Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Kungl. Tekniska högskolan
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Aspektområdet miljö, resurser och område bedöms vara tillfredsställande. En styrka i utbildningen är att det finns en välfungerande forskargrupp som är tillräckligt stor och har den kvalitet som krävs för att genomföra en bra forskarutbildning. Bedömargruppen anser att det finns en outnyttjad potential för att skapa mer av en tvärvetenskaplig forskning och doktorandutbildning. På samma sätt finns det ett problem att så få doktorander har sin huvudsakliga arbetsplats vid lärosätet. Detta påverkar miljön negativt och minskar doktorandernas möjlighet att få vägledning för huvudhandledarna. Ett större antal interna doktorandtjänster skulle ta itu med problemet. På samma sätt kan det hjälpa till om forskningsprojekten förankrades i ökad utsträckning i lärosätets miljö.

Aspektområde utformning, genomförande och resultat bedöms inte vara tillfredsställande. För måluppfyllelse av aspekten kunskap och förståelse är bedömargruppens utgångspunkt praxis vid internationellt erkända forskarutbildningsprogram i nationalekonomi och anser att det ska finnas obligatoriska kurser i matematik, mikroekonomi, ekonometri och makroekonomi och att omfattningen bör summera till 60 högskolepoäng. Vid KTH är omfattningen av obligatoriska kurser endast hälften av detta (10 högskolepoäng är vetenskapsfilosofi), vilket är en brist.

Det finns en rad vägar för lärare och handledare att få kontinuerlig feedback om hur olika delar av utbildningen fungerar och som säkerställer att kvalitetsförbättrande åtgärder skulle kunna sättas in om det blev nödvändigt. Som ett gott exempel vill bedömargruppen framhäva att doktoranderna har möjligheter att presentera sin forskning utanför den akademiska miljön.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande. Ett utvecklingsområde är att erbjuda doktoranderna kurser i högskolepedagogik. Inga systematiska uppföljningar görs.

Sammantaget bedöms doktoranders perspektiv vara tillfredsställande. Speciellt med tanke på att avdelningen är liten så vill bedömarna lyfta fram att lärosätet har en välfungerande utbildning utifrån ett doktorandperspektiv, där doktorander både integreras socialt och i relevanta utvärderande och rådgivande organ. Institutionen verkar för att doktoranderna ska ha en bra psykosocial arbetsmiljö, och doktoranderna känner sig väl integrerade i avdelningen. Det framstår även som om doktorander bistås med vad de behöver i form av kontor och övrig infrastruktur.

Jämställdhetsperspektiv bedöms vara tillfredsställande. Jämställdhetsfrågor behandlas i utbildningen av nya handledare där också mångfaldsperspektiv ingår. Systematisk uppföljning görs inte för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet.

Aspektområde uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms vara på gränsen till tillfredsställande och här ser bedömarna behov av utvecklingsinsatser. Detta gäller i synnerhet uppföljningen av forskarutbildningsmiljön, arbetslivsperspektivet och jämställdhetsperspektivet. På några andra punkter finns dock processer på plats som säkerställer att ansvariga för forskarutbildningen kommer att få signaler om det finns behov av kvalitetsutvecklande åtgärder. Vad gäller den psykosociala arbetsmiljön finns enstaka oroande tecken, men samtidigt är det tydligt att man inom utbildningen tar detta på allvar och avser att följa upp problemen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)