatör som stöd för fakulteten och doktoranderna. Bedömargruppen ser detta som ett gott exempel på hur forskarutbildningsprogrammet förbereder och utvecklar doktorandernas förmåga att samverka med sin omgivning, ger doktoranderna återkoppling på kommunicerade kunskaper samt förbereder de utexaminerade för en arbetsmarknad såväl inom akademin som utanför denna.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)