Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Kungl. Tekniska högskolan
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är delvis integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Det finns inslag av arbete med jämställdhet. Jämställdhetsfrågor behandlas i utbildningen av nya handledare där också mångfaldsperspektiv ingår och det betonas i självvärderingen vikten av en jämställd kultur i samarbetet inom forskargruppen. Det finns en variation i doktorandgruppen med avseende på kön. Lärosätet har en relativt jämn könsfördelning i doktorandgruppen men inte i handledargruppen. Könsfördelningen bland doktoranderna har förändrats över tid. Av doktorander rekryterade efter 2012 är två av sex män.

Systematisk uppföljning görs inte för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet.

Lärosätet genomför regelbundet undersökningar där synen på arbetsmiljö och likabehandling ingår. För hela institutionen som innefattar ett 50-tal doktorander finns resultat men resultaten särredovisas inte för gruppen doktorander i Nationalekonomi då den är för liten för att anses garantera anonymitet. Frågor om jämställdhet diskuteras vid de månatliga mötena inom handledarkollegiet. De flesta doktorander finansieras av externa projekt. Den betydande andelen externa doktorander som tillbringar sin tid på annan plats medför vissa problem med uppföljning av jämställdhetsaspekten. Vid intervjun framkom dock inget som antydde att problem kring detta perspektiv förekommer och att utbildningen avviker från andra likvärdiga utbildningar vad gäller jämställdhetsperspektivet. Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)